شاید داشتن شکمی صاف و بدون چربی‌های انباشته برای بسیاری افراد آرزوی دست نیافتنی باشد، اما واقعیت آن است که آب‌کردن چربی‌های انباشته شده شکم با داشتن یک رژیم غذایی اصولی،معتدل و همیشگی و 30 دقیقه تا یک ساعت پیاده‌روی پیوسته در روز ممکن خواهد بود
کد خبر: ۵۷۰۴۷۳

نباید فراموش کرد که چربی ذخیره شده در شکم یکی از مقاوم ترین و هشدار دهنده ترین نوع چربی ها از نظر ایجاد مشکلات عروقی و قلبی و بیماری های متابولیکی در شخصی است که هرساله نیز بر بزرگی شکم وی افزوده می شود حتی بررسی ها نشان داده است که افزایش دور کمر آقایان بیش از ۱۰۲ سانتی متر و در خانم ها بیشتر از ۸۹ سانتی متر به افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های عروق قلب یا سندرم متابولیک منجر می شود.

دکتر بهروز توانا، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نیز معتقد است که برای کوچک کردن شکم روش های انقباضی در جا بسیار موثر است که برای این منظور باید هر روز صبح پس از برخاستن از خواب 10 مرتبه عضلات شکم و پشت را، هر مرتبه به مدت 10 ثانیه منقبض و سپس از حالت انقباض خارج کرد.

چنین روشی اگر هر روز به طور پیوسته صورت بگیرد یک عادت شده و باعث سفتی شکم و جلوگیری از افتادگی آن می شود.

راه بروید

نکته ای که برای کوچک کردن شکم های بزرگ هرگز نباید از یاد ببرید، آن است که از بین بردن چربی های انباشته شده در ناحیه شکم، در مرحله نخست و پیش از هر چیز به داشتن رژیم غذایی و کم کردن کالری دریافتی بازمی گردد.

به بیان دیگر مقاومت چربی ذخیره ای بدن در ناحیه شکم، فقط می تواند با رژیم لاغری و ورزش شکسته شود.

دکتر توانا در گفت وگو با جام جم با تاکید بر این که تنها راه از بین بردن چربی شکم، رژیم غذایی اصولی و ورزش است، افزود: پیاده روی پیوسته با سرعت معمولی یعنی نه بسیار تند و نه خیلی آرام و به شکلی که باعث افزایش ضربان قلب و تعرق شود، برای کسانی که دچار مشکل یا بیماری مفاصل نباشند، بهترین ورزش برای کوچک کردن شکم است. راهپیمایی برای کسی که آمادگی لازم برای ورزش کردن را ندارد، باید در سطح صاف و به مدت نیم ساعت در هر روز آغاز شود، اما بتدریج و پس از یک ماه این زمان می تواند به یک ساعت افزایش پیدا کند. همچنین بتدریج می توان در سطوحی با شیب کم پیاده روی کرد.

این متخصص طب فیزیکی با اشاره به موثرتر بودن دویدن در لاغری و آب کردن چربی های شکم نسبت به راه رفتن توضیح می دهد: دویدن به سوزاندن سریع تر چربی ها کمک می کند، اما برای افراد جوان تر یعنی حداکثر تا 45 سال توصیه می شود.

پس از زایمان، شکمتان را ببندید

اتفاقی که پس از دوران بارداری و زایمان برای بیشتر خانم ها می افتد به غیر از افزایش وزن و انباشت چربی شکمی، از دست رفتن قوام عضلات شکم است که به برآمدگی شکم و افتادگی آن منجر می شود. به بیان دیگر از آنجا که در جریان حاملگی و زایمان، عضلات شکم دچار کشیدگی و بریدگی در سزارین می شود، قوام این عضلات بشدت کاهش می یابد؛ اما آیا راه کار موثری برای جلوگیری از بزرگ شدن و افتادگی عضلات شکم پس از زایمان وجود دارد؟

دکتر توانا در پاسخ می گوید: بستن شکم، یک هفته پس از زایمان طبیعی یا سزارین می تواند در جلوگیری از افتادگی شکم و کمک به سفت شدن عضلات آن موثر باشد و نباید این تصور اشتباه که بستن زودهنگام شکم، باعث جوش نخوردن یا عفونت بخیه های ناشی از سزارین می شود، مانع بستن شکم پس از زایمان شود. در ادامه با انجام حرکات ورزشی شکم در کنار ورزش های هوازی و بویژه پیاده روی می توان عضلات شکم را تقویت کرد و آن را به شکل مطلوب باز گرداند.

البته متخصصان تاکید می کنند، گرچه انجام ورزش های مخصوص شکم، عضلات آن را تقویت می کند، ولی به تنهایی و بدون رعایت رژیم غذایی و ورزش های هوازی نمی توان شاهد اثر مطلوب بر چربی شکم بود. بر این اساس می توان پس از زایمان، تحت نظر متخصص تغذیه از رژیم های مخصوص دوران شیردهی بهره برد.

ابتدا وزن کم کنید، سپس ورزش کنید

برخلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می کنند برای از بین بردن چربی های شکم و پهلو، باید حرکات ورزشی مربوط و موضعی به این نواحی را انجام دهند، برای از بین بردن چربی های شکم و پهلو باید از تمرینات هوازی و بویژه پیاده روی پیوسته استفاده کرد. البته ورزش هایی چون دویدن، پیاده روی تند، دوچرخه ثابت و حتی استفاده از تردمیل نیز با توجه به شرایط فیزیکی، سنی و سلامت جسمانی و بویژه نداشتن مشکل مفاصل می تواند در از بین بردن چربی های شکم و پهلو بسیار موثر باشد.

اما آیا انجام این ورزش ها به افرادی که اضافه وزن زیاد دارند یا از بیماری های قلبی و عروقی رنج می برند نیز توصیه می شود؟

دکتر توانا در پاسخ می گوید: افرادی که وزن بالا دارند پیش از آغاز ورزش باید با بهره گیری از یک رژیم غذایی اصولی وزنشان را کاهش دهند. همچنین این افراد باید از ورزش های هوازی ملایم چون پیاده روی سبک شروع کرده و از انجام ورزش های مقاومتی که ضربان قلب را بشدت بالا می برد، پرهیز کنند. این امر در ارتباط با بیماران قلبی نیز درست است. همچنین بیماران قلبی نباید در گرما ورزش کنند، بلکه باید پیاده روی یا نرمش را به صبح زود موکول کنند. همچنین انجام حرکات دراز و نشست نیز به کسانی که مشکلات کمر دارند یا عضلات کمرشان ضعیف است به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

جام جم / پونه شیرازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۲۹
من 12 سالمه اما لاغره لاغرم ولی خیلی كم وقتی لباس میپوشم شكمم میزنه بیرون چیكار كنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
۱
۰
من 12 سلمه لاغرم فقط وقتی لباس میپوشم شكمم یكم میزنه بیرون چیكار كنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سمانه
-
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
سلام بیست سالمه قدم 174وزنم74وزن ایده الم 68 كیلو یكم شكم دارم این خیلی ناراحتم كرده اندامم خوب بود چند وقته اینطوری شده
سمانه
-
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
سلام بیست سالمه قدم 174وزنم74وزن ایده الم 68 كیلو یكم شكم دارم این خیلی ناراحتم كرده اندامم خوب بود چند وقته اینطوری شده
هومن
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
۰
۶
من همه ی اندامم عالیه فقط لامصب شكمم بیرونه لطفا راهنماییم كنید.ممنون%
آفرین
United States
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۱
۸
سلام من27 سالمه وشش ماهه كه زایمان سزارین داشتم زیر شكمم افتاده شده و خیلی شله امادربالای شكمم یعنی قسمت معدم خیلی بزرگه و مثل یه توپ بزرگ میمونه روزی 50تا درازنشست میرم اما نتیجه نمیگیرم این موضوع خیلی توروحیم تاثیر گذاشته ازتون راهنمایی میخوام
رها
-
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
آفرین جان
مربی ما میگه اگه 100 تا دراز نشست بری ولی قبلش ورزش هوازی نكرده باشی هیچ تاثیری نداره
بهترین كار پیاده روی تند صبح قبل از صبحانه است
اگر میخواهی دراز نشست بری حتما به ربع قبلش حركات ایروبیك یا تند راه رفتن رو انجام بده
حركت شنا برای كوچك كردن شكم عالیه
نازنین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
۰
۰
سلام من ۱۸ سالمه شكم زدم لطفأ راهنمایم كنید ممنون
سارا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
۰
۰
سلام من سی,سالمه ویك ماه دیگه زایمان سزارین میشم چیكار كنم به وزن اولم كه 62كیلو بودم برگردم و الان 73 كیلو هستم.
وحی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
با رژیم غذایی صحیح و بستن شكم.
كبری
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
۰
۰
با سلام من خانمی هستم 35ساله دوبار عمل باز قلب كردم و دو دریچه مصنوعی دارم چون نمیتونم ورزش كنم كمی شكم دارم برای كوچك كردنش چكار كنم
مادر
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
۰
۰
سلام ممنون ازراهنمایهایتان.
لیلا
Kuwait
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
۰
۰
تشكر از نظر نیك شما
زهراسلیمانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
۰
۱
قدم 160 وزنم 54 خیلی خیلی شكم دارم چكار كنم ؟
گل
-
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
شاید كم كاری تیروئد داری حتما ازمایش بده چون بزرگی شكمت نسبت به وزنت طبیعی نیست
آرش
-
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
جاااااان 54 كیلو خیلی خیلی شكم داری بدنت خیلی روفرمه عزیز
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
۰
۰
من 18سال دارم باقد164ووزن95خیلی شكمم بزرگ دوسال ازدواج كردم ولی الان دوماه شروع به بارداری كردم ولی فعلاباردارنشدم ازاینورم چاقم دوس دارم لاغرشم خیلی میترسم.من قبل ازدواج 80كیلوبودم بعدازدواج نزدیك 20كیلوچاق شدم.توروخداكمكم كنید.
وحید
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
۰
۲
متاسفانه بیشترین عامل چاقی كم تحركی و مصرف غذاهای فست فود و گرفتن كالری زیاد میباشد برای كم كردن وزن باید تحرك داشته باشید و در صورت دسترسی به تردمیل بهترین ورزش برای كاهش وزن میباشد (با سرعت 4 تا 6) و در كنار ورزش كم كردن كالری.
به این صورت كه وزن ایده ال خود را در 22 ضرب كنید و همین مقدار كالری را به صورت روزانه دریافت كنید (كالری مواد خوراكی در اكثر سایتها موجود است)
البته مقدار مصرف كالری به قد و استخوانبندی و وزن بستگی دارد و روش بالا یك روش ساده میباشد .
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
۰
۰
سلام.خیلی مطالب خول وآموزنده ای بود
بهاره
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
۰
۰
سلام من ۱۱۰ كیلو بودم الان ۱۰ كیلو كم كردم بعداز زایمان
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
۰
۱
دوس دارم شكمی صاف داشته باشم چكاركنم زوداب شود
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
اگه چربی زیاد ندارید روزی یك ربع ساعت هوازی بعلاوه 4 مدل حركت تقویتی شكم كه باید یك روز در میون انجام بشه رو در برنامه بذارید.
اگر شكمها با وزنه باشه شكم زودتر شكل میگیره، با وزنه ولی تعداد كم در هر ست
علیرضا
-
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
۰
۰
سلام . به نظر من ادم اول باید بتونه كه نخوره بعد رژیم بگیره من یكم مشكل اعصاب دارم شاید بعضی ها مسخره كنن . اگر كم غذا بخورم عصبی میشم و همش فكر میكنم یه چیزی رو گم كردم و یا این كه وقتی ناراحت هستم بیش از اندازه غذا میخورم حتی اگر گرسنه نباشم خیلی دنبال راه چاره گشتم ولی پیدا نكردم 29 سالمه قدم 175 وزن 125
رها
-
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
سلام
منم دقیقا مشكل شما رو داشتم. این تمایل كاملا ذهنیه. یه كتاب خیلی كمكم كرد كتاب درمان شناختی رفتاری چاقی از انتشارات ارجمند. عالیه . من بعد از سال ها شكست برای لاغری بعد از خوندن این كتاب تونستم خیلی راحت در دو ماه 8 كیلو كم كنم
موفق باشید
مجید
-
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
۰
۱
سلام من با ورزش دویدن پیاده روی رژیم تو دوماه 8كم كردم از97رسیدم به89كیلو
نازنین
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
۰
۰
سلام من شكمم بزرگه شكم بندم سه ماه بستم دراز نشستم انجام دادم كوچك نشده چكار كنم شكمم اب بشه قدم صدو هفتاد دو وزنم هفتادو چهاره
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
بستن شكم یا استفاده از كمربند لاغری هیچ كمكی به شما كه نمیكنه بلكه به مقاوم شدن چربی های اون ناحیه به دلیل از دست دادن آب و متراكم شدن می انجامه، پس اول رژیم درست ، دوم تقسیم وعده های خوراكی روزانه به 6 وعده ، سوم مصرف آب بالا و در نهایت ورزش هوازی منظم.
شما قد خوبی داری و این خودش میتونه امتیاز باشه ولی با هوازی نه با شكم زدن خالی، شكم زدن فقط به سفت شدن و فرم گرفتن كمك میكنه، فرایند سوختن چربیها نیاز به مصرف بالای كالری به همراه اكسیژن داره
در حین ورزش با گرم نگه داشتن شكم میتونید به سرعت متابولیسم كمك كنید اما نه با محكم بستن یا حرارت دادن
Zeynab
Germany
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
۰
۰
من هر ماه وزنم بالا میره به صورتی كه در هشت ماه حدود شیش كیلو بالا رفتم اهل تنقلاتم نیستم ولی چرا وزنم ثابت نیست این عادیه كه وزن همیشه در حال افزایش باشه؟
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
۰
۰
میشه غیر از ورزش توصیه های دیگه هم بكنید اخه من ورزش میكنم ولی زیاد تأثیر نداره
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۳
۰
۰
سلام دوستان. من قدم ۱۶۵ هست وزنم همیشه ۶۰ بود. حدود سه ساله حتی بجای اب نوشابه خوردم چون سردرد شدید میگیرم بعد از خوردن نوشابه ارومتر میشدم.الان شكمم خیلیییی بزرگ شده وزنمم شده ۶۷ خواهش میكنم بگید چجور شكمم رو اب كنم؟ ضمنا من مشكل مفصل زانو هم دارم

نیازمندی ها