روان‌شکافی

درهم تنیدگی روابط اعضای خانواده

یکی از مسائلی که در خانواده‌ها به چشم می‌خورد میزان درهم تنیدگی و عدم استقلال فردی در آنهاست که می‌تواند به صورت بیمارگون، سیستم خانواده را مختل کند و در نهایت باعث شود تا کل افراد یا بعضی از آنها روزهای ناآرامی را داشته باشند.
کد خبر: ۹۳۹۲۹۰

به صورت طبیعی بیشتر افراد به خانواده خود وابسته هستند و کم‌کم با افزایش سن استقلال در آنها شکل می‌گیرد و به پختگی می‌رسند و می‌توانند در زندگی خود به تنهایی تصمیم بگیرند و مستقل رفتار کنند.برخی افراد از لحاظ بالینی با خانواده خود و با دیگران درآمیخته‌اند و احساساتشان بر رفتارشان غالب می‌شود. این افراد توانایی تصمیم‌گیری به تنهایی را ندارند و مدام به دنبال گرفتن تایید از خانواده و دیگران هستند.افراد خانواده برای این که کارکرد سالمی داشته باشند لازم است از یکدیگر تفکیک شوند و در عین حال وحدت و انسجام خود را حفظ کنند. تفکیک شدن به معنای رهاشدن و نادیده گرفتن خانواده و اصول آن نیست، بلکه به فرد کمک می‌کند هویت مستقلی داشته باشد و احساس فردیت کند.

افرادی که درهم تنیده هستند و وابستگی بیمارگونه دارند، معمولا اضطراب بالاتری دارند و تمام تصمیمات آنها در کل سیستم خانواده اثرگذار است و تحت سلطه واکنش‌های عاطفی خودکار یا غیرارادی قرار می‌گیرند. این افراد دلبستگی‌های بیمارگونه به خانواده دارند و توانایی انجام کارهایشان را به صورت مستقل ندارند. مکانیسم دفاعی که این افراد برای توجیه رفتار خود به کار می‌برند این است که از دلیل تراشی استفاده می‌کنند و دلیل وابستگی خود را نزدیکی و صمیمت اعلام می‌کنند و این درحالی است که رفتار آنها بیمارگونه است و به حالت نزدیکی مفرط می‌انجامد که ممکن است طرد شدن را به دنبال داشته باشد.

ترس از طرد شدن باعث می‌شود این افراد بیش از حد به خانواده و دیگران سرویس بدهند و به نوعی در تمام زمینه‌ها در خانواده حل شده‌اند. این افراد عقاید و شخصیت راسخی ندارند و نظرات آنها وابسته به نظر اطرافیانشان است. برای درمان کارکرد خانواده لازم است تک تک افراد ابتدا تفکیک شوند و هویت مستقلی داشته باشند و بتوانند نظرات و اختیارات و شخصیت متمایز و مستقل و پخته داشته باشند.

بی‌شک سطح کارکرد خانواده و نیز کارکرد فردی باید مورد بررسی قرار بگیرد و برای درمان این موضوع لازم است ابتدا به خودارزیابی بپردازیم. ده تصمیم اخیری را که گرفته‌اید، یادداشت کنید و مشخص کنید در کدام‌یک از آنها نظر شما لحاظ شده است. همچنین روابط خود را با تک‌تک اعضای خانواده مورد ارزیابی قرار دهید و عملکرد دوطرفه را ثبت کرده و مشخص کنید تا چه اندازه روابط شما متقابل است. میزان امنیت روانی خود را نیز مورد ارزیابی قرار دهید و مشخص کنید تا چه اندازه در خانواده احساس امنیت یا طرد شدگی می‌کنید و با خطاهای شناختی خود با استفاده از شناخت درمانی مقابله کنید.

دکتر مهرنوش دارینی - ‌ روان‌شناس و مشاور

darinimehrnoosh@yahoo.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها