وزیران خارجه ایران و عمان، گفت‌و‌گو‌های داخلی را راه‌حل بحران یمن دانستند

یمن، محور رایزنی‌های منطقه‌ای ظریف

در ادامه تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران‌های منطقه، سفر به دو کشور عمان و پاکستان در برنامه‌های دیروز وزیر خارجه کشورمان قرار گرفت.
کد خبر: ۷۸۵۹۷۶

بر همین اساس صبح دیروز محمد جواد ظریف به مسقط پایتخت عمان و پس از رایزنی با مقامات این کشور به اسلام‌آباد رفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای عمانی، بر ضرورت شکل‌گیری گفت‌وگوهای داخلی یمن و مسئولیت تمامی کشورها در تلاش برای بازگشت آرامش به آن کشور تاکید کرد.

محمدجواد ظریف در دیدار با یوسف بن علوی آخرین وضعیت روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای بویژه اوضاع یمن را مورد تبادل‌نظر قرار داد.

ظریف در این دیدار با اشاره به نقش بی‌بدیل دولت عمان در فراهم نمودن زمینه‌های مناسب مذاکره برای پرداختن به موضوع هسته‌ای، تصریح کرد: موفقیت ما در این روند، موفقیت شما و سایر برادرانمان در منطقه نیز هست.

وی با استقبال از ایفای نقش از سوی کشور عمان در قضایای مهم منطقه‌ای از جمله مسائل مربوط به بحران یمن، حمایت جمهوری اسلامی ایران از این نقش و آمادگی کشورمان برای همکاری با عمان در این زمینه را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین ضمن ابراز نگرانی از وضع انسانی در یمن و ضرورت رسیدگی به آن به منظور جلوگیری از تشدید این شرایط و همچنین ضرورت کمک‌رسانی به آوارگان و مجروحان یمن، ضرورت شکل‌گیری گفت‌وگوهای یمنی ـ یمنی و مسئولیت تمام کشور‌ها برای بازگشت ثبات و آرامش به آن کشور را یادآور شد.

بن علوی نیز ضمن تبریک به مناسبت موفقیت به‌دست آمده در مذاکرات هسته‌ای در لوزان، تاکید کرد: موفقیت شما در حل و فصل موضوع هسته‌ای، آثار خوبی در منطقه خواهد داشت و زمینه‌ای برای استفاده دیگر کشور‌ها از فناوری مسالمت‌آمیز هسته‌ای پدید خواهد آورد.

وزیر امور خارجه عمان با تصریح بر حق مسلم ایران برای استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، توافق سوئیس را دستاورد مهمی برای جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها دانست.

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به تحولات یمن، گفت‌وگو را راه‌حل اصلی برای حل و فصل مشکلات آن کشور برشمرد و برای تلاش‌های همه‌جانبه برای انجام گفت‌وگوهای منظم و هدفمند به منظور بازگشت ثبات به یمن ابراز امیدواری کرد.

طرفین همچنین بر ضرورت ارتقای مناسبات دو کشور ایران و عمان در حوزه‌های مختلف تاکید کردند.

ظریف در حاشیه دیدار با بن علوی، در پاسخ به پرسشی درخصوص احتمال وقوع مذاکرات آینده در عمان افزود: در این خصوص فکر می‌کنم همه هیات‌ها علاقه‌مند باشند که دوباره از مسقط بازدید کنند، اما هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است. ظریف گفت: البته تاکنون درباره هیچ‌جا تصمیم گرفته نشده است.

وزیر امور خارجه کشورمان، عصر دیروز نیز به اسلام‌آباد پایتخت پاکستان رفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ظریف در مصاحبه کوتاه در فرودگاه اسلام آباد هدف از سفر به پاکستان را گفت‌وگو با مقامات بلندپایه پاکستانی درخصوص توسعه مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و مهم‌ترین موضوعات منطقه و بین‌المللی اعلام کرد.

دیدار و گفت‌وگو با «سرتاج عزیز»، مشاور نخست‌وزیر پاکستان، ملاقات با «نوازشریف»، نخست‌وزیر، «رضا ربانی»، رئیس مجلس سنا، ژنرال «راحیل شریف»، فرمانده نیروی زمینی ارتش، «اسحاق دار»، وزیر دارایی و «ایاز صادق »، رئیس مجلس ملی پاکستان از برنامه‌های دیروز و امروز ظریف در پاکستان است.

وزیر خارجه، عصر امروز پیش از ترک اسلام‌آباد با شرکت در کنفرانس مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی پاسخ می‌دهد.

شکل‌گیری همکاری‌های سه‌جانبه ایرانی ـ ترکی ـ عربی درباره ثبات یمن

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به کشورمان، از شکل‌گرفتن همکاری‌های سه‌جانبه ایرانی ـ ترکی ـ عربی خبر داد و آن را تامین‌کننده منافع مسلمانان منطقه بویژه امنیت و ثبات یمن دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حمید ابوطالبی در صفحه شخصی خود نوشت: به دنبال سفر روز سه‌شنبه ولیعهد عربستان به ترکیه و مذاکرات به‌عمل آمده در دیدار روسای جمهور ایران و ترکیه، امنیت منطقه و موضوع یمن شکل ویژه‌ای داشت.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با بیان این‌که در این دیدار طرفین بر آتش‌بس و توقف سریع حملات و جنگ، مذاکرات یمنی ـ یمنی و آغاز گفت‌وگوها در کشور ثالث بی‌طرف توافق کردند، به سفر اردوغان به تهران اشاره کرد و افزود: نقش تعیین‌کننده ایران در ثبات و امنیت منطقه و کارکرد دیپلماتیک و نفوذ کشورمان در موضوعات منطقه‌ای مورد تاکید طرف‌ترک بود.

ابوطالبی ادامه داد: به نظر می‌رسد از این گفت‌وگوها، همکاری‌های سه‌جانبه ایرانی ـ ترکی ـ عربی شکل گرفته و تامین‌کننده منافع مسلمانان منطقه بویژه امنیت و ثبات یمن باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها