روایت گزارشگر آلمانی از زندگی با داعش

گروه تروریستی تکفیری داعش که اکنون بخش‌هایی از خاک عراق و سوریه را درتصرف خود دارد چگونه گروهی است و مناطق تحت اشغال خود را چگونه اداره می‌کند؟
کد خبر: ۷۵۲۳۶۸

تا کنون دراین باره مقالات وگزارش‌های فراوانی نوشته شده است اما اخیرا یک نویسنده آلمانی که در یک فرصت استثنایی توانست از سرزمین‌های تحت اشغال داعش دیدن کند گزارشی را منتشر کرده که خواندنی است. در این گزارش که بی.‌بی.‌سی آن را منتشر کرده توضیح داده می‌شود که گروه داعش چگونه مناطق تحت اشغال خود را اداره می‌کند و مهم‌تر این‌که به اعتراف این گزارشگر، غربی‌ها قادر به مقابله با این گروه نیستند بلکه تنها مردمان سرزمین‌های عراق و سوریه هستند که در نهایت می‌توانند داعش را شکست داده و وادار به عقب‌نشینی از کشورشان کنند.

یورگن تودنهوفر، نویسنده آلمانی پس از بازدیدی که از شهر رقه سوریه ـ مقر اصلی داعش ـ داشت از آنجا به شهر موصل عراق که تحت کنترل همین گروه است رفت و شش روز را آنجا بود. وی می‌گوید پیروان داعش انگیزه بسیار زیادی دارند و از رفتار بیرحمانه گروه حمایت می‌کنند.

بر اساس این گزارش، او در موصل که در تابستان گذشته بسرعت به اشغال داعش درآمد، شاهد بود که این گروه چگونه برداشت تند خود از اسلام سنی را اجرا می‌کند.

تودنهوفر در این سفر کودکانی را دید که برای ابوبکر بغدادی، سلاح به دست گرفته بودند و با افرادی برخورد کرد که از سراسر جهان از جمله انگلیس، آمریکا، سوئد و ترینیداد و توباگو به داعش پیوسته بودند.

این نویسنده آلمانی می‌گوید: از اشتیاق آنها به بی‌رحمی و همچنین آرزوی آنها برای «پاکسازی مذهبی» و جهانگشایی متحیر شده بودم.

یورگن تودنهوفر و پسرش ـ که فیلمبردار او بود ـ با مجوزی که امنیت آنها را تامین می‌کرد سفر می‌کردند. تصاویری که آنها گرفته‌اند گروهی را نشان می‌دهد که سخت مشغول برقرار کردن یک نظام اداری هستند و از تهدید حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا ابراز نگرانی نمی‌کنند. تودنهوفر می‌گوید:‌ موصل اکنون تحت کنترل چند هزار سرباز داعش است. اما او می‌گوید هدف گرفتن آنها مشکل شده چون در سراسر شهر پراکنده شده‌اند و دیگر به صورت کاروانی سفر نمی‌کنند. این نویسنده معتقد است داعش در بخش‌هایی که در عراق کنترل می‌کند قوی‌تر از سوریه است. او بعد از بازگشت به مونیخ به بی.‌بی‌.سی گفت:‌ «آنها بی‌رحم‌ترین و خطرناک‌ترین دشمنی هستند که تابه‌حال در زندگی‌ام دیده‌ام.» وی افزود:‌ «بعید می‌دانم کسی باشد که شانسی واقعی برای متوقف کردن آنها داشته باشد. فقط اعراب می‌توانند داعش را متوقف کنند.»

فشار برمسیحیان

گزارش مذکور در حالی منتشر می‌شود که جشن‌های سال نو میلادی در حال برگزاری است. به گزارش ایرنا، گروه تکفیری داعش در سرزمین‌های تحت تصرف خود قوانین و مقررات جدیدی را برای مسیحیان تعیین کرده است. از جمله این‌که مسیحیان از برپایی مراسم عبادی علنی منع شده‌اند. همچنین به موجب این مقررات، مسیحیان شهر رقه از این پس اجازه ندارند در روستاهای خود کلیسا بسازند یا حتی کلیساهای تخریب‌شده را بازسازی کنند. به علاوه مسیحیان این شهر حق ندارند در مناطق مسلمان‌نشین یا در بازارهای متعلق به خود، علامت صلیب نشان دهند.

به دستور این گروه تمام اعمال عبادی مسیحیان در شهر رقه باید با حداقل میزان صدا انجام شود، زیرا داعش مسیحیان را از بالا بردن صدایشان حین عبادت منع کرده است. همچنین به موجب مقررات جدید داعش، مسیحیان شهر رقه اجازه ندارند در ملأعام کتاب انجیل یا اشعار مذهبی بخوانند.

داعش همچنین با هشدار به مسیحیان ساکن رقه، اعلام کرد هر گونه خصومت‌ورزی مسیحیان این شهر با عناصر این گروه تروریستی از جمله کمک به هواپیماهای ائتلاف برای مکان‌یابی داعش، غیرقانونی تلقی می‌شود و ممکن است با مجازات مرگ همراه باشد. براساس این گزارش، داعش بتازگی سه نفر را در شهر رقه به دلیل کار گذاشتن دستگاه‌های ردیاب در نزدیکی مراکز راهبردی این گروه تروریستی و کمک به هواپیماهای ائتلاف برای ردیابی مواضع آن، اعدام کرده است.

سرنگون کردن هواپیمای ائتلاف از سوی داعش

در همین حال منابع خبری، دیروز از سرنگون شدن یک فروند جنگنده «اف ۱۶» ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در نزدیک شهر رقه در شمال سوریه به دست داعش خبر دادند. داعش نیز با انتشار عکس‌هایی ادعا کرد موفق شده است خلبان جنگنده ائتلاف را به اسارت بگیرد. خبرگزاری فرانسه در این باره اعلام کرد: این هواپیما از نوع اف 16 بوده و خلبانی که به اسارت در آمده سروان «م. ک» است.

منابع خبری نزدیک به داعش، نام این خلبان را «معاذ الکساسبه» و تابعیت وی را اردنی، اعلام کردند.

به گزارش تسنیم، نیروی هوایی ارتش پادشاهی اردن خبر سقوط هواپیمای جنگنده اردنی و به اسارت در آمدن خلبان این جنگنده نظامی اردنی را تائید کرد. پدر خلبان به اسارت در آمده اردنی گفت: خبر اسارت فرزندم را از نیروی هوایی ارتش پادشاهی اردن دریافت کردم و از عاملان به اسارت در آمدن فرزندم می‌خواهم وی را آزاد کنند.

در ادامه درگیری‌ها بین ارتش و نیروهای مردمی عراق و نیروهای داعش روز گذشته اعلام شد نیروهای ارتش عراق موفق شدند دو منطقه المعموریه و الجزیره را در غرب استان الانبار این کشور از تروریست‌های داعش پاکسازی کنند. در یک خبر دیگر اعلام شد در انفجاری انتحاری در جنوب بغداد، 33 نفر کشته و 55 نفر زخمی شده‌اند. خبرگزاری ایرنا در این زمینه نوشت: به گفته یک افسر پلیس عراق که خواست نامش ذکر نشود، این تروریست در لباس نظامی ارتش عراق وارد پایگاه شد و خود را در میان نیروهای مردمی سنی حامی دولت معروف به «نیروهای صحوه» (بیداری) منفجر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها