آرزو‌ها و تجربه‌های اولین قهرمان و مربی موتورکراس بانوان در ایران

گپی با زنان موتورسوار ایرانی: نورا نراقی و شهرزاد نظیفی [عکس]

جام جم سرا- پیست موتورسواری را صدای اگزوز موتور و گرد و غبار هوا پر کرده است؛ زنان رشته موتور کراس، سوار بر موتور با لباس‌های مخصوص و پوتین‌های خود آماده تمرین می‌شوند. نورا نراقی و شهرزاد نظیفی مادر و دختری هستند که با یکدیگر در پیست تمرین می‌کنند. آنها از جمله قهرمانان موتور کراس بانوان به شمار می‌روند.
کد خبر: ۷۹۵۶۳۱
گپی با زنان موتورسوار ایرانی: نورا نراقی و شهرزاد نظیفی [عکس]

باد شدیدی در پیست می‌وزد و زمین پیست به خاطر باران دیشب خیس و پر از گل شده است. حتی تصورش هم هیجان انگیز است که یک زن آنقدر مهارت‌های بدنی‌اش بالا باشد، جسارت و شجاعت داشته باشد که بتواند در پیست، موتورسواری کند. با اینکه این رشته هزینه زیادی دارد اما می‌توان زنانی را در پیست دید که به قول دیگران پولشان اضافه نباشد و به خاطر علاقه به این رشته در پیست حاضر شده‌اند. این زنان با اینکه دارای کارت رسمی ‌از فدراسیون هستند اما اجازه حضور در مسابقه‌های داخلی و حضور در پیست آزادی را ندارند؛ با این حال امید همه آن‌ها این است که روزی رشته موتور کراس در ایران برای زنان به رسمیت شناخته شود.


نورا نراقی و شهرزاد نظیفی مادر و دختری هستند که با هم در پیست تمرین می‌کنند. پدر نورا، مهرشاد نراقی یکی از قهرمانان موتورسواری ایران است. انگار علاقه به موتور سواری مهرشاد نراقی به خانواده‌اش نیز سرایت کرده است؛ چراکه تمام اعضای این خانواده به نوعی از قهرمانان بنام این رشته هستند. نورا اولین قهرمان موتورکراس بانوان ایران است که توانسته مدرک مربیگری خود را از کشور امریکا بگیرد و تبدیل به اولین مربی موتورکراس بانوان در ایران شود.

مادر این خانواده موتورسوار، شهرزاد نظیفی، می‌گوید: عشقی که به شوهرم داشتم باعث علاقه‌ام به این رشته شد. اوایل برایم سخت بود سوار موتور شوم، اما کم کم دیگر خودم نیز مشتاق و پیگیر یادگیری موتور سواری شدم. در ابتدا به صورت تفریحی این رشته را دنبال می‌کردم چون ۲ بچه داشتم. بزرگ کردن و تربیت فرزندانم در اولویت زندگی‌ام قرار داشت. زمانی که دختر و پسرم ۴سال داشتند روزهای جمعه به همراه پدرشان به پیست برای تمرین می‌رفتیم.


آموزش فرزندانم از ۴ سالگی

شوهرم آموزش بچه‌ها را از سن ۴ سالگیشان شروع کرد. فرزندانم خودشان کم کم به این رشته علاقه‌مند شدند. زمانی که مادرم فهمید من نیز موتور سواری می‌کنم بسیار نگران بود. مدام به من تذکر می‌داد که این رشته خطرناک است و ممکن است دچار آسیب شوی اما کم کم با مشاهده اینکه تمام خانواده ما اصول ایمنی را رعایت می‌کنند از شدت نگرانی‌هایش کم شد.
همیشه فرزندانم را تشویق به ادامه این رشته کرده‌ام چون در هر رشته دیگری نیز امکان آسیب در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی وجود دارد اما زمان‌هایی که مشاهده می‌کردم فعالیت در این رشته موجب آسیب به درس فرزندانم شده به آن‌ها تذکر می‌دادم و اجازه نمی‌دادم برای تمرین به پیست بروند.


ورود پسر به تیم ملی

بعد از بزرگ شدن فرزندانم به خاطر اینکه پسرم حرفه‌ای‌تر از ما این ورزش را دنبال می‌کرد و عضو تیم ملی موتورسواری شده بود از هم جدا شدیم چون که من و نورا اجازه نداشتیم با پسرم در پیست آزادی تمرین کنیم. خوشبختانه فرزندانم تاکنون دچار مشکل خاصی در این رشته نشده‌اند. اما من فقط یک بار به حرف مربی‌ام گوش نکردم و همین باعث شد که دستم بشکند اما خدا رو شکر مشکل جدی برایم
پیش نیامد.


تمرین در کنار مادر

نورا، دختر شهرزاد، که تمرین‌های زیادی را در کنار قهرمان‌های موتور سواری امریکا و فرانسه داشته و تجربه تمرین در پیست‌های جهانی را نیز دارد می‌گوید: اولین تمرین موتور سواری‌ام در ۴سالگی بود. پدرم اولین مربی من برای آموزش این رشته بود. از آن زمان علاقه‌ام به این رشته شروع شد.
خانواده‌ام همیشه در این رشته مشوق من بوده‌اند به طوری که هر هفته به همراه مادرم برای تمرین به پیست می‌رویم و همیشه مادرم نکته‌های لازم را در تمرین به من یادآوری می‌کند و حضورش همراه با من مایه دلگرمی ‌است. شاید افراد کمی‌تجربه تمرین در کنار مادرشان را داشته باشند و من جزو افراد خوش شانس هستم.
در کنار این رشته ورزش‌هایی مانند اسکیت، پینگ پنگ، والیبال و شنا را هم به صورت تفریحی دنبال می‌کنم. اما رشته موتور کراس رشته تخصصی من است. گویا نورا عقیده دارد که هر فردی باید یک ورزش تخصصی داشته باشد. آن را به صورت جدی دنبال کند تا در آن بهترین شود.
او می‌گوید: در هفته ۲ تا ۳ بار برای تمرین به پیست می‌روم اما در خارج از کشور امکاناتی برای ورزشکار‌های موفق از جمله پیست‌هایی که داخل خانه‌ها وجود دارد تا ورزشکاران پیوسته در آنجا تمرین کنند که متاسفانه این امکان هنوز در ایران به وجود نیامده است. انجام ورزش‌های دوچرخه سواری و بدنسازی به فعالیت در این رشته بسیار کمک می‌کند.


هزینه‌های رشته موتور کراس

هزینه‌های این رشته زیاد است اما نسبت به ورزش‌های گران‌قیمت دیگر آنچنان هم پرهزینه نیست. افراد می‌توانند با مبلغ ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دوره‌های آموزشی را بدون نیاز به موتور و لباس‌های مخصوص بگذرانند و بعد از آن از موتور‌های با قیمت پایین‌تر استفاده یا موتور اجاره کنند اما بعد در رده‌های بالا‌تر هزینه‌ها بشدت افزایش پیدا می‌کند به طوری که هزینه یک موتور به ۴۰ میلیون تومان نیز می‌رسد البته امیدوار هستیم با برگزاری مسابقه‌ها برای بانوان، اسپانسر‌ها این هزینه‌ها را برای قهرمان‌ها کاهش دهند. تاکنون هزینه‌هایی که برای این رشته پرداخت کرده‌ام به صورت کامل شخصی بوده و خانواده‌ام همیشه به من در تأمین این هزینه‌ها کمک کرده‌اند.



حضور در کنار بهترین دختر موتور سوار جهان

در سال ۱۳۸۸ توانستم برنده اولین مسابقه موتورکراس بانوان ایران شوم، همچنین توانستم در کنار «اشلی فالک» که به عنوان بهترین دختر موتور سوار جهان شناخته شده است مسابقه دهم. حضور او کنار من موجب تقویت اعتماد به نفسم شد. اشلی ناشنواست و با وجود این توانسته به این موفقیت برسد. به نظرم او می‌تواند الگوی خوبی برای زنان موتور سوار ایرانی شود.

دچار آسیب جدی تا به حال نشده‌ام

من چندین بار زمین خورده‌ام اما هیچ وقت مشکل جدی برایم پیش نیامده است. امکان آسیب در صورتی که به حرف‌های مربی گوش دهید وجود ندارد. متاسفانه خانواده‌ها اطلاعات درستی از موتورسواری ندارند و به دلیل خطای برخی موتورسواران در خیابان‌ها، ذهنیت بدی درباره این رشته دارند. معتقدم موتورسواری یکی از جذاب‌ترین و ظریف‌ترین رشته‌های ورزشی دنیاست.
روزی که ما شروع کردیم پنج، شش نفر بودیم. اما در حال حاضر نزدیک به ۲۰ نفر در ایران فعالیت می‌کنند. امیدوارم که هر روز تعداد آن‌ها بیشتر شود. اگر مسابقات برگزار شود، انگیزه زنان هم بیشتر می‌شود.


به آینده موتور سواری بانوان امیدوارم

همان‌طور که گفتم مسئولان فدراسیون قول داده‌اند که مسابقات برای زنان هم بزودی برگزار شود و به ‌صورت جدی تمرین داشته باشیم. امیدواریم بزودی بتوانیم در مسابقات داخلی شرکت کنیم. اگر مسابقات برگزار شود، هر روز تعداد علاقمندان به این رشته در ایران هم زیاد‌تر می‌شود.


حرکات نمایشی جزو موتورکراس نیست

حرکات نمایشی جزو حرکات موتور کراس نیست. موتورسواری رشته‌های مختلفی دارد و حرکات نمایشی شاخه دیگری از موتورسواری است. خود من احساس خوبی نسبت به کسانی که در خیابان‌ها حرکات نمایشی انجام می‌دهند ندارم. فکر می‌کنم کار درستی انجام نمی‌دهند. (یاسمن صادق شیرازی/بانو)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
داود
Netherlands
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
۰
۱
ماشالله به این دخترهای گل ایرانی
زهره
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
۰
۱
سلام دم هرچی بانو موتور سواره گررررم.منم موتور سوارم تو استان بوشهر امید وارم ب مشهوری شما برسم.

نیازمندی ها