کودکان زیاد تلویزیون تماشا نکنند

بررسی‌ها نشان می‌دهند کودکانی که بدون محدودیت خاصی اجازه دارند تمام برنامه‌های تلویزیون را تماشا کنند نه‌تنها گستاخ‌تر می‌شوند بلکه اضطراب بیشتری نیز نسبت به همسن و سالان خود دارند. بررسی‌ها نشان داده تاثیر برنامه‌های تلویزیونی روی کودکان 5 تا 10 سال دو برابر سنین دیگر است.
کد خبر: ۵۷۶۵۹۷

سیاری از برنامه‌های تلویزیونی دارای صحنه‌های خشن و درگیری‌های فیزیکی و زبانی هستند که این امر موجب گستاخی و کم‌رنگ ساختن نقش احترام در روابط میان کودکان و بزرگسالان شده است.

کودکان علاوه بر همانندسازی ظاهر خود با نقش‌های مورد نظر و تقلید از لباس پوشیدن و حرکات آنها به نوعی رفتار و گفتار آنها را نیز مورد استفاده قرار می‌دهند  و از آنجایی که در حال حاضر در بسیاری از برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی افراد به یکدیگر توهین کرده و از کلماتی استفاده می‌کنند که کودک بدون توجه به معنی آنها را به کار می‌برد، بتدریج بی‌احترامی ‌و تمایل به غلبه بر شخص مقابل در او شکل می‌گیرد.از طرفی بررسی‌ها نشان داده‌اند کودکانی که محدودیت خاصی در تماشای برنامه‌های تلویزیونی ندارند دچار اختلالات خواب از قبیل بی‌‌خوابی و دیدن کابوس‌ها یا ایجاد ترس‌های شبانه شده و اضطراب و استرس بیشتری را تجربه می‌کنند.

کارشناسان امور تربیتی به والدین توصیه می‌کنند که تماشای برنامه‌های تلویزیون را در ساعات خاص و صرفا برنامه‌های مناسب سن کودکان با کیفیت مطلوب را مجاز تشخیص داده و اجازه تماشای تمام برنامه‌ها را در هر ساعت از شبانه‌روز ندهند. زیرا کودکان به واسطه شرایط سنی خاص تاثیرپذیری بیشتری از عوامل و شخصیت‌های محیط خارج دارند. 

reuters

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها