نوستالژی فرستادن کارت تبریک عید را زنده کنیم

آموزش ساخت کارت پستال‌هایی متفاوت برای تبریک نوروز [+عکس]

جام جم سرا: یادم می‌آید وقتی در سن دبستان یا راهنمایی بودم، یکی از زیبایی‌های آخر سال و به استقبال سال نو رفتن برای همه ما، خریدن کارت‌پستال‌های رنگ و وارنگ و هدیه دادن آن به دوستان و صد البته دریافت‌ کارت‌پستال‌هایی مشابه ‌ آنها بود.
کد خبر: ۷۸۰۹۶۳
آموزش ساخت کارت پستال‌هایی متفاوت برای تبریک نوروز [+عکس]

آن روزها کارت‌پستال‌ها در قیمت‌های مختلف در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسید، به همین دلیل معمولا تهیه کردن آنها مشکل نبود. با هزار اشتیاق چند کارت‌پستال به تعداد دوستان‌ خود می‌خریدیم و ‌ پشت آن شعرهایی معروف را می‌نوشتیم و برای آن دوست امضا می‌کردیم.

یادتان می‌آید چه روز خوبی بود فردای آن روز که به مدرسه می‌رفتیم تا آنها را به همکلاسی‌های عزیزمان بدهیم و کارت‌های خودمان را هم دریافت کنیم. کارت‌پستال‌های آن چند دوست را که جزو همکلاسی‌هایمان ‌ نبودند هم داخل پاکت نامه می‌گذاشتیم، تمبر می‌چسباندیم و به آدرس‌ آنها پست می‌کردیم. هر کدام از ما، کارت‌های دریافتی‌مان را در جعبه یا آلبومی نگه می‌داشتیم و گهگاه ‌ سراغ شان می‌رفتیم تا به یاد بیاوریم تحت‌پوشش محبت کدام یک از دوستان‌مان قرار داریم.

فکر می‌کنید در عصر ایمیل، وایبر و تانگو، دیگر دوره این کارها گذشته و کارت‌پستال در دنیای امروز جایی ندارد؟ اگر واقعا چنین تصوری دارید، برای لحظه‌ای در نظر بگیرید که کسی یک کارت‌پستال قشنگ از همان جنس مقوایی را به شما هدیه می‌دهد. شما هم آن را از پاکت درمی‌آورید، عکس زیبایش را می‌بینید و لذت می‌برید، سپس بازش می‌کنید تا ببینید دوست‌تان چه شعری برای شما نوشته. آیا از دیدن کارت‌پستالی که می‌دانید دوست‌تان برای انتخابش زمان گذاشته و با همه مهر و محبتش برای شما شعر نوشته شاد نمی‌شوید؟

آیا حسی جدید به همان دوست پیدا نمی‌کنید؟ مطمئنا شما هم دلتان نمی‌آید آن کارت را به گوشه‌ای بیندازید تا گم شود و جایی مشخص را برای آن پیدا می‌کنید تا به عنوان یادگاری نگه‌ دارید. هنوز هم در عصر ایمیل، اینترنت و وایبر رسیدن یک کارت تبریک زیبا می‌تواند حال ما را خوب کند.

حال نظرتان چیست که امسال خودتان دست به کار شوید و به دوستان خود چند کارت‌پستال زیبا هدیه دهید. به شما پیشنهاد می‌کنم ‌ این‌بار کاری متفاوت انجام دهید و کارت‌ها را خودتان درست کنید. بله درست متوجه شدید؛ خودتان. شما می‌توانید با ‌ کمی ذوق و سلیقه، کارت‌هایی درست کنید که مشابه‌ آن در بازار پیدا نمی‌شود تا برای دوست عزیزتان، یک سورپرایز زیبا قلمداد باشد.

وسایل موردنیاز برای درست کردن کارت‌پستال، مقوا، چسب، کاغذ رنگی‌، پارچه یا فوم رنگی است. این وسایل هزینه چندانی ندارد، اما بسیار مهم است که برای درست کردنشان نهایت سلیقه را به کار برید و مواظب باشید جای چسب روی مقوا باقی نماند یا برش‌هایتان کج و معوج نشود، زیرا تمیزکاری کارت‌پستال حائز اهمیت بسیاری است. کارت شما نباید از لحاظ تمیزی چیزی از کارت‌های فروشگاه‌ها کم داشته باشد، اما در عوض شما می‌توانید طرح‌هایی خلق کنید که هرگز در بازار پیدا نمی‌شوند. ما در اینجا چند مدل جالب را به شما معرفی می‌کنیم تا با ایده گرفتن از آنها، کارت‌های زیبایی به سلیقه خودتان درست کنید:

آب نبات: بچه‌ها عاشق این مدل آب نبات‌های درشت و چند رنگ هستند. می‌توانید این کارت را برای بچه‌ها یا دوستان صمیمی‌تان درست کنید. مقوایی را در اندازه موردنظرتان ببرید و از قسمت کنار یا بالا تا کنید. سپس کاغذ رنگی به رنگ خردلی در اندازه مستطیلی کوچکتر از قطع مقوا ببرید و‌روی آن بچسبانید. در اینجا رنگ خردلی انتخاب شده چون جزو رنگ‌های به کار رفته در آب نبات نیست و رنگ مناسبی برای پس زمینه محسوب می‌شود. یک نی باریک و کوتاه را در جایگاه نی آب نبات چوبی بچسبانید.

سپس نوبت خود آب نبات است. همین‌طور که در عکس مشاهده می‌کنید، ده دایره کوچک رنگی به ترتیب گرم و سرد در طیف‌های مختلف بریده ‌ و دور هم چیده شده‌اند تا یک آبنبات بزرگ را تشکیل دهند. شما می‌توانید همین رنگ‌ها را انتخاب کنید یا آبنباتی دورنگ در رنگ‌های سفید و قرمز درآورید. یعنی پنج دایره سفید و پنج دایره قرمز ببرید و یکی در میان روی هم بچینید تا دایره آبنبات شما کامل شود. در انتخاب رنگ‌های آبنبات دقت کنید، زیرا تعیین‌کننده زیبایی کار شماست.

کافه گلاسه: به‌به، چه کافه گلاسه‌ای! اگر می‌خواهی خستگی یک سال را از تن کسی به دربیاوری، کارت‌پستالی به این شکل درست کن و آن را به او هدیه بده. ابتدا طرح لیوان را روی مقوای قهوه‌ای روشن دولا طراحی کنید و آن را برش بزنید، اما دقت داشته باشید قسمت کناره دسته نباید برش بخورد و کارت از آن قسمت باز می‌شود. دسته و قسمت پایین لیوان به همان رنگ قهوه‌ای روشن باقی می‌مانند، اما خود لیوان در بخشی که مایع کافه گلاسه ریخته می‌شود باید به رنگ قهوه‌ای تیره درآید. می‌توانید آن را با مداد رنگی به شکلی یکنواخت رنگ کنید و رویش کاغذ بکشید تا یکدست‌تر شود‌ یا این‌که کاغذ رنگی قهوه‌ای تیره بچسبانید. حالا نوبت بستنی خوشمزه روی آن است. آن را به شکل ابر از روی کاغذ یا مقوای سفید ببرید و روی کافه گلاسه بچسبانید. چند دایره کوچک از کاغذ رنگی قهوه‌ای تیره ببرید و به عنوان بیسکویت‌های ریز روی بستنی بچسبانید. بعد هم سراغ نی بروید. مستطیلی باریک از مقوای سفید درآورید و آن را با مداد رنگی قهوه‌ای به شکل راه‌راه قهوه‌ای و سفید رنگ کنید. می‌توانید لیوان را هم مدل دهید و مانند عکس، نواری باریک و کرم رنگ روی آن بچسبانید. کارت‌پستال خوشمزه‌تان حاضر است.

گلدان: بهترین سوژه برای تبریک عید. ابتدا طرح گلدان‌تان را روی مقوای دولا بکشید و درآورید. قسمت تاخوردگی باید در یکی از کناره‌های گلدان قرار بگیرد. گلدان را کمی بلند درست کنید تا جای کافی برای چسباندن گل‌ داشته باشید. می‌توانید با تور، روبان یا کاغذ رنگی برای گلدان‌لبه درست کنید. حالا نوبت گل‌هاست. هر مدل گلی را که دوست دارید روی مقوای رنگی بکشید و دور تا دور آن را ‌برگ‌های سبز رنگ بچینید و روی گلدان بچسبانید. اگر دستی بر گلسازی دارید، می‌توانید کمی سلیقه به خرج دهید و گل‌هایی زیبا با فوم درست کنید و بچسبانید. در اینجا بسیار مهم است که گل‌ها زیبا و تمیز از آب دربیایند، چون اساس زیبایی این کارت‌پستال به گل‌هاست.

بستنی: اگر می‌خواهید به بچه‌ها کارت‌پستال بدهید، حتما به این طرح نظری بیندازید. یک کیم و یک آلاسکای گاززده که حتی نگاه کردن به آنها هم اشتهای انسان را تحریک می‌کند. مقوایی‌ به رنگ قهوه‌ای برای کیم با رویه شکلاتی و نارنجی یا قرمز برای آلاسکا انتخاب ‌‌کرده ، آنها را دولا کنید و به شکل مستطیل با گوشه‌های منحنی ببرید. بهتر است در قسمت داخلی مقوای رنگی، مقوا یا کاغذ سفید ‌ بچسبانید تا نشانگر داخل سفید رنگ بستنی باشد. می‌توانید به جای مقواهای رنگی از فوم استفاده کنید. چوب بستنی را در جای مناسب بچسبانید. در اینجا برای زیباتر شدن کار، طرح میوه هم از کاغذ رنگی درآمده و‌ روی بستنی چسبانده شده است. شما می‌توانید هر طرح بستنی که دوست داشتید را به همین ترتیب درست کنید.

لباس مردانه و زنانه: حالا نوبت کارت‌پستال‌هایی رسید که می‌خواهید به پدر و مادرتان هدیه بدهید. شاید این لباس‌ها، بهترین گزینه باشند. برای درست کردن لباس مردانه ابتدا مقوای رنگی را از بالا تا کنید. داخل آن را مقوا یا کاغذی سفیدرنگ بچسبانید؛ سپس قسمت یقه را برش و تا بزنید. یقه لباس سفیدرنگ زیر را هم برش داده و تا بزنید. کراوات را هم درست کنید و بچسبانید. برای لباس جیب درست کنید و دستمال قرمزرنگ را که البته از کاغذ درست کرده‌اید داخل جیب کراوات قرار دهید. دکمه‌های ریز را هم در جای مناسب بچسبانید. لباس زنانه هم به همین نحو درست می‌شود. ابتدا مقوای رنگی را از بالا تا کنید. کاغذ سفیدرنگ را به قسمت داخلی بچسبانید. سپس یقه لباس‌رو و لباس سفیدرنگ زیر را برش داده و تا بزنید. کمربندهای زیبا و دارای رنگ هماهنگ را در قسمت کمر بچسبانید و دکمه‌های ریز یا مرواریدهای کوچک را روی آن بچسبانید. کار بسیار قشنگی به دست خواهد آمد.

شیشه شیر: بهترین طرح برای کارت دعوت جشن سیسمونی. طرح آن را روی مقوای دولا که از قسمت پایین شیشه تا زده‌اید بکشید و برش دهید. با کاغذ رنگی و اگر دوست داشتید روبان و تور، به آن زیبایی ببخشید.

حال بروید و به فکر درست کردن کارت مورد علاقه‌تان باشید. شما می‌توانید با توجه به مناسبتی که پیش‌رو دارید هر طرحی که در ذهنتان است‌ درست کنید و به فرد مورد علاقه‌تان هدیه دهید. کارت‌پستال دست‌ساز هدیه‌ای نیست که از ذهن کسی پاک شود.

قوری: اگر می‌خواهید دوستی را به مهمانی چای دعوت کنید، حتما یک چنین کارت‌پستالی را برایش درست کنید. دیدن طرح قوری، همواره ما را به یاد لحظه‌ای آرامش و چای می‌اندازد. طرح قوری را به‌طور کامل و با رعایت جزئیات روی مقوای رنگی دولا که از قسمت پایین تا می‌خورد بکشید و برش بزنید. این دست خود تان است که چه طرحی روی قوری بکشید. می‌توانید طرح گل و بلبل یا هر طرح قشنگ دیگری را از روی پارچه برش بزنید و بچسبانید یا همان طرح را روی کاغذ رنگی یا فوم بکشید و در جای مناسب قرار دهید. حتی می‌توانید از نقوش سنتی استفاده کنید. در اینجا، یک پرنده کوچک و پروانه هم روی قوری آمده‌اند تا آن را زیباتر کنند. (جام جم سرا/لیلا رعیت/چاردیواری، ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۲
مهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
۰
۰
بسیار زیباست ممنونم
faty
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
نمی دونم چی بگم والا
faty
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
۰
۰
واقعا عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود
شباهنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
۰
۰
عاااااااااااااااااللللللللللللللللللییییییییییییی بود ولی سخخخخخخخخخخخخخخخخخخخت هم بود
aryan
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
۰
۰
بسیار خــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوب بود.
نازی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
۰
۰
صفحه ی قشنگیه . حتی اگه نخواهیم درست كنیم باز هم از دیدنشونلذت می بریم . چرا بعضی ها منفی می دهند ؟
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
۰
۰
عاااااااااااااااااااالییییییییییییییییییییییییی نببببببببببببببودددددددددد
نازی
Germany
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
بالاخره عالی بود یا نبود ؟
دریا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
۰
۰
عالیییییییییییییییییییییییییییییییه
..............
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
خوب بود من كه خوشم اومد
123
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
۰
۰
عالللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
main tere hero
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
۰
۰
سلام واقعا عالی بود عكس هاش ولی چررررررت بود منظورم اینه كه كار دستی هاش قشنگ اما درست كردنشو تصویری بزارید تا ببینیم و درست كنم بجای اینكه كاغد تا كنم دستمو تا كردم نوشته نمیشه درست كرد باید تصویری بزارید به هر حال مرسی

نیازمندی ها