شاید کلمه استاندارد در کنار ویژگی‌های یک همسر، خنده‌دار به نظر برسد؛ البته همین طور هم هست. در زندگی زناشویی هیچ استانداردی وجود ندارد و همه چیز ممکن است تغییر کند و اتفاقا خوب هم از کار درآید. ویژگی‌های خلق و خوی افراد و میزان سازگاری آنان بیش از هر چیز در این زمینه دخیل است. اما با همه این احوال، تجربیات مشاوران و روان‌شناسان خانواده به نتایجی منجر شده است که ریسک بزرگ زندگی یعنی انتخاب همسر را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۵۷۷۳۲۲

همشهری، هم‌محلی، همکار و...

آنچه این گزینه را مناسب کرده است مجاورت است. همسر خود را می‌توانید از میان کسانی که به آنها نزدیکی جغرافیایی دارید انتخاب کنید. هر چه باشد شناخت بیشتری میسر است. گاهی آنان که با فردی غیربومی ازدواج می‌کنند یا حتی با فردی از کشوری دیگر ازدواج می‌کنند، پس از چند سال به دلایل مختلف ازجمله دوری از وطن و خانواده، تفاوت در آداب و سنن و تفاوت‌های فرهنگی و ملی دچار ناسازگاری می‌شوند.

تناسب، تناسب، تناسب

تناسب زن و شوهر در چند چیز مهم است: سن زن و شوهر باید به هم نزدیک باشد و حداقل و حداکثر آن را روان‌شناسان مشاوره‌ای و خانواده چنین تخمین زده‌اند: حداقل تفاوت سنی 3 سال و حداکثر 7 سال. اگر مردان بزرگ‌تر از زنان باشند هم بهتر است.
به گفتۀ آنان، قد، وزن و ظاهر زن و مرد نیز بهتر است تا حدودی نزدیک به هم باشد و مردان عموما قدری بلندتر از زنان باشند؛ با وجود این، میزان نمره و رتبه‌ای که قد، وزن و ظاهر جسمانی، نسبت به عامل شخصیت خانواده دارد بسیار نازل است.
هوش همسران سبب قدرت سازگاری فرد با محیط است. این قابلیت و استعداد ژنتیکی است و قابل تغییر در اثر آموزش و یا یادگیری نیست. اگر فردی با بهره هوشی 130 با فردی با بهره هوشی 90 وصلت کند، به احتمال قوی در برخورد با مسائل زندگی، درک متقابل و تفکر درباره مسائل مشترک، اختلافات جدی پیدا می‌کنند. از این رو زن و شوهر پیش از این که به یک سطح فرهنگی نزدیک نائل شوند، لازم است به لحاظ هوشی هم سطح باشند.
مذهب و اعتقادات زن و شوهر نیز باید با هم متناسب باشد. این که شخصی با یک فرد با مذهب و اعتقادات متفاوت ازدواج کند، احتمال این که در آینده مشکل داشته باشند را زیاد می‌کند.
تناسب در تحصیلات و طبقه اجتماعی هم در این زمینه لازم است اما اگر ناهمسانی اندکی نیز وجود داشته باشد و این ناهمسانی به خاطر تحصیلات یا طبقه اجتماعی مرد باشد در جامعۀ ما امکان بیشتری برای ایجاد مشکلات در زندگی آینده زناشویی خواهد داشت. اگر سطح تحصیلی طرفین تفاوت زیادی داشته باشد، اختلاف در ایده‌ها و اهداف را سبب می‌شود و بالعکس در سنخیت تحصیلی خیلی از اوقات تشابه ایده‌ها و اهداف را شاهدیم. گاهی دیده می‌شود مردی که همسرش درجه تحصیلی بالاتر دارد، به عنوان مثال مرد دیپلم است و زن لیسانس، مرد به نوعی زن و مدرک تحصیلی‌اش را به تمسخر می‌گیرد. یا با دلایلی غیرمنطقی ادامه تحصیل او را غیرضروری و بی‌فایده می‌شمارد. این برخورد نوعی مکانیسم دفاعی ناخودآگاهانه است که در مقابل عدم اعتماد به نفس و خودکم‌بینی در مقابل زن به وجود می‌آید.

مکملی برای تکامل‌

عامل خُلق و عواطف به‌عکس عوامل دیگر که نیازمند همسانی و شباهتند، مکمل بودن و حتی تفاوت را می‌طلبد. این‌گونه به‌نظر می‌رسد که هر قدر افراد بیشتر صاحب گوناگونی‌های عاطفی ولی مکمل هم (متفاوت ولی کامل‌کننده هم) باشند، انتخاب همسر در نزد آنان با کامیابی‌های بیشتری قرین است.

هماهنگی در شخصیت‌ها

شخصیت، عامل بسیار مهم و تعیین‌کننده در الگوهای رفتاری آدمی و نیز تعاملات اجتماعی اوست و در خوشنودی، توفیق امر زناشویی نیز نقش شخصیت طرفین بسیار برجسته است و همسنگ عامل توافق و جور بودن خانواده‌های طرفین می‌باشد.
ساختمان شخصیت، شامل الگوهای ثابت رفتاری، نظام فکری و باورها، معیارهای تثبیت شده ارزشی و اخلاقی، نوع انگیزه‌ها و نحوه برانگیختگی، نحوه عملکرد استعدادهایی چون هوش، حافظه و ادراک در یک فرد است. بسیار مهم است که دو نفر به لحاظ شخصیتی با هم جور باشند. در غیر این صورت خوشبین بودن به ایجاد تغییر در آن در طول زندگی آینده طرز تفکری غیرعاقلانه و غیرمنطقی است.

خانواده‌ها

چون فردی که می‌خواهیم با او ازدواج کنیم خود به طور مستقیم تحت تاثیر جو خانواده‌ای است که در آن تربیت شده و بعد از ازدواج نیز به گونه‌ای با آن در ارتباط است، بنابراین مهم است که در گزینش همسر این جو مورد ارزیابی قرار گیرد. بعلاوه در انتخاب همسر، لازم است بدانیم جلب رضایت خانواده خود و طرف مقابل نیز بسیار مهم است و در کنار عامل شخصیت، توافق خانواده‌ها از بالاترین نمره و امتیاز برخوردار است.
بنابراین در انتخاب همسر ضمن این که نیم‌نگاهی به طرف مقابل دارید، نیمه نگاه دیگر خود را معطوف به خانواده کنید و به هنگام تصمیم‌گیری جدی، حتما خانواده‌ها را مطلع کنید و آنها را در این انتخاب مشارکت دهید.
>> جام جم/ ضمیمه چاردیواری


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها