سنا به متمم «تلقی توافق اتمی ایران به عنوان یک معاهده» رای منفی داد

کری: تقابل کنگره علیه توافق هسته‌ای به‌معنای شکست آمریکاست

همزمان با آغاز گفت‌وگوهای فشرده هسته‌ای برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «بوستون گلوب» با اشاره به سنگ‌اندازی تندروها در کنگره آمریکا علیه مذاکرات، گفت که اگر کنگره بنا به دلایل سیاسی بخواهد توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را از بین ببرد، این اقدام به معنی پایان نظام تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود.
کد خبر: ۷۹۳۲۹۳

او در این گفت‌وگو یادآوری کرد: در صورتی که روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس این توافق را تائید کنند و تمام کارشناسان این کشورها بگویند که این یک توافق خوب است، اما کنگره بنا به دلایل سیاسی بخواهد این توافق را نابود کند، تمام آن کشورها خود را از مسیر جدا می‌کنند. در این صورت دیگر تحریمی در کار نخواهد بود؛ زیرا هیچ‌کدام از این کشورها در چنین حالتی تحریم‌ها را اجرا نخواهند کرد و آمریکا قادر نخواهد بود گروه 1+5 را کنار هم نگاه دارد.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: «تمام حرف و حدیث‌هایی که از سوی بنیامین نتانیاهو و اعضای جمهوریخواه کنگره شنیده‌ایم، مبنی بر این‌که فشارها بر ایران باید تشدید شود، اتفاق نخواهد افتاد.»

رای منفی سنا به متمم «تلقی توافق اتمی ایران به عنوان یک معاهده»

همزمان با این هشدارها، رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند بررسی طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران روز سه‌شنبه در سنای آن کشور آغاز شد و در نخستین مرحله متممی که «موافقت‌نامه اتمی با ایران را معاهده تلقی می‌کرد» رای نیاورد.

در طرحی که حدود 2 هفته پیش در کمیته روابط خارجی سنا به تصویب رسید، توافق هسته‌ای با ایران به عنوان معاهده شناخته می‌شد و از این رو منوط به رای مثبت دوسوم نمایندگان سنا شده بود، اما این متمم در مجلس سنا با 57 رای مخالف در برابر 39 رای موافق رد شده است. بر پایه آن طرح، قانونگذاران آمریکایی نظر خود را در مورد توافق احتمالی با ایران در مدت 30 روز اعلام خواهند کرد. انتظار می‌رفت این متمم در صحن علنی سنا نیز به تصویب برسد، اما ساعتی پیش از رای‌گیری، کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در دوران جورج بوش اعلام کرد که از دیدگاه کاخ سفید در این مورد حمایت می‌کند.

ظریف: مذاکرات شکست بخورد، فرصت بسیار مهمی از دست رفته است

در همین حال وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که فرصت بسیار خوبی برای ایران و جامعه بین‌المللی ایجاد شده تا برای حل یک مشکل مهم اقدام کنند، گفت: درصورتی که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 شکست بخورد، فرصت بسیار مهمی برای دو طرف از دست رفته است.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف که به منظور شرکت در اجلاس بازنگری معاهده ان.پی.تی به نیویورک سفر کرده، در گفت‌وگویی زنده با شبکه تلویزیونی سی.بی.اس آمریکا، با اشاره به این‌که درگفت‌وگو‌های هسته‌ای پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شده، درباره بی‌اعتمادی موجود میان تهران و واشنگتن گفت: ناخرسندی‌ها و بغض‌هایی در دل مردم ایران نسبت به آمریکا وجود دارد که برمی‌گردد به زمانی که آمریکا دولت منتخب مردم ایران را سرنگون کرد و از طرفی آمریکا هم نسبت به ما بی‌اعتمادی‌هایی دارد که گرچه به نظر ما بی‌اساس است، اما آن را می‌فهمیم. آنچه ما به آن امید داریم، این است که این روند به بنای اعتماد و اطمینان میان 2 کشور منجر شود و نه آن که براساس اعتماد و اطمینان اولیه شکل بگیرد.

ظریف افزود: اما متاسفانه حرف‌هایی که در واشنگتن زده می‌شود، کمکی به بنای این اعتماد از جانب ایران نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: رهبر جمهوری اسلامی ایران بصراحت گفته است که حصول یک توافق جامع مبتنی بر احترام متقابل می‌تواند راه را برای قدم‌های بعدی باز کند، موجب باز شدن درهایی برای گفت‌وگو در زمینه‌های دیگر بشود... اما وقتی که آمریکا می‌گوید می‌خواهد با ایران به توافق برسد و از طرفی حرف از وارد آوردن فشار می‌زند، این از نظر من نشانه احترام به مردم ایران نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها