نشست در تهران؛اعتراض در نیویورک

هیأت نظارت بر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، دیروز به ریاست ‏رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد و در این جلسه تدابیر لازم برای واکنش متناسب به اقدامات آمریکا تصویب شد. ‏
کد خبر: ۹۷۶۴۶۷

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در این جلسه، وزارت امورخارجه گزارشی از سیر مصوبه ضدایرانی کنگره آمریکا در مورد تمدید قانون آیسا ارائه و اقدامات ‏دیپلماتیک و مذاکرات سیاسی با کشورها در اعتراض به رفتار آمریکا را تشریح کرد.‏

همچنین سازمان انرژی اتمی، گزارشی از آخرین مذاکرات و توافق‌ها با گروه 1+5 در مسائل فنی از جمله تأمین کیک زرد مورد ‏نیاز و نوسازی نیروگاه هسته‌ای اراک را ارائه داد.‏

اعضای جلسه با توجه به رفتار غیرقابل توجیه آمریکا در رابطه با تعهدات این کشور در برجام،‌ اجرایی شدن این قانون را نقض ‏فاحش برجام دانستند و پیشنهادهای مطرح شده در واکنش به اقدامات آمریکا را مورد بررسی و تصویب قرار دادند و با توجه به ‏سناریوهای محتمل در آینده، برای هرگونه اقدام، تصمیمات لازم را اتخاذ کردند. ‏

براساس این تصمیمات، اقدام دولت آمریکا به‌طور دقیق رصد خواهد شد و بر اساس تدابیر متخذه، متناسب با اقدام طرف مقابل، ‏واکنش لازم طبق مصوبات، اجرایی خواهد شد.‏ هیأت نظارت برای پیگیری موضوع، هفته آینده نیز تشکیل جلسه خواهد داد.‏

جلسه دو ساعت و نیمه

به گزارش ایرنا، جلسه هیات نظارت بر اجرای برجام که قبل از ظهر دیروز برگزار شد حدود دو ساعت و نیم طول کشید. اعضای هیات نظارت بر اجرای برجام را حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، سردار حسین دهقان وزیر دفاع، علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل تشکیل می‌دهند.

در جلسه دیروز، محمدجواد ظریف به دلیل سفر خارجی حضور نداشت و سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام به نمایندگی از وزیر امورخارجه شرکت کرد.

نامه اعتراضی ایران

همزمان با برگزاری نشست هیات نظارت بر اجرای برجام، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه اعتراضی به دبیرکل سازمان ملل، از تمدید تحریم‌های ایران از سوی آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران مصوبه اخیر کنگره آمریکا و تمدید قانون تحریم ایران (ایسا) تا پایان سال 2026 میلادی را مغایر تعهدات آمریکا براساس برجام می‌داند. در این نامه تاکید شده است که براساس مفاد برجام، آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های برجام متعهد شده است از تمدید و وضع مجدد تحریم یا هر اقدام مغایر با اهداف، نص و روح برجام خودداری کند.

خوشرو افزوده است: تمدید قانون تحریم ایران (ایسا) برخلاف تعهدات برجامی آمریکاست و لذا این کشور مسئول پیامدهای منفی و آثار زیانبار چنین اقدامی خواهد بود.

در این نامه از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته شده است که از همه طرف‌های برجام بویژه آمریکا بخواهد تا به تعهدات خود پایبند بمانند. همچنین از وی خواسته شده است تا این اقدام اخیر آمریکا و سایر موارد بدعهدی را در اجرای تعهدات برجام در چارچوب گزارش آینده خود به شورای امنیت منعکس کند.

ظریف به کمیسیون امنیت ملی می‌رود

در همین حال، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ظریف، وزیر خارجه برای بررسی تمدید قانون داماتو، هفته آینده به این کمیسیون می‌آید. به گزارش خانه ملت، بروجردی افزود: نشست مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ظریف، وزیر امورخارجه با دستور کار بررسی اقدام اخیر سنای آمریکا در تمدید قانون داماتو و اقدامات نقض‌کننده برجام از سوی ایالات متحده برگزار می‌شود.

مسئولان، شجاعت نشان دهند

همچنین محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود از مسئولان دولتی خواست دست از احتیاط بردارند.

به گزارش فارس، رضایی در این مطلب نوشته است: ایران در مذاکره هسته‌ای باسیاست «نرمش قهرمانانه» و با شجاعت وارد شد، اگر ایران در برجام امتیازاتی گرفته است، حالا که برجام مثل برف بر اثر نقض‌های پی‌درپی آمریکا در حال آب شدن است، باید مسئولان کشور از خود شجاعت نشان دهند و از آب رفتن کامل برجام و بی‌خاصیت شدن آن جلوگیری کنند، احتیاط گاهی عین ترس است. وی با طرح این سوال که آیا دولت نمی‌خواهد از بی‌خاصیت شدن برجام جلوگیری کند، افزوده است: اگر جلوی نقض‌های پی‌درپی آمریکا گرفته نشود، مدتی دیگر از برجام هیچ‌چیزی نمی‌ماند.

تصمیم‌گیری حساس

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به جلسه دیروز هیات نظارت بر اجرای برجام گفت: هیات نظارت بر اجرای برجام، قطعا همه حساسیت‌ها را در نظر گرفته است و اقداماتی را که تصویب کرده، اقداماتی است که با توجه به همه جوانب بوده و امیدواریم که این اقدامات در نهایت به اجرای برجام منتهی شود.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران مصمم است، برجام اجرایی شود، افزود: این در حالی است که آمریکایی‌ها مصمم هستند جلوی اجرای برجام را بگیرند. آنها به‌دنبال بهانه‌گیری هستند و می‌خواهند ایران را در موضعی قرار دهند که مجبور به توقف اجرای برجام شود و آن‌وقت ما را متهم کنند و مدعی شوند که توقف اجرای برجام از سوی ایران صورت گرفته است. وی با تاکید بر این‌که تصمیم‌گیری در این زمینه حساس است، اظهار کرد: نباید اجازه دهیم یک کشور متمرد و یاغی، سرنوشت برجام را تعیین کند و آن را به سمتی که می‌خواهد هدایت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها