عراقچی: هیچ‌یک از تمهیدات پیش‌بینی شده درتوافق نهایی، دائم نیست

فضا‌سازی غرب در روزهای پایانی مذاکرات

با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل 11 تیر که زمان تعیین‌شده برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای است، برخی طرف‌های غربی بویژه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با اظهارنظرهایی، فضا را به نفع خود تغییر دهند که یکی از جدیدترین این اظهارنظرها، ادعای معاون وزیر خارجه آمریکاست؛ ادعایی که با واکنش قاطع معاون وزیر خارجه کشورمان روبه‌رو شد.
کد خبر: ۸۰۶۴۶۰

آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا بتازگی در نشست جهانی کمیته یهودیان آمریکا در واشنگتن در سخنانی با بیان این‌که بسیاری از تحریم‌ها باید به حالت تعلیق درآیند و نباید برای یک مدت طولانی رفع شوند، مدعی شده بود توافق جامع با ایران یک توافق ابدی خواهد بود و منقضی نخواهد شد.اما سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این اظهارات تصریح کرد: توافق نهایی در صورتی که حاصل شود، دارای دوره زمانی مشخصی خواهد بود و هیچ یک از تمهیدات پیش‌بینی شده در آن دائم نخواهد بود.

وی افزود: البته تعهداتی که ایران براساس معاهدات بین‌المللی همچون ان.پی.تی پذیرفته است تا زمانی که الحاق ایران به این معاهدات ادامه دارد، تداوم خواهد داشت و تمسک طرف آمریکایی به این قبیل تعهدات که برای مصارف داخلی یا راضی کردن متحدان صورت می‌گیرد، صرفاً یک مغالطه بی‌ارزش است.

ادعای واشنگتن پست درباره تمدید مذاکرات

همزمان با این اظهارات، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با اشاره به برخی اختلاف‌نظرها درباره آنچه ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران یا پی.ام.دی خوانده می‌شود از احتمال تمدید مذاکرات بعد از ضرب الاجل تعیین شده یعنی 10 خرداد خبر داد.

چندی قبل اعلام شد که مقامات غربی پیشنهاد کرده‌اند برای حل موضوع پی.ام.دی با برخی دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مصاحبه و همچنین از برخی تاسیسات نظامی، بازدید کنند؛ اما چنین پیشنهادی با مخالفت قاطع مسئولان جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد.علاوه بر این مساله، روزنامه واشنگتن پست به موضوع بستری شدن جان کری، وزیر خارجه آمریکا به دلیل شکستگی استخوان ران اشاره کرده و نوشته است شکسته‌شدن استخوان ران وی می‌تواند دلیلی برای تمدید مذاکرات بعد از مهلت 30 ژوئن باشد.

این روزنامه البته نوشته که تمدید مذاکرات برای موقعیت و جایگاه غرب در مذاکرات مضر است و در صورتی که مذاکرات بعد از مهلت 30 ژوئن تمدید شود، کنگره آمریکا احتمالاً با یک گزینه روبه‌روست و آن این است: «آیا به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه دهد به صورت نامحدود با ایران مذاکره کند یا خیر؟»

در ادامه این گزارش آمده است: به طور قطع رئیس‌جمهور اهرم کافی را در مذاکره هسته‌ای با ایران ندارد یا این‌که از اهرم خود استفاده نمی‌کند زیرا اگر غیر از این بود، ایران تا به امروز، با توافق هسته‌ای موافقت کرده بود.

از سرگیری مذاکرات معاونان

قرار است سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه کشورمان امروز راهی وین ‌شوند تا مذاکره برای نگارش متن توافق جامع را از سر بگیرند.این هفتمین دور مذاکره ایران و 1+5 برای نگارش متن توافق جامع خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، گفته می‌شود که این مذاکرات تا روز جمعه در وین ادامه خواهد داشت.

نشست کارشناسی ایران و 1+5 هم عصر دیروز با هدف رفع اختلافات در زمینه «تحریم‌ها» در وین برگزار شد.ریاست هیات کارشناسی ایران را حمید بعیدی‌نژاد برعهده دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها