گزنه گیاه کوچکی است که همه جا می‌روید. اگر خواص این گیاه را بشناسید خواهید دید که بر خلاف ظاهر خشن و گزنده‌اش چقدر با سلامتی‌تان مهربان است.
کد خبر: ۶۱۵۶۹۱

درد مفاصل، ریزش مو، عفونت‌های ادراری، خستگی، مشکلات پروستات و غیره را می‌توان با دست‌های خشن همین گیاه درمان کرد. در این مقاله بیشتر راجع به گزنه صحبت و خواص آن را بررسی می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

جوشانده‌ گزنه برای پیشگیری از پوکی استخوان

گزنه سرشار از سیلیس و عنصر بور می‌باشد که برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر است. پوکی استخوان در نتیجه‌ی از بین رفتن املاح معدنی از بدن بروز می‌کند که معمولاً از پنجاه سال به بعد افراد را مبتلا می‌کند.
روش استفاده: ۳ قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. روزانه ۴ تا ۵ فنجان از این دم کرده میل کنید.

ریشه‌ گزنه برای مقابله با مشکلات پروستات

گزنه برای آقایانی که پروستاتشان بزرگ شده مفید است. به عقیده‌ی محققان ریشه‌ی این گیاه حاوی «لکتین»، «تانین»، «گلیکان» و «لیگنان» هایی می‌باشد که مانند هورمون‌های زنانه عمل می‌کند و تأثیر مثبتی روی غده‌ی پروستات می‌گذارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف ریشه‌ی گزنه برای درمان مشکلات پروستات (غیر سرطانی و خوش‌خیم) مفید است.
روش استفاده: یک قاشق غذاخوری ریشه‌ی گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و به مدت سه هفته روزانه ۴ فنجان از این دم کرده بنوشید. یا اینکه از کپسول‌های گزنه استفاده کنید. می‌توانید با پزشکتان مشورت کرده و کپسول‌های ۳۰۰ میلی‌گرمی گزنه مصرف کنید. توجه داشته باشید آقایانی که موقع ادرار کردن مشکل دارند نباید بدون مشورت با پزشک از ریشه‌ی گزنه استفاده کنند.

دانه‌های گزنه برای مقابله با اسهال

دانه‌ها و برگ‌های گزنه یک درمان فوق‌العاده برای اسهال می‌باشند. این دانه‌ها سرشار از پروتئین، موسیلاژ و روغن‌های چرب هستند.
روش استفاده: یک قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و در طول روز از این جوشانده میل کنید.

گزنه برای پوست‌های چرب

گزنه برای افرادی که پوست خیلی چرب، کثیف و پر از آکنه دارند خوب است. به خاطر اینکه خواص قلیایی دارد.
روش استفاده: بر گ های گزنه‌ی تازه را بجوشانید و آب کش کنید. سپس اجازه دهید برگ‌ها خنک شود. این برگ‌ها را بکوبید و به صورت مرهم (هر هفته دو مرتبه) روی پوست بگذارید. همچنین لازم است که یک قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و روزانه ۳ مرتبه یک فنجان از آن بنوشید.

گزنه برای سم زدایی از بدن

مصرف مواد غذایی چرب و شیرین و غیره باعث می‌شود که بدن مازاد سموم دفع نشده را در بدن نگه دارد. برای همین لازم است هر از گاهی به خصوص در فصل بهار به فکر سم زدایی از بدن باشید. خوشبختانه گزنه به عملکرد برخی از ارگان‌های بدن مانند کلیه‌ها کمک می‌کند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این گیاه به دفع سموم بدن مانند اوره کمک زیادی می‌کند.
روش مصرف: ۳ قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. به مدت ۳ هفته روزانه ۲ تا ۳ فنجان از این جوشانده میل کنید.

گزنه برای مقابله با تب یونجه

تب یونجه همان حساسیتی است که در فصل بهار گریبان خیلی‌ها را می‌گیرد. برای پیشگیری یا تسکین این حساسیت می‌توانید به سراغ گزنه بروید.
روش مصرف: ۳ قاشق غذاخوری برگ گزنه‌ی خشک را با یک فنجان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. به مدت ۳ هفته هر روز از این دم کرده میل کنید.

گزنه برای مقابله با خستگی

اگر مدام احساس خستگی می‌کنید گزنه را دریابید. این گیاه سرشار از ویتامین C و آهن می‌باشد و برای رفع خستگی‌های جسمی و روحی مناسب است. گزنه انرژی زا بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای همین هم کمک می‌کند خیلی زود سرپا شوید.
روش مصرف: ۳ قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و روزانه ۴ تا ۵ فنجان از آن بنوشید. یا اینکه از کپسول‌های ۵۰۰ میلی‌گرمی استفاده کنید (طبق نظر پزشک یا داروساز). توجه داشته باشید که می‌توانید از آب گزنه برای رفع کم خونی و خستگی مفرط استفاده کنید. برای این کار لازم است که برگ های تازه این گیاه را میکس کرده و آب آن را صاف کنید. هر هفته ۳ مرتبه به میزان ۱۵ میلی‌لیتر از این آب میل کنید.

گزنه ادرارآور است

بر گ های گزنه ادرارآور است. در واقع برای افزایش میزان ادرار و تمیزی مجاری اداری از شر عفونت و یا برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه مفید است.
روش مصرف: یک تا دو مشت برگ تازه‌ی گزنه را در یک لیتر آب ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس صاف کنید. به مدت ۳ هفته روزانه دو تا سه فنجان از این جوشانده را میل کنید.

>> افکارنیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
حاتمی بروجرد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
۰
۰
رهنمای بسیار خوبی میباشد با تشكر اردیبهشت 94
سهند
-
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
۰
۰
سلام
من از گزنه خام مثل سبزی خوردنی استفاده میكنم ایا ضرری ندارد؟
البته طول ساقه انها حدود 15 سانت و خیلی لطیف هستند مزه اش خوبه ولی خشك شده اش بد مزه است از وقتی میخورم قند خونم پایین اومده
سید زین العا بدین طاهری
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
۰
۱
به نظر بنده یك نفر از آقایانی كه از
ریشه گزنه برای بزرگی خوش خیم
پرستات بهبود یافتند با نام وشماره
تماس در اینترنت برای كاربران معرفی كنید. متشكرم

نیازمندی ها