آسانترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای سالم نگه داشتن اتومبیلتان، شست‌وشوی آن است؛ البته شست‌وشو به روش درست. برای اینکه مانند حرفه‌ای‌ها ماشین بشویید، ادامة مطلب را بخوانید.
کد خبر: ۵۷۴۵۵۵

 

اتومبیل شما دشمنان بسیاری دارد، برخی از آنها قابل مشاهده‌اند و برخی دیگر نه. از فضله پرندگان و حشرات مرده گرفته تا شیره گیاهان و آلودگیهای موجود در هوا همه مواردی هستند که به رنگ ماشین آسیب می‌رسانند. حتی گِل و کثیفی‌های جاده نیز می‌تواند به ماشین شما آسیب برسانند.

خودتان می‌توانید مواد پاک کننده متنوعی را در خانه تهیه کنید و به وسیله آنها همه آلودگی‌های روی کاپوت و سقف ماشین همچون فضله پرندگان، حشرات یا شیره درختان و گیاهان را به راحتی پاک کنید. برای اینکه ماشین در طول سال‌ها تمیز و سالم بماند و رنگ بدنه خورده نشود و از بین نرود باید دست کم ماهی دوبار بدنه آنها را بشویید. اگر تاکنون این کار را نمی‌کردید.

 

برای شستن ماشین بهتر است از صابون ماشین‌شویی استفاده کنید. پودر ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی یا مواد شوینده خانگی باعث آسیب دیدن رنگ بدنه خودرو می‌شوند. آب تمیز، شلنگی که سر آن اسپری دارد، دستمال یا برس نرم و تمیز از دیگر وسایل مورد نیاز برای شست‌وشوی اتومبیل است.

پیش از آغاز شست‌وشو، ماشین را در سایه و جایی پارک کنید که آب به راحتی برود یا جذب زمین شود. نور مستقیم خورشید باعث می‌شود تا سطح بدنه به سرعت خشک و لکه‌های ناخواسته روی بدنه ایجاد شود. برای شست‌وشو بهتر است از پارچه‌های میکروفایبر استفاده کنید. البته مطمئن شوید که تمیز و از هرگونه ماده‌ای عاری است وگرنه روی بدن خراش ایجاد می‌کند. برای شست‌وشوی رینگ و لاستیک هم از فرچه‌هایی با موهای کوتاه و نرم استفاده کنید.

اتومبیل خود را از بالا به پایین بشویید و بی‌وقفه با دستمال یا حوله آن را خشک کنید. این کار باعث می‌شود تا آلودگی‌ها درون فرچه گیر نکنند و روی بدنه خط نیندازد. بیشتر کارشناسان شست‌وشوی اتومبیل تاکید دارند از بالای اتومبیل شست‌وشو را آغاز کنید و به پایین برسید تا هیچ گونه خراشی روی بدنه ایجاد نشود. حتما خودتان هم می‌دانید که پایین ماشین، همچون زیر گلگیر و پشت تایرها پر از گِل و آلودگی‌های درشت همچون سنگریزه است و اگر ابتدا از آنجا آغاز کنیم دستمال کثیف می‌شود و شاید سنگریزه‌ها داخل آن گیر کنند و هنگام کشیدن به دیگر قسمت‌های بدنه، روی رنگ آن خط بیندازند.

همه جای بدنه را خوب آبکشی کنید. هر قسمت ماشین را که شستید بلافاصله آبکشی و خشک کنید تا لکه‌ای باقی نماند. لازم نیست اسفنج را محکم روی بدنه بکشید فقط تا حدی فشار دهید که آلودگی‌ها پاک شوند. محکم کشیدن باعث ساییدگی رنگ بدنه می‌شود. هر چند وقت یکبار دستمال یا فرچه را بشویید تا هیچ گونه سنگریزه یا کثیفی داخل آن باقی نماند. پس از آبکشی نهایی، بدنه را با حوله میکروفایبر نرم و تمیز یا پارچه‌ای چرم خشک کنید.

رینگ و لاستیک اتومبیل را به خوبی بشویید تا هر گونه ماسه و خاک از روی آنها برداشته شوند. زیر و روی گلگیر نیز نمک و خاک می‌گیرد باید آن را نیز تمیز بشویید و آبکشی کنید. بیشتر تایرهای جدید پوششی برای محافظت لاستیک در مقابل مواد شیمیایی دارند. اما با همه این اوصاف، بهتر است ماده‌ای برای شست‌وشو انتخاب کنید که باعث خوردگی آن نشود. (پیش از شست‌وشو باید مطمئن شوید تایرها و لنت خنک شده اند. آب سرد به دیسک‌های داغ ترمز آسیب می‌رسانند). پس از شست‌وشوی تایرها روی آنها اسپری براق کننده لاستیک بزنید.

ماشین خود را با واکس و مواد براق کننده برق بیندازید. در پرداخت نهایی بدنه اتومبیل‌های مدل جدید از نوعی پوشش استفاده می‌شود که رنگ را در برابر اشعه‌های فرابنفش، UVو مواد شیمیایی محافظت می‌کند. با این وجود باز هم نمی‌توان به طور صددرصد به آنها اطمینان داشت. اما با واکس زدن اتومبیل می‌توانید بدنه را در مقابل اکسیداسیون رنگ و جذب سریع آلودگی و خاک محافظت کنید. در ضمن، باعث براق شدن سطح بدنه نیز می‌شود.

برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند هر شش ماه یکبار بدنه اتومبیل خود را واکس بزنید و برق بیندازید، برخی‌ها می‌گویند هر ماه یکبار این کار را انجام دهید. اما بهترین زمان برای این کار، سه یا چهار ماه یکبار است. این کار را پیش از زمستان و ماه‌های سرد سال آغاز کنید.

 

هنگامی‌که ماشین را واکس می‌زنید به این نکات توجه کنید:

1. پیش از واکس زدن، ماشین را به خوبی بشویید.

2. بدنه ماشین باید خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب باشد. دمای بیرون باید بالای 50 درجه فارنهایت و رطوبت پایین باشد.

3. با فوم یا پد، کم کم واکس را به بدنه بمالید.

4. حتما پیش از واکس زدن از خشک بودن بدنه مطمئن شوید. پس از واکس زدن بر قسمت، دستمال، پد یا فوم را بتکانید تا واکس اضافی از روی آن برداشته شود.

5. پس از تمام شدن واکس همه قسمت‌های بدنه، همه جای بدنه را به دقت دستمال بکشید تا در قسمت‌هایی همچون کناره درها واکس اضافه باقی نمانده باشد.

6. برای بیشتر برق انداختن بدنه می‌توانید از اسپری‌های براق کننده کمک بگیرید.

 

شست‌وشوی ماشین فقط به بدنه آن محدود نمی‌شود. باید داخل اتاق را نیز تمیز کنید. با کمک جاروبرقی یا جارو شارژی همه جای اتاق، از کف گرفته تا روی صندلی‌ها را جارو و تمیز کنید. کفی‌های ماشین را خارج و آنها را تمیز بشویید و پهن کنید تا خشک شوند. زیر صندلی‌ها را تمیز جارو کنید. با کمک دستمال درها و داشبورد را گرد گیری کنید. در فروشگاه‌های لوازم ماشین، مواد مختلفی برای سطوح داخلی چوبی، لاستیکی، پلاستیکی و چرمی‌وجود دارد که باید گزینه مناسب خودروی خود را انتخاب کنید. اگر ماده اشتباهی را انتخاب کنید ممکن است به سطح داخلی اتومبیل آسیب برسانید. البته از ماده خریداری شده هم نباید بیش از حد استفاده کنید. از محصولاتی که روی داشبورد برق می‌اندازند استفاده نکنید زیرا براق بودن داشبورد باعث انعکاس نور می‌شود و ممکن است هنگام رانندگی خطرناک باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
۰
۰
باتشكرازمطالب آموزنده شما

نیازمندی ها