اسفناج گیاهی است یک ساله با ساقه‌ای راست و برگ‌های پهن و نرم و مثلثی شکل به رنگ سبز. گل‌های آن سبز کمرنگ و در برابر سرما مقاوم است؛ اما این‌ها شکل و شمایل ظاهر اسفناجند، از جمله خواص مفید و تغذیه‌ای اسفناج، تامین ریزمغذیهایی مثل منیزیم و آهن برای بدن است.
کد خبر: ۵۹۵۴۲۳

به گزارش جام جم سرا به نقل از باشگاه خبرنگاران- دو نوع اسفناج وجود دارد که به نام پاییزه و بهاره نامیده می‌شوند. اسفناج بهاره، در فصل بهار کاشته می‌شود و به اسفناج انگلیسی هم معروف است. نوع پاییزه آنکه به خاک بسیار غنی احتیاج دارد و در پاییز کاشته می‌شود، دارای مواد غذایی فراوانی است و امروزه در بیشتر نقاط دنیا کشت این نوع معمول‌تر است.

اسفناج ترکیبات شیمیایی زیادی را برای بدن همراه دارد: مقدار زیادی آهن، کلسیم، سدیم، پتاسیم، ید، مس، منیزیم، لسیتین، کلروفیل، کاروتن، اسید اگزالیک و اسید ارسنیک دارد و به علت داشتن منیزیم جلوی پیشرفت سرطان را می‌گیرد.
منابع طب سنتی خواص دارویی آن را در بیماری‌هایی مثل ورم روده کوچک و ورم ریه، خنک کردن و پایین آوردن تب، رفع تشنگی، همچنین پیشگیری از سرطان روده بزرگ، معده، پروستات، حنجره، رحم و پایین آورنده کلسترول خون موثر دانسته‌اند و اشاره کرده‌اند که خوردن اسفناج، تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد و بهترین دارو برای کسانی است که مبتلا به کم خونی هستند؛ همچنین مانند جارو روده بزرگ را تمیز می‌کند و ترشحات لوزالمعده را افزایش می‌دهد. رماتیسم و نقرس را درمان می‌کند، بدن را قلیایی و یبوست را برطرف می‌کند و به دلیل داشتن ماده‌ای به نام اسپیناسین، هضم غذا را تسریع می‌کند. این ماده باعث تحریک معده و ازدیاد ترشحات آن می‌شود و
در نتیجه برای لاغر شدن و کم کردن وزن مفید بوده و سبزی مناسبی برای تقویت اعصاب محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها