منش و پیشینه قاتل شیخ شهید در آئینه تاریخ

سرانجام قاتل شیخ فضل‌الله نوری+عکس

پنجره

«عهد» ژان رنو با پرده سینما

ژان رنو بازیگر 67 ساله سینمای فرانسه، در فیلم تازه اش «عهد» به ژانر درام‌های تاریخی برمی‌گردد. داستان این فیلم در آخرین روزهای امپراتوری عثمانی اتفاق می‌افتد و تاریخ به‌عنوان پس‌زمینه ماجرا، نقش مهمی در اتفاقات آن بازی می‌کند. کریستین بیل، اسکار آیزاک و اسکارلت لبون هم در «عهد» بازی دارند.
کد خبر: ۹۲۶۸۳۶

در این درام تاریخی که تازه آماده نمایش عمومی شده، رنو در نقش یک دریاسالار نظامی ایفای نقش می‌کند. او در طول داستان، درگیر ماجراهایی می‌شود که سه شخصیت اصلی دیگر فیلم، با آنها دست به گریبان هستند. یک روزنامه‌نگار آمریکایی مقیم فرانسه، یک دانشجوی رشته پزشکی و یک خانم مرموز، در روزهایی که آبستن حوادث تند سیاسی است، با این دریاسالار رودررو می‌شوند. یک مثلث عشقی پا می‌گیرد و دریاسالار در این بین، باید به شخصیت‌های ماجرا کمک کند تا مشکل خود را حل کنند.

ژان رنو که خودش اصلیتی مراکشی دارد و سال‌هاست در فرانسه زندگی می‌کند، می‌گوید «عهد» نگاهی هم به تاریخ مهاجرت ترک‌ها و عرب زبان‌ها به فرانسه دارد. در روزهایی که جامعه اروپا و فرانسه درگیر مسائل مربوط به مهاجران هستند، اکران عمومی فیلمی مثل «عهد» می‌تواند صحبت درباره این موضوع قدیمی و حساس را، دوباره به جریان بیندازد. این در حالی است که سازندگان فیلم می‌گویند موضوعی مثل مهاجرت در پس‌زمینه داستان آن قرار دارد و نمی‌توان «عهد» را فیلمی درباره این گروه و مشکلات آنها دانست. تری جورج کارگردان فیلم هم به این نکته اشاره می‌کند که، طرح غیرمستقیم موضوع مهاجرت کمک می‌کند تا این مساله حالتی شعاری به خودش نگیرد.

ژان رنو سال‌هاست در فرانسه زندگی می‌کند و همه او را به عنوان بازیگری فرانسوی می‌شناسند. عموم تماشاگران سینما در سطح بین‌المللی رنو را به واسطه نقشی که در «لیون/ حرفه‌ای» لوک بسون داشت، به یاد می‌آورند. او در این فیلم، قاتل خونسردی است که از سوی دختربچه‌ای اجیر می‌شود تا انتقام خون پدر و مادرش را از گروهی گانگستر بگیرد. از فیلم‌های انگلیسی زبان او می‌توان به «رمز داوینچی»، «ماموریت غیرممکن» و «گودزیلا» اشاره کرد. رنو مدتی قبل سومین قسمت کمدی اکشن کمیک استریپی معروف خود «ملاقات‌کنندگان» را روی پرده سینماهای فرانسه فرستاد. او در کنار کریستین کلاویه، در نقش دو ابرقهرمان بی دست و پا بازی می‌کنند، که در قرون وسطی دست به یک سری ماجراجویی شیرین می‌زنند. اما برخلاف دو قسمت قبلی این فیلم، سومین قسمت آن چندان مورد توجه تماشاگران فرانسوی قرار نگرفت. در حالی که شرکت معروف فیلمسازی گائومونت 24 میلیون دلار صرف تولید آن کرده بود، تماشاگران فقط 16 میلیون دلار برای دیدنش پول پرداخت کردند. به همین دلیل، رنو امید زیادی به موفقیت مالی «عهد» دارد. در عین حال، او و تهیه‌کنندگان فیلم چشم امید به استقبال اقلیت‌های قومی ساکن فرانسه از این درام تاریخی بسته‌اند.

مترجم: کیکاووس زیاری

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها