نور‌پردازی در خانه جدا از تاثیرات بصری که در زمینه برخورداری از روشنایی مورد نیاز در محیط زندگی ما دارد می‌تواند یکی از اصلیترین ابزار‌ها برای زیبا‌تر جلوه دادن محل سکونت ما باشد. بنابراین می‌توان گفت در دکوراسیون یک اتاق چه فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب یا محیط عمومی مانند اتاق نشیمن یا پذیرایی این نکته باید مورد توجه قرار گیرد. اما باید به این نکته توجه داشت که چه نوع نور‌پردازی برای چنین فضاهایی در طول روز مناسب است.
کد خبر: ۷۱۱۱۰۳
ترفندهای افزایش زیبایی بصری و نورپردازی در خانه

جام جم سرا: اگر این اصول را به درستی بیاموزیم و از آن‌ها استفاده کنیم می‌توانیم انتظار داشته باشیم فضای خانه ما مکانی شاد، صمیمی و دوست داشتنی نه تنها برای خود ما بلکه برای مهمانان ما باشد.

چگونه ناهارخوری اشتهاآوری داشته باشیم؟
نور‌پردازی در هر فضایی خود نکته کلیدی دارد که باید به آن به صورت ویژه توجه کرد. ویژگی‌ای که باید منحصر به فرد باشد. به عنوان نمونه اگر می‌خواهید از این فن در اتاق ناهار خوری استفاده کنید توصیه می‌کنم که (نورافشان) لوستر زیبایی که میزان نور آن با سلیقه شما همخوان است بالای میز ناهار خوریتان نصب کنید.

البته بهتر است برای آن سبکی را تعریف کنید که با چهار گوشه اتاقتان همخوان باشد. به این معنا که اگر وسایل اتاقتان را به سبک کلاسیک خریداری یا چیدمان کرده‌اید بهتر است نوع لوستری که تهیه می‌کنید نیز از این سبک پیروی کند تا جلوه آرایه‌گری (دکوراسیون) اتاق شما را تحت تاثیر قرار دهد.


اندازه و شکل میز ناهارخوری شما هم در این انتخاب از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور مثال اگر میزی کشیده و بزرگ دارید بهتر است به جای خرید یک نورافشان کلاسیک یا مدرن با شاخه‌های متعدد به سراغ یک جفت آویز سقفی بروید که بتواند میزان نور مورد نیاز شما را به خوبی تامین کند یا نورافشان‌هایی استفاده کنید که در قالب چند چراغ متصل روی ریلی ثابت طراحی و تزیین شده‌اند. این چراغ‌ها می‌توانند جلوه‌ای ساده اما زیبا به فضایی بدهند که در اختیار دارید. اگر هم سقف اتاقتان بلند است بهتر است از نورافشان‌هایی استفاده کنید که در آن‌ها از تزیینات جانبی کمک گرفته شده است.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر چه استفاده از یک نورافشان یا چراغ با طرح و سبکی متفاوت می‌تواند در زیبا‌تر شدن و نور‌پردازی مناسب اتاق ناهار خوری نقش مهمی داشته باشد اما واقعیت این است که این منبع نور به تنهایی نیز کفایت نمی‌کند.

بنابراین اگر می‌خواهید نور‌پردازی عالی و تمام عیار داشته باشید توصیه دیگر ما را نیز اجرایی کنید، اینکه با کمک چند دیوارکوب یا نورتاب (آباژور) همچنین هالوژن‌هایی که در دورادور سقف کار می‌شود، نور مورد نیاز اتاق را تامین کنید تا زیبایی‌های بصری این فضا نیز افزایش یابد.

یادتان باشد کمک گرفتن از شیوه‌های نور‌پردازی قاب‌ها و آثار هنری که با سبک و سیاق سلیقه خودتان همخوان است هم نقش مهمی در زیبا‌تر شدن محیط ناهار خوری دارد. این منابع نوری با توجه به ظرافتی که دارند می‌توانند لایه‌های لطیف و زیبا به نور‌پردازی اصلی اتاق اضافه کنند.


نور‌پردازی پرده نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. تصور کنید اتاقی را که همه بخش‌های آن نور‌پردازی شده است اما درست در بخشی که می‌تواند بیشترین توجه را به خود جلب کند ما با پارچه‌ای که بخش تاریک را در شب می‌پوشاند مواجه هستیم، فضایی که دلگیر و محو است. پس به این ایده هم توجه داشته باشید. اگر هم در این محیط می‌زهای کوچکی دارید بهتر است روی آن‌ها از شمعدان‌هایی که متناسب با سطح و ارتفاع میزتان هستند استفاده کنید. می‌توانید در هنگام سرو شام با روشن کردن آن‌ها فضایی شاعرانه و رمانتیک برای خود و میهمانانتان داشته باشید.

زیبایی بصری در اتاق کودک
مثال دیگری که می‌خواهیم برای شما در رابطه با نور‌پردازی بزنیم مربوط به اتاق کودک می‌شود. این فضا از جمله مکان‌هایی در خانه به شمار می‌رود که همه اعضای خانواده از جمله پدر و مادر و سایر افراد توجه ویژه‌ای به آن دارند و تلاش می‌کنند از بهترین وسایل و آرایه (دکور) البته با توجه به توانایی‌های مالی خود در آن کمک بگیرند تا فرزند خانواده اتاقی زیبا و دلنشین داشته باشد.

فراموش نکنید مهم‌ترین اصلی که در نور‌پردازی این محیط باید مد نظر داشته باشید این است که این کار باید فضایی شفاف و انرژی بخش برای دختر یا پسر شما ایجاد کند.

یادتان باشد نور‌پردازی در این فضا علاوه بر اینکه در زیبایی بصری نقش دارد می‌تواند تاثیر زیادی نیز بر ایمنی فضا داشته باشد واحساس ایمنی در کودک شما را تقویت کرده و حس آرامش‌بخشی به وی بدهد. مهم‌ترین تفاوتی که نور‌پردازی این اتاق با سایر فضاهای خانه دارد این است که تنها در نظر گرفتن منبع نور سقفی کفایت نمی‌کند بلکه باید از منابع نوری متعدد کمک بگیرید که لایه‌های متفاوتی را ایجاد کند.

برای اینکه این نکته محقق شود باید بخشی از اتاق که به فضای مطالعه یا خواب کودک اختصاص دارد از نور‌پردازی ویژه این بخش استفاده کنید. برای میز تحریر یا فضای بازی میزان نور باید به نحوی باشد که کودک بتواند به راحتی کار کند و میزان نور آنقدر زیاد یا کم نباشد که به چشم وی آسیب برساند یا اینکه سایه وی موجب شود در فضای تاریک فعالیت کند.

تفاوت دیگر این است که باید برای قفسه‌ها نیز از منابع نوری رنگی کمک بگیرید. می‌توانید از نورهای رنگی نیز در این اتاق کمک بگیرید البته این روز‌ها که بیشتر والدین از وسایل رنگی برای اتاق فرزند خود استفاده می‌کنند منابع نوری رنگی دیگر چندان کاربرد ندارند. به این دلیل که کثرت رنگ‌ها دراین فضا می‌تواند دید فرزند شما را مختل کند.

پیشنهادی که برای نور‌پردازی این فضاداریم این است که از دیمر یا‌‌ همان تنظیم کننده میزان نور کمک بگیرید. با کمک آن می‌توانید در ساعات مختلف شبانه روز میزان نور را در اتاق تنظیم کنید. موضوع دیگر اینکه اگر فرزند شما در سنی به سر می‌برد که استفاده از منابع نور روی میزی یا زمینی می‌تواند سلامت وی را تحت تاثیر قرار دهد، بهتر است از دیوار کوب استفاده کنید. بهتر است فاصله آن‌ها از سطح زمین حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ متر باشد تا بتوانند نور مناسبی برای فضای اتاق داشته باشند. (الهام صادقی/حمایت)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها