واکنش‌های بین‌المللی به رحلت آیت‌الله هاشمی

در ادامه صدور پیام‌های تسلیت از سوی مقامات بین‌المللی و مسئولان کشورهای خارجی به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، مقاماتی چون ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و مسئولان برخی دیگر از کشورها، این ضایعه را به مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند.
کد خبر: ۹۸۸۶۸۰

به گزارش ایرنا، مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی در مسکو در کانال تلگرامی خود با اشاره به پیام تسلیت ولادیمیر پوتین نوشت: رئیس‌جمهور روسیه در گذشت رئیس‌جمهور سابق ایران را به ملت و دولت ایران تسلیت گفته است.

رئیس‌جمهور سوریه هم رحلت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان را تسلیت گفت. به گزارش تسنیم و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری سوریه، بشار اسد با ارسال دو پیام جداگانه تسلیت، خطاب به امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، تاکید کرد که مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به موضعگیری‌های شجاعانه و صادقانه و کار خستگی‌ناپذیر به منظور حفظ کرامت و آزادی ملت ایران، مشهور بود.

هاشمی حامی مقاومت بود

سید حسن‌ نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هم در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام را تسلیت گفت و اعلام کرد: وی در طول مدت 34 سال، حامی مقاومت در لبنان بود.

به گزارش فارس، وی تصریح کرد: آیت‌الله رفسنجانی به آرمان فلسطین و مقاومت در برابر صهیونیست‌ها ایمان داشت و آرمان فلسطین در بطن تمام روزهای طولانی‌‌مدت مبارزه‌اش در برابر حکومت شاه مستبد پهلوی و نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضور داشت. وی افزود: ما مردی بزرگ از مردان امت را از دست دادیم؛ ما اعضای حزب‌الله هرگز مواضع حمایتی این مرد را فراموش نخواهیم کرد ؛ او با شادی ما شاد و با ناراحتی ما، ناراحت می‌شد و حتی یک روز نیز از یاری ما نایستاد. سید حسن نصرالله تأکید کرد: آیت‌الله هاشمی یک حامی، ستون، نگهبان، پدری مهربان و مدافعی استوار در تمام مراحل و شرایط سخت بود.

محمد اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور افغانستان هم در پیامی با ابراز تاسف از ارتحال آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، درگذشت وی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس‌جمهور و مردم ایران تسلیت گفت. به گزارش ایرنا، اشرف غنی در پیام خود نوشت که با آگاهی از خبر ارتحال اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس‌‌جمهور پیشین ایران، از این واقعه
متاثر شده است. اشرف غنی افزود: رئیس تشخیص مصلحت نظام و رئیس‌‎جمهور پیشین ایران در مسائل منطقه‌ای شخصیتی تاثیرگذار بود و در قلب مردم محبوبیت داشت.

سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان هم درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت و او را در یاد ارمنستانی‌ها ماندگار خواند.

به گزارش ایرنا، در پیام توییت رئیس‌جمهور ارمنستان آمده است: آیت‌الله ‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی در یاد ارمنستانی‌ها به عنوان رئیس‌جمهور کشور همسایه خواهد ماند، زیرا آغاز این مسئولیت با شکل‌گیری روابط ایران و ارمنستان تازه استقلال‌یافته همراه بود.

همچنین امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، نوری المالکی معاون رئیس‌جمهور و دبیرکل حزب‌الدعوه عراق، حمد بن عیسی آل‌خلیفه پادشاه بحرین، شیخ خلیفه بن‌زاید آل نهیان رئیس‌جمهور امارات متحده عربی، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت، سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان و روسای جمهوری ایرلند، قزاقستان، جمهوری آذربایجان از دیگر مقامات کشورهای خارجی بودند که در پیام‌هایی، رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.

همچنین رسانه‌های خارجی به صورت گسترده، اخبار مربوط به ارتحال رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی را پوشش دادند. خبرگزاری‌های رویترز، الجزیره، آسوشیتدپرس، پایگاه لبنانی العهد، شبکه العربیه، خبرگزاری فرانسه و شبکه فرانس 24، از جمله رسانه‌هایی بودند که به صورت گسترده مراسم دیروز را پوشش دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها