یونیسف: وضعیت انسانی در یمن فاجعه‌بار است

محمد الاسعدی، سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفت: وضعیت انسانی در یمن بسیار دشوار است و اوضاع در این کشور به سوی یک فاجعه پیش می‌رود. این درحالی است که عربستان سعودی همچنان مناطق مسکونی و حتی بیمارستان‌ها را در یمن بمباران می‌کند. از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد با برگزاری نشستی درباره یمن موفق به برقراری آتش‌بس و جلوگیری از این فاجعه انسانی نشده است.
کد خبر: ۷۹۳۷۳۴

محمد الاسعدی در ادامه اظهارات خود توضیح داد: در یمن آب، برق و سوخت وجود ندارد و شمار نانوایی‌های مشغول کار در بیشتر نقاط این کشور کاهش یافته است و بسیاری از خانواده‌ها در خانه‌هایشان در محاصره قرار گرفته‌اند. این وضعیت بویژه در عدن که درگیری‌ها همچنان ادامه دارد بدتر از دیگر شهرها گزارش می‌شود. گفته می‌شود از ابتدای شروع حملات وحشیانه رژیم سعودی به یمن تا اواخر آوریل گذشته 3410 یمنی خانه و کاشانه خود را ترک کرده و به کشور سومالی پناهنده شده‌اند. ازسوی دیگر دفتر جهانی هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه شمار یمنی‌های پناهجو را که تاکنون وارد کشور جیبوتی شده‌اند، 8900 نفر اعلام کرد.

روز پنجشنبه گذشته سعودی‌ها در ادامه حملات خود یک بیمارستان را در استان تعز هدف قرار دادند که در این حمله ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند. بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی جدی از جنگ کنونی در یمن که به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ نفر طی ۶ هفته گذشته منجر شده است، درباره بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها هشدار داد. وی در بیانیه‌ای «از همه طرف‌ها خواست تضمین کننده امنیت نهادهای بشردوستانه باشند.»

روز گذشته نیروهای انصارالله یمن اعلام کردند به یک پایگاه نظامی عربستان سعودی در مرزهای مشترک دو کشور حمله و در جریان درگیری با نظامیان سعودی 3 نفر از آنها را به هلاکت رساندند. گفتنی است، از زمان آغاز تجاوز نظامی آل‌سعود به یمن، این اولین‌بار است که نیروهای انصارالله و نظامیان سعودی در نبردی زمینی با یکدیگر درگیر می‌شوند.

روز جمعه یک بار دیگر شورای امنیت سازمان ملل نشستی را با محوریت یمن برگزار کرد بدون این‌که بتواند در آن تصمیم تازه‌ای اتخاذ کند. در همین رابطه ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با انتقاد از کشورهای غربی گفت: کشورهای غربی و عربی عضو شورای امنیت فقط حرف از نیازهای بشردوستانه مردم یمن می‌زنند و هیچ اقدام عملی در این خصوص نمی‌کنند. چورکین این اظهارات را بعد از شکست شورای امنیت در تصویب پیش‌نویسی که روسیه ارائه کرده بود، ایراد کرد. روسیه در این پیش‌نویس بیانیه توقف درگیری‌ها در یمن را برای کمک به مردم جنگزده این کشور خواستار شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها