• 43 3
  • 38

به خودم می‌گفتم دلت خوش است، تو برنده نمی‌شوی!

گفت‌و‌گو با مهندس لیلا عراقیان؛ معمار جوان «پل طبیعت»

جمعه 21 آذر 1393 ساعت 13:13
خودش هم‌ فکر نمی‌کرد طرحی که روی کاغذ اجرا می‌کند یک روزی به سازه‌ای ۲ هزار تنی تبدیل شود و از آن به‌عنوان پل زیبایی یاد کنند که به‌زودی یکی از نمادهای شهر تهران خواهد شد. ۲۵ ساله بود که در مسابقه طراحی پل طبیعت شرکت کرد، ۲۶ ساله بود که طرحش برگزیده شد و حالا ۳۱ ساله است که پل طبیعت ساخته‌شده است. پل زیبای انسان‌محوری که پیاده راهی است برای آن‌ها که دلشان هوای سفرکرده است.

جام جم سرا: مهندس لیلا عراقیان، روبه‎رویمان نشسته است. طراح پل طبیعت. معماری جوان که در ۲۵ سالگی به تعبیر خودش «این هیولای هراس‌آور» را طراحی کرد. او فارغ‌التحصیل معماری از دانشگاه شهید بهشتی است و در ونکوور کانادا در حال ادامه تحصیل است.

  • چطور شد که گذرتان به اراضی عباس‌آباد افتاد؟

فکر می‌کنم سال ۸۵ بود که به خاطر تبلیغاتی که کرده بودیم برای کار در اراضی دعوت شدیم. کار آلاچیق‌های بوستان را به عهده گرفتیم. یک محوطه بود که سقف اسپیس فریم داشت. یک پوشش ساده و صاف بود و هفت‌صد مترمربع پارچه داشت. در بازار گل هم پلی بود که قرار بود دو طرف پارک را به هم وصل کند. کار ما درواقع طراحی پوشش پارچه‌ای بود که دو طرف قرار گیرد. هر قطعه آن هزار مترمربع بود. آب‌وآتش دارای یکپارچه یک‌تکه است ولی در بازار گل، هر یک از قسمت‌های پل با استفاده از سه‌تکه پارچه درست‌شده است.

  • پروژه پل طبیعت چطور به شما سپرده شد؟

بعد از اینکه پروژه‌های آمفی‌تئا‌تر آب‌وآتش، بازار گل و پل ابریشم دو را به عهده گرفتیم. در مرحله طراحی این پروژه‌ها بودیم که فراخوان طراحی پل طبیعت که آن زمان نامش پل پیاده شهید مدرس بود مطرح شد.

  • آنچه هم‌اکنون در پل طبیعت اجراشده است چقدر به طرح و نگاه اولیه شما نزدیک است؟

طرح چهارپایه طرح دوم من بود. طرح اول که در مسابقه هم شرکت کرد، قسمت روی اتوبانش از این‌که هست خیلی ساده‌تر بود. در مورد این پروژه پنج فکر اساسی وجود داشت. اولین ایده این بود که این پل قرار نیست فقط مکانی برای وصل کردن دونقطه به هم باشد بلکه قرار است ادامه دو پارک و فضایی برای ماندن باشد. نکته دوم این بود که بیاییم به‌جای این‌که دونقطه را در دو پارک به هم وصل کنیم، طوری طراحی کنیم که در هر دو طرف پخش شود و به همه نقاط کلیدی دو پارک هم متصل شود. این ایده تا حدی اتفاق افتاد. در درجه سوم می‌خواستیم نقاطی با کمترین درخت را پیدا کنیم و ستون‌ها را آن‎جا کار بگذاریم.

  • جالب است که اتفاقا سازه‌های پل طبیعت تصویر درخت را در ذهن تداعی می‌کند...

طرح اولیه هم بنابراین بود که فرم به شکل درخت باشد. البته تصور این نبود که یک ستون درختی داشته باشیم. تک‌ستون‌های پراکنده‌ای مدنظر بود. خود بدنه خرپا هم المان‌های نامنظمی داشت. ایده دیگر این بود که بررسی کردیم و دیدیم وقتی با یک دهانه بزرگ طرف هستیم بدون شک یک عمق سازه‌ای خواهیم داشت. درواقع ایده این بود که ابعاد را طوری کنیم که فضا و معماری تبدیل به المان‌های جدایی‌ناپذیر باشند. مسئله دیگری که مدنظرمان قرار گرفت این بود که معمولاً پل‌ها چون قرار است بهینه ساخته شوند، طراحی صاف دارند. این‌یک نوع پرسپکتیو یک نقطه‌ای ایجاد می‌کند که آدم را مجبور به رفتن می‌کند. ما پل را به‌صورت قوسی کشیدیم تا رهگذر انتهای مسیر را نبیند. این پیچ‌وخم سرعت آدم را کم می‌کند.

  • در مرحله دوم طراحی چه اتفاقی افتاد؟

در مرحله دوم قرار شد کار با‌‌ همان ایده اولیه کمی تحقیق شود؛ یعنی قرار شد طرحی بدهیم که تمرکز اولیه آن روی اتوبان باشد ولی زبانی داشته باشد که اگر لازم شد بعدا بتواند ادامه پیدا کند. مسئله دیگر این بود که قرار شد پل کمی نمادگرا‌تر باشد و خیلی ساده و معمولی نباشد. در مرحله دوم مسابقه تمرکز را روی بخش اتوبان گذاشتیم و مسیر‌ها خلاصه شد؛ اما الآن یک سری مسیرهایی داریم که روی خطوط توپوگرافی زمین حرکت می‌کند. در هر دو پارک پخش می‌شود. دوطبقه بودنش دو نوع دسترسی به پل را ایجاد می‌کند. در مرحله دوم چهارپایه بودن مطرح شد و آن چیزی که امروز می‌بینید درواقع پیشرفته شده‌‌ همان طرح مرحله دوم است.

  • در مراحل چهارگانه طراحی خودتان به‌تنهایی پیش رفتید؟

نه اصلاً. این فرمی نبود که من به‌تنهایی به آن رسیده باشم. یک کار تیمی بود. مهندس بهزادی و سحر یاسایی هم در زمینه همکار من بودند و فکر هر سه ما بود که برنده شد. وقتی با مهندس سازه صحبت کردیم گفت شاید به‌جای ۴ ستون با دو ستون هم بشود این کار را پیش برد. بعد بررسی کردیم و کار روی سه ستون نهایی شد. زمان بررسی، قوس‌ها هم تغییراتی ایجاد شد. همچنین رمپ‌ها بیرون فضای پارک بود که حس خطرناکی داشت؛ برای همین تغییر کرد. فرم سرستون‌ها هم که از اول سه‌طبقه و ویوپوینت بود، کمی تغییر کرد.

  • شما فقط ۳۱ سال دارید. طراحی این پل نقطه درخشانی در کارنامه شما است. فکر می‌کردید یک چنین کاری را در این سن انجام دهید؟

راستش آن اول که بحث مسابقه مطرح شد، یک‌طورهایی گفتم که دلت خوش است. این‌همه مهندس بزرگ. امکان ندارد طرح من برگزیده شود. مهندس بهزادی گفت که آن‌ها آدم‌های منصفی هستند و اگر کار خوب بدهیم می‌پذیرند. ولی ته دلم فکر می‌کردم که دارم طرحی را می‌کشم که قرار است روی کاغذ بماند. برای همین تصمیم گرفتم یک‌چیز هیجان‌انگیز و جالب طراحی کنم که چیز خوبی روی کاغذ باقی بماند. آن زمان ۲۵ سالم بود. وقتی‌که برنده شدیم ۲۶ ساله بودم و تا ۲۷ سالگی درگیر طرح بودم. می‌رفتم ایتالیا و کنار دست مهندسان سازه می‌نشستم تا کارشان را ببینم. وقتی برنده شدیم داشتم در کانادا فوق‌لیسانس می‌خواندم. مرخصی گرفتم و برگشتم ایران تا پای‌کار باشم. می‌دانستم دارم با یک گروه سازه‌ای حرفه‌ای کار می‌کنم که کارشان را بلدند و من فقط روی طراحی فرم تمرکز داشتم و نگران مسائل فنی نبودم. همیشه می‌گویم خوشمزه‌ترین قسمت و پز دادنش برای من است ولی حقیقت این است که زحمت و سختی کار بر عهده تعداد زیادی از دوستانم بود. هم حس می‌کنم که خیلی خوش‌شانس بودم و هم از آن‌ها خجالت می‌کشم که همه‌اش اسم مرا می‌برند.

  • وقتی پل ساخته شد، مثل یک غریبه از روی آن رد شده‌اید؟

بله. زیاد.

  • چه حسی داشتید؟

خوب. وقتی آدم‌ها را می‌بینم که روی آن قدم می‌زنند و عکس می‌گیرند حس خوشایندی دارم. رسالت ما معمار‌ها این است که فضاهایی بسازیم که مردم در آن حس بهتری داشته باشند. حتی چند بار مردم دوربین به دستم داده‌اند تا از آن‌ها عکس بگیرم. یک‌بار با همکارم رفته بودم برای عکاسی از پل. تنها کنار سه‌پایه ایستاده بودم. یک زوج رد می‌شدند. فکر کردند ما از آن‌هایی هستیم که از مردم عکس می‌گیرند و به آن‌ها می‌فروشند. از من خواستند از آن‌ها عکس بگیرم. من هم گرفتم و برایشان ایمیل کردم. (همشهری معماری)

به اشتراک گذاری
کد خبر : 1753831476208992130
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی :

نظرات شما ( 38 نظر )

( 0 ) ( 0 )
سلام و خسته نباشید خدمت هم خانم مهندس عزیز و هم تمام همكارانشان خسته نباشید خدا قوت می گویم... و هم از شما سپاس گذارم كه این مطالب خوب را در اختیار ما كاربران قرار می دهید ... با سپاس فراوان .
( 0 ) ( 1 )
امروز عكسی از پل طبیعت و معمار آن دریافت كردم .در مورد معمار جستجو كردم .... خانم مهندس كارتون عالیست واقعا حركت روی پل هیجان و شعف بوجود می آورد... من میخواستم معماری بخوانم اما راهنما نداشتم و اشتباها CIVIL خوندم در بنگلور هندوستان . اكنون بعد ۳۲ سال فارغ التحصیلی همچنان عاشق معماری هستم . موفقیت های بیشتر برای شما آرزومندم . قدرت اله عمرانی فر
( 1 ) ( 0 )
ما از این عرضه نداریم والاااااااا.
( 5 ) ( 3 )
چند سال دیگه منم معمار بزرگی میشم ملت ایران فقط نگاه كنید علیرضا میرزاتاراج
( 7 ) ( 0 )
سلام خیلی خوشحالم كه در مملكت خودمان مهندسان به این خوبی هستند كه میتوانند به زیبایی تهران بیندیشند به نظر من این پل بسیار زیبا ست من خیلی رفتم و كلی لذت بردم ممنون از زحمات شما امیدوارم پیشرفتهای زیادی را در كار و زندگی داشته باشین خانوم مهندس خسته نباشید ممنون از زحماتتون
( 8 ) ( 0 )
خانوم مهندس بهت افتخار میكنیم...خدا قوت
( 2 ) ( 5 )
سلام .ما قصد داریم برا روز 16 آذر خانم لیلا عراقیان رو به عنوان یکی از مهمانان و به عنوان دانشجوی موفق در یکی از بخش ها به دانشگاهمون دعوت کنیم اما متاسفانه نمیتونیم شماره تماسی از ایشون بدست بیاریم . بنده وحید علمی از تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه هستم(09215485330) خوشحال میشم اگه احیانا سایت شخصی خانم عراقیان ویا ایمیل شخصی ویا هر چیز دیگری که موجبات این امر رو برا ما فراهم کند رو به ما معرفی کنید. ممنون .ایمیل jadurmia93@gmail.com
( 0 ) ( 0 )
شماره ای ازش نداریم داداش
( 14 ) ( 1 )
خانم عراقیان هم خودتان زیبا هستید هم پلی كه ساخته اید شاد و سربلند باشید
( 1 ) ( 1 )
خانم مهندس وهمکاران محترم خدا قوت وامیدوارم که موفق باشید. .
( 28 ) ( 0 )
خدا رو سپاس كه هنوز هم مغز ایرانی برای آفریدن شاهكارهای زیبا و تحسین برانگیز كار می كنه. گاهی از كشورم بنا به دلایل بسیار ناامید میشم اما وقتی اینجور خبرها رو می شنوم به خودم میگم: هنوز هم امیدی هست. ما می توانیم ...
( 7 ) ( 0 )
ضمن عرض سلام من و همسرم برای بازدید از پل طبیعت به پارك آب و آتش رفتیم و از طراحی و ساخت بعنوان ایرانی لذت و خیلی خوشحال شدیم كه یك جوان ایرانی خانم طراحی را در حد جهانی ارائه داده اند . پیشنهاد میكنم با توجه زحمات كشیده شده به پارك آب و آتش و پل نسبت به بازسازی شرق پل ( پارك طالقانی ) نیز توسط شهرداری محترم اقدام گردد . باتشكر
( 7 ) ( 0 )
با سلام وخسته نباشید من هم به سهم خودم به شما جوا نترین معمار خا نم ایرانی افتخار می كنم و امیدوارم روز به روز موفق تر باشید
( 10 ) ( 0 )
خیلی كار جالبی هست ، من وهم وطن هام به این خانم ایرانی افتخار می كنیم
( 12 ) ( 0 )
خانم مهندس لیلا خانم عراقیان هزاران هزار بار آفرین بر شما ، من پل طبیعت خیلی دوست دارم وقتی برای اولین بار از روی اون پل به همراه شوهرم و پسرم رد شدم واقعا تحسین كردم ، اما نمیدونستم كار شماست ، واقعا بهتون افتخار میكنم و به خودم میبالم كه دختران سرزمینم اینچنین با اقتدار و هوشمندانه مانند شما عمل كردند ، متشكرم ازتون ، موفق باشید و موفق بمانید تا همیشه.
( 8 ) ( 2 )
لاااااایك زنده بااااااااااااااااااااااااااااد
 

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته