مرمت و پاکسازی آثار سنگی مجموعه تاریخی پاسارگاد آغاز شد.
کد خبر: ۹۱۴۶۳۶

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سرپرست پایگاه جهانی پاسارگاد در این باره گفت: این کار در قالب تفاهم‌نامه ایران و ایتالیا با حضور متخصصان زمین‌شناسی، شیمی، فیزیک و باستان‌شناسی دو کشور انجام می‌شود.

حمید فدایی افزود: مواد مطلوب قابل استفاده برای مرمت، بهسازی، استحکام بخشی و ترمیم کف کاخ اختصاصی کوروش را کارشناسان ایرانی و ایتالیایی در آزمایشگاه پایگاه میراث جهانی پاسارگاد تهیه کرده‌اند.

از سوی دیگر در سومین فصل مشترک همکاری هیات مرمت ایران و ایتالیا، سقف پوششی دو درگاه کاخ اختصاصی کوروش که دارای نقوش برجسته هخامنشی هستند، با استفاده از فناوری جدید بازطراحی و نصب می‌شود. فدایی افزود: در قالب تفاهم‌نامه‌ای که میان معاونت میراث فرهنگی با موسسه و مرکز عالی حفاظت و مرمت رم منعقد شده، قرار است پس از مرمت‌هایی که در کف کاخ اختصاصی کوروش انجام شد، سقف‌های حفاظتی که هم‌اکنون روی دو درگاه دارای نقش برجسته قرار گرفته‌اند توسط هیات ایتالیایی بازطراحی و در پاییز امسال نصب شوند. به گفته این مقام مسئول، از آنجایی که نقوش برجسته‌ای که روی درگاه‌های کاخ اختصاصی کوروش در پاسارگاد اهمیت بالایی دارد پیشتر یک سقف اضطراری روی درگاه‌ها نصب شده بود، اما در حال حاضر با همکاری هیات مرمت ایتالیایی قرار است این سقف برداشته و پوششی مدرن‌تر و بزرگ‌تر روی این دو درگاه قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها