برنامه «ورزش از نگاه 2» به آنتن تلویزیون بازگشت

جهان ورزش بعد از سوت پایان

شبکه دو پس از دو سال وقفه، تنها برنامه‌ ورزشی خود را با عنوان آشنای «ورزش از نگاه 2» شنبه‌‌شب‌ها حوالی ساعت 22 و 30 دقیقه به صورت زنده روانه آنتن می‌کند. این برنامه در سری جدید خود بنا دارد با رویکردی متفاوت به مسائل و رویدادهای هفتگی ورزشی بپردازد. برنامه‌ای جامع‌نگرکه رویدادها و اخبار همه رشته‌های ورزشی را پوشش می‌دهد و در سری جدید فعالیت خود قصد دارد در کنار اطلاع‌رسانی ورزشی به موضوعات مهمی همچون ورزش بانوان و اخلاق ورزش نگاهی موشکافانه‌تر داشته باشد. این مجله تصویری ورزش به تهیه‌کنندگی امیر مصدق و کارگردانی هادی رحیمی در نوبت پخش شبکه دوی سیما قرار می‌گیرد. به مناسبت از سرگیری پخش این برنامه خوش‌سابقه به برخی نکات قابل‌ملاحظه آن نگاهی می‌افکنیم.
کد خبر: ۱۱۶۲۶۴۱

باسابقهترین قاب ورزشی

ورزش از نگاه 2، قدیمیترین برنامه تلویزیون ایران است که با عنوان «ورزش 2» دو سال پیش از انقلاب با اجرای مانوک خدابخشیان روی آنتن زنده شبکه دو بوده است. همین طور جهانگیر کوثری، کارشناس فوتبال و زندهیاد محمدعلی اینانلو کارشناس والیبال برنامه بودند. این برنامه از خرداد ۸۶ پخش خود را آغاز کرد و در عمر طولانیاش مجریان متعددی را به خود دیده است که عباس جاراللهی، اسکندر کوتی، وحید مرادی، نیما نهاوندیان، یوسفنژاد، جهانگیر کوثری، پوریا تابان، پیمان یوسفی، میثم زمان آبادی، امیرحسین بابازاده و علی جوادی شماری از مجریان ورزش از نگاه2 در مقاطع مختلف بودهاند. پس از سالها روی آنتن رفتن این برنامه ورزشی، دو سال در پخش آن وقفه افتاد که چند هفتهای است علاقهمندان و طرفداران پروپاقرص فعالیتها و قهرمانان ورزشی شاهد پخش مجدد آن هستند.

یک گروه حرفهای

پوریا تابان، کارشناس رشته ورزشی بسکتبال است و در کنار آن، ٢١ سال سابقه روزنامهنگاری در دو زمینه فرهنگی و ورزشی و نیز تجربه سالها گویندگی رادیو و اجرای تلویزیونی در برنامههای دورخیز، نشان برتر و روزازنو در کارنامه وی دیده میشود. همین سابقه بخوبی گویای تناسب تخصص وی با اجرای یک برنامه ورزشی است و در عمل کیفیت ارتباطگیری و گفتوگوی تابان با مهمانانی از رشتههای مختلف نمایانگر انتخاب درست او برای اجرای این برنامه است.

پرداخت بیطرف و دور از تعصب شخصی به حواشی و موضوعات بحثبرانگیز ورزشی مثل برنامهای با حضورعلی فتحا...زاده، مدیرعامل سابق استقلال در حالی که مجری برنامه پرسپولیسی دوآتشه است، میتواند مبین نگاه حرفهای یک مجری باشد. با این همه، البته نباید مهمترین اشکال اجرای او را از نظر دور داشت که خیلی از اوقات این فن بیان و تسلط به زیادهگویی کشیده میشود. بخصوص در میانه اجرای نیلوفر اردلان در بخش ورزش بانوان، آنقدر این پا برهنه دویدنها وسط گفتوگوها به چشم میآید که دلزدگی میآورد و بیننده با خودش فکر میکند چه کاری است که اردلان را روی صندلی گذاشتهاند وقتی نیازی به وجودش نیست.

از طرف دیگر امیر مصدق، تهیهکننده ورزش از نگاه 2 دارای پشتوانه قابل دفاع ورزشی و عناوین معتبر جهانی است. وی دارنده چهار مدال طلای قهرمانی جهان در رشته کیکبوکسینگ است. همچنین به عنوان مسئول این رشته ورزشی در کشور، نایبرئیس کنفدراسیون آسیا و عضو هیاترئیسه فدراسیون جهانی، علاقه وافری به رشد ورزش ایران در بین تمام اقشار جامعه دارد. لذا به انحای مختلف از جمله تهیهکنندگی یک برنامه ورزشی در پی دستیابی به این هدف است.

محمود عبداللهی در سمت یکی از مجری‌‌- کارشناسان برنامه با داشتن تحصیلات تخصصی رسانهای، بیش از 17 سال سابقه فعالیت در رسانههای مختلف ایران و جهان از جمله عضویت در هیاترئیسه انجمن ورزشینویسان ایران از سال ٢٠١٣ تاکنون و نیز حضور در رویدادهای بزرگ بینالمللی و نیلوفر اردلان دیگر مجری - کارشناس ورزش از نگاه 2 هم با برخورداری از تجربه فعالیت حرفهای در رشتههای فوتسال و فوتبال بانوان در شمار بهترین گزینهها برای اجرای بخشهای گوناگون برنامهای ورزشمحور هستند.

همه ورزش زیر ذرهبین

این برنامه، نگاهی دقیق به اهم رویدادهای هفتگی ورزشی در ایران و در سطح بعدی اتفاقات برتر ورزشی جهان میاندازد. برای این منظور هم با دعوت از متولیان ورزشی، ورزشکاران و کارشناسان فن به بررسی عملکرد فدراسیونها و باشگاههای ورزشی، پیگیری حواشی اخبار این حوزه خاصه در فضای مجازی، انعکاس حوادث ورزشی از دید رسانههای مختلف، پرداختن به رقابتهای دورهای ورزش، بررسی موضوعات وابسته به ورزش از جمله جامعهشناسی، روانشناسی و از همه مهمتر اقتصاد ورزش، معرفی قهرمانان و پهلوانان ملی در هر رشته و... میپردازد.

یکی از مهمترین ویژگیهای این برنامه ورزشی این است که ورزش از نگاه 2 در کنار ترویج فرهنگ ورزش و توجه به سلامت روحی و جسمی آحاد جامعه و پرداختن به اخبار و عناوین روز ورزشی، نگاهی ویژه به زوایای پنهان و مغفول مانده حوزههای گوناگون ورزش دارد.

از جمله دیگر برگهای برنده این برنامه در قیاس با برنامههای مشابه ورزشی تلویزیون، معرفی قهرمانان و رشتههای کمتر دیدهشده مثل کبدی یا شمشیربازی است. با طرح توقعات و انتظارات ورزشکاران و فعالان رشتههای نوپا یا کمتر شناختهشده در میان مردم به توسعه ورزش و نیز شفافسازی مشکلات آنها و رفع احتمالی مشکلات کمک میشود.

همین طور یکی از نکات جالب برنامه این است که برخلاف خیلی از برنامهها، علاوه بر قهرمانان، از ورزشکاران نامداری که در رقابتی موفق به کسب عنوان و مدال هم نشدهاند، دعوت به عمل میآورد تا با حضور خود و مسئولان فدراسیون مربوط دلایل ناکامی را به نقد و بررسی بگذارد و از تکرار مجدد آن در رقابتهای بعدی پیشگیری شود.

بانوان ورزشکار به روایت دو

بخشی از برنامه ورزش از نگاه دو به بحث نشستن درخصوص ورزش بانوان کشورمان اختصاص دارد که از جمله قسمتهایی است که با هدف پوشش همهجانبه و تخصصی ورزش به فصل دوم برنامه افزوده شده است.

این بخش به ابتکار گروه برنامهساز از حضور مجری - کارشناس خانم، نیلوفر اردلان هم بهرهمند است که خود به سبب سالها فعالیت در صحنههای ملی و بینالمللی ورزش حرفهای بخوبی به خلآها و مسائل ورزش بانوان ایران اشراف دارد. البته به دلیل تازهکار بودن نیلوفر اردلان در سمت مجری هنوز توانایی خاصی در اجرا و کنترل بخش گفتوگوی وی با مهمانان نمیبینیم، باید منتظر بمانیم تا در برنامههای آینده شاهد جاافتادن اردلان در انتخاب جدیدش باشیم.

ساعت پخش برنامه ورزش از نگاه دو دیروقت در نظر گرفته شده و به صورت معمول مخاطبان خاص خود را دارد. با این حال بخش بررسی ورزش بانوان با مدت زمانی کمتر از دیگر بخشها، در انتهای برنامه جانمایی شده است. خوب بود ایده جالب و ارزشمند اضافهشدن بخش ویژه ورزش بانوان با نگاهی بلندنظرانهتر در اوایل برنامه اجرا میشد تا توجه بیشتری را به کمبودها و مشکلات ورزش بانوان به خود معطوف کند.

سارا صالحی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها