رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر دو روزه به قم در نشستی خبری با تاکید بر این‌که آمریکا باید قدم‌های لازم را در برگشت از مسیر اشتباه بردارد، گفت: در مذاکرات هسته‌ای می‌خواهیم حربه تحریم را از دست دشمن بگیریم.
کد خبر: ۷۷۵۰۹۴

به گزارش ایرنا، حسن روحانی، در جمع خبرنگاران افزود: دشمن امروز شمشیری را در دست گرفته و در تاریکی می‌چرخاند که ممکن است به کسی نیز اصابت کند و امروز ما با مذاکرات، مچ او را در دست گرفته و می‌فشاریم تا این شمشیر را رها کند. رئیس‌جمهور گفت: تلاش ما این است که با مذاکرات حربه تحریم را از دست دشمن خارج کنیم، چرا که تحریم ناحق، ظالمانه و ضد حقوق بشر است و برای این منظور مذاکرات بهترین راهکار است؛ در مذاکرات نیز به‌گونه‌ای عمل کردیم که اگر موفق شویم نتیجه مورد نظر به دست آمده و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد هم دنیا این‌گونه قضاوت می‌کند که مقصر طرف مقابل ماست.

وی ادامه داد: خود مقامات دولت آمریکا به این نکته معترفند و به کنگره نیز می‌گویند که اگر دچار شکست شویم دیگر نمی‌توانیم وحدت را حفظ کنیم و جامعه‌ای که خودشان را علیه ایران متحد کرده‌اند، متفرق شده و منزوی می‌شود.

روحانی در پاسخ به بخش دیگری از پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا نقش آمریکایی‌ها در پرونده هسته‌ای ایران سازنده بوده یا غیرسازنده؟ اظهار کرد: البته این مشکلات را آمریکایی‌ها به‌وجود آوردند و اگر آنها نبودند ایران قطعا در پایان سال 2004 با سه کشور اروپایی به توافق می‌رسید.

توضیح درباره آمارهای تورم اعلامی

روحانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آنچه که اعلام آمارهای متناقض درباره کاهش تورم عنوان شد، گفت: آمارهای اعلامی متفاوت نیست، بعضی‌ها مثل این‌که این آمارها را به شوخی گرفتند.

وی افزود: ما یک آمار تورمی دوازده ماهه داریم، یک آمار نقطه به نقطه که به صورت مقایسه‌ای مقاطع زمانی امسال و سال گذشته را مقایسه می‌کند و یک آمار مربوط به تورم هرماه که برخی اینها را کنار هم می‌گذارند و نتیجه می‌گیرند که تناقض وجود دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آمار اعلامی کاملا شفاف است، البته اختلافات جزئی بین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار وجود دارد که بد هم نیست. دولت در این زمینه هیچ دخالتی ندارد و این دستگاه‌ها کاملا در چارچوب کار خودشان عمل می‌کنند و هیچ وقت دستوری عمل نمی‌کنند و دولت نمی‌تواند به آنها دستور دهد که چگونه آمار را محاسبه و اعلام کنند. روحانی با بیان این‌که پیش‌بینی خود ما هم این نبود که آمار تورمی بهمن ماه تا این حد پایین باشد، خاطر نشان کرد: این‌که برخی کاهش تورم را احساس نمی‌کنند ناشی از آن است که ارزانی و گرانی کالاها با تورم متفاوت است. دولت براساس وعده‌ای که داد، تورم را قدم به قدم پایین آورده و با وجود آن‌که قول ما این بود که تا پایان سال 93 تورم به زیر 25 درصد برسد، امروز تورم زیر 16 درصد است که این توفیقی بزرگ برای دولت به حساب می‌آید.

روحانی در ابتدای این نشست در سخنانی دیدار و گفت‌وگوی خود با مراجع تقلید را مغتنم توصیف کرد و گفت: مراجع نظراتی داشتند که با بنده در میان گذاشتند و بنده نیز نکاتی به نظرم می‌رسید که در این دیدارها بیان کردم و لازم می‌دانم سپاس خود را از همه مراجع برای حمایت آنها از دولت و نظرات شریفشان اعلام کنم.

رئیس‌جمهور نظرات مراجع را دلسوزانه و ناشی از دغدغه‌مندی فرهنگ و برای دین مبین اسلام برشمرد و افزود: امیدوارم رابطه دولت با مراجع و کل حوزه‌های علمیه مستمر و گسترده باشد.

روحانی اظهار کرد: در این سفر دیدارهای دیگری با علما و فضلا داشتیم که از نظرات آنها بهره‌مند شدیم و نظرات خود را نیز با آنها در میان گذاشتیم که بسیار مفید بود. همچنین دیداری با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشتیم که قبل و بعد از انقلاب در مسیر انقلاب بسیار موثر عمل کردند و همچنین دیداری با مجمع مدرسین و محققان حوزه علمیه قم داشتیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها