آدینه این هفته با امید صباغ نو، شاعر عاشقانه‌های معاصر

با شعر آرام‌تر زندگی می‌کنم

امید صباغ‌نو متولد آبان‌ 1358 در شهر تبریز و فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر ـ سخت‌افزار است. او بیش از دو دهه است در وادی شعر قدم گذاشته. اولین جرقه‌های شاعری‌اش اما از دوران کودکی زده شده و کاملا ناخودآگاه بوده‌ است.
کد خبر: ۱۱۷۶۲۵۲

او اعتقاد دارد شعر باید در ذات هرکسی باشد. شعر دنیای تازهای است که با بودنش، مرد آرامتر زندگی میکند. وی درباره ارتباط شاعری و مهندسی چنین میگوید: «فضای رشته فنی و ادبیات به نظرم با هم مرتبط است.

بهدلیل اینکه رشته فنی نظم خاصی دارد که وقتی وارد فضای ادبیات شدم از قرار گرفتن این دو در کنار هم آرامش گرفتم. ضمن این که منطق فضای رشته فنی با بیمنطقیهای دنیای شعر خنثی میشود و سعی میکنم در دنیای واقعی زندگی واقعی و منطقی داشته باشم.» «میمیرم اگر روی دلم پا بگذاری»، «تاریخ بیحضور تو یعنی دروغ محض!» «جنگ، میان ما دونفر کشته میدهد» و «مهربان» و «بعید است»، از مجموعههای منتشرشده امید صباغنو است.

کتاب

برخلاف تصور خیلی از دوستان، کمتر سراغ کتابهای شعر شاعران هم‌‌دوره میروم. ترجیحم مطالعه کتاب داستان کوتاه و بلند و کتابهای تاریخی است. کتب نقد شعر و مرجع ادبیات هم به اندازه کافی مطالعه میکنم. آخرین کتابی که خواندم و میتوانم به دوستان توصیه کنم کتاب 1984 جورج اورول هست که بعد از چند سال مجددا سراغش رفتم و این بار لذت بیشتری از قلم نویسندهاش بردم.

توضیحات تکمیلی

1984 نام کتاب مشهوری از جورج اورول است که سال 1949 منتشر شده است. این کتاب بیانیه سیاسی شاخصی در رد حکومتهای تمامیتخواه و نیز کمونیسم شمرده میشود. 1984 کتابی پادآرمانشهری بهشمار میآید. این کتاب به نام نوزده هشتادوچهار هم شناخته میشود. در قرار گرفتن کتاب در ژانر علمی ـ تخیلی بحث وجود دارد؛ بسیاری اما آن را کتابی شاخص در این سبک میدانند.

فیلم

در برنامه روزانهام جای یک فیلم همیشه محفوظ است. اکثر فیلمهای روز دنیا را میبینم. فیلم ایرانی هم اگر فیلم قابل تاملی باشد حتما نگاه میکنم. آخرین فیلم ایرانیای که دیدم و دوست داشتم مغزهای کوچک زنگزده هومن سیدی بود.

توضیحات تکمیلی

مغزهای کوچک زنگزده فیلمی به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی و تهیهکنندگی سعید سعدی محصول سال 1396 است. نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی در نقش دو برادر، شخصیتهای اصلی این فیلم هستند. مغزهای کوچک زنگزده نامزد 11 جایزه از جشنواره فیلم فجر و برنده چهار جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شد. این فیلم که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را هم بهدست آورد، نگاهی به گوشهای از زندگی طبقات فرودست ایران دارد.

پاتوق

پاتوق خاصی ندارم. یعنی دوست دارم داشته باشم، اما فرصتش پیش نمیآید. اگر هم هر ماه فرصتی پیش بیاید کافهکتاب نیماژ یا کافه فراموشی را برای دیدار دوستان هنرمند و خلوتگزینی ترجیح میدهم.

توضیحات تکمیلی

کافهکتاب فراموشی وابسته به نشر نیماژ واقع در تهران، خیابان کریمخان، خیابان خردمند جنوبی، نبش کوچه یگانه، پلاک 10 است که بعد از گشتن در قسمت کتابفروشی میتوانید به طبقه بالای آن بروید و از فضای زیبای کافهاش بهرهمند شوید و کتابهایی را که خریدهاید مطالعه کنید. حتما بین ترانهسراهای موفق حسین صفا، در بین غزلسرایان مطرح کاظم بهمنی و بین سپیدسرایان جوان هم بهزاد عبدی را میشناسید؛ شاعرانی که ادارهکنندگان این کتابفروشی و کافهکتاب هستند.

سفر

معمولا زیاد سفر کاری میروم و در طول ماه شاید سه چهار شهر کشور را تجربه کنم. اما آرامش بیشتر را در شهر مادریام، تبریز دارم که گرچه سالی سه چهاربار بیشتر فرصت دیدارش را ندارم، دلبستگی به آنجا اما قابل انکار نیست.

توضیحات تکمیلی

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و پس از تهران و مشهد، سومین شهر بزرگ ایران است. این شهر جایگاهی ویژه و خاص در تاریخ، پیشینه و اقتصاد کشور دارد. مرکز تاریخی و پرافتخار استان آذربایجان شرقی، دورانی پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشته و حوادث گوناگونی را به چشم خود دیده است. تبریز به دلیل پیشرو بودن مردمش در به خدمت گرفتن امکانات روز دنیا برای اولین بار در ایران، لقب شهر اولینها را به خود اختصاص دادهاست. سرزمینی که همواره تلاش کرده کنار حفظ سنتها و ریشههای فرهنگی و تاریخی خود، کیفیت زندگی شهرنشینی شهروندانش را بالاتر ببرد.

شیما آشتیانی

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها