ایران زمین

انتقال آب از دریای عمان وخلیج فارس

معاون اول رئیس‌جمهور کمبود آب را یکی از مشکلات اصلی کشور دانست و گفت: انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان‌هایی چون کرمان در دست اقدام است.
کد خبر: ۷۴۹۲۷۰

اسحاق جهانگیری در سفر به کرمان و در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با اشاره به این‌که 6600 روستا در کشور به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود، گفت: کمبود آب یکی از مشکلات اصلی کشور است، از این رو انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس در دستور کار قرار دارد. وی افزود: دولت آمادگی دارد طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس را به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار کرده و سپس آب را با قیمت بالا خریداری و با هزینه پایین در اختیار مردم قرار دهد.‌/‌مهر

آشتی 2 طایفه پس از 12 سال اختلاف

با تلاش مدیریت قبایل و طوایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، اختلافات دو طایفه درگیر در ایرانشهر پس از ۱۲ سال به صلح انجامید.

مدیر واحد قبایل و طوایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر اظهار کرد: دو طایفه سنجرزهی و عمر زهی با پا در میانی نهاد رهبری و مشارکت و تعامل بزرگان و ریش سفیدان و مسئولان شهرستان ایرانشهر ضمن کنار گذاشتن اختلافات دیرینه خود با یکدیگر پیمان اخوت و برادری بستند.

حسین قاسمی افزود: نزاع دو طایفه سنجرزهی و عمر زهی که به دلیل اختلاف مالی ایجاد شده بود، 12 سال به طول انجامید که در پی آن دو نفر از طایفه سنجرزهی و یک نفر از طایفه عمر زهی طی سال‌های گذشته بر اثر این اختلافات جان خود را از دست دادند.وی با بیان این‌که اختلافات طایفه‌ای در استان موجب خسران و ایجاد ناامنی برای طرفین درگیری می‌شود، بیان کرد: در اختلاف قبیله‌ای دو گروه، افراد بی‌گناه طایفه و بزرگان و نخبگان مورد تهدید بیشتری قرار گرفته و این در حالی است که مقصران اصلی همیشه در سایه امن قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در بسیاری از نزاع‌های طایفه‌ای جنگ و درگیری به بازماندگان طایفه به ارث می‌رسد و از نسلی به نسل دیگر منتقل و این موضوع موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیری می‌شود.

قاسمی با تاکید بر اهمیت پیشگیری اختلافات طایفه‌ای، خواستار بالا بردن آگاهی و دانش در میان اعضای طوایف بویژه جوانان شد و گفت: بزرگان و تاثیرگذاران هر طایفه باید اعضای خود را به سمت قانونمداری سوق دهند./ مهر

خرید پنبه تضمینی از کشاورزان آذربایجان شرقی

معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی آذربایجان‌شرقی گفت: میزان خرید پنبه تضمینی کشاورزان استان از مرز 2600 تن گذشت.داریوش رحمتی‌وند افزود: تاکنون میزان 2616 تن پنبه استحصالی کشاورزان پنبه‌کار در مرکز خرید گون گورمز شهرستان خداآفرین از سوی شبکه تعاونی‌های روستایی استان خریداری شده است.وی از کشاورزان پنبه‌کار منطقه خداآفرین خواست با توجه به فرصت باقی‌مانده نسبت به تحویل پنبه استحصالی به مرکز خرید اقدام کنند.‌‌/‌‌ ایسنا

خاک اصفهان درحال فرونشست است

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با بیان این‌که فلات مرکزی توسط زاینده‌رود به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده که با خشکی کویر در حال به هم رسیدن است، گفت: این منطقه در آینده نه‌چندان دور تمام بقایای تمدنی و تاریخی را با فرو نشست زمین از دست می‌دهد.

سید احمد خاتون‌آبادی در بازدید از تالاب گاوخونی با اشاره به این‌که یکی از راه‌های حل بحران آب، حکمرانی آب بوده و بی‌توجهی به خشکی گاوخونی، آغاز پیش‌روی ریزگردها را به دنبال دارد، افزود: یکی از روش‌های رفع بحران آب روش سازه‌ای بوده که با سدسازی شروع شده و به وسیله تونل و کانال، آب را منتقل می‌کند.

وی بیان کرد: حقابه تالاب، حقابه زیست محیطی بوده که برای حفظ زیست‌بوم‌های تالاب که تاثیر مستقیم برآلودگی هوا، تنوع زیستی، گرفتن گرد و غبار را داشته، به شمار می‌رفته و کمترین میزان آن بنا به محاسبه وزارت نیرو ۱۷۶ میلیون متر مکعب بوده و این حقابه جدای از حقابه طوماری و تاریخی کشاورزان شرق اصفهان باید به این تالاب برسد.

وی با تاکید بر این‌که وقتی تونل زده می‌شود توهم فراوانی آب به وجود می‌آید، بیان کرد: این اتفاق سبب افزایش جمعیت و توسعه صنایعی همچون فولاد و ذوب‌آهن می‌شود، که صنعت نیز به همراه خود آلودگی و جمعیت می‌آورد.

خاتون‌آبادی با بیان این‌که شفافیت در اطلاع‌رسانی در بحران آب رعایت نشده است، اظهار کرد: در حالی که برای تولید یک سانتی‌متر از خاک، ۷۰۰ سال زمان لازم است اکنون ۶۰ درصد آجر کشور از اصفهان تامین می‌شود که تمام این مسائل سبب نابودی فلات مرکزی شده است در حالی که در جغرافیای سیاسی باید مناطق مرکزی کشور امنیت آب، خاک و غذا داشته باشند، ما ‌اکنون در حال غارت آیندگان هستیم.

وی با تاکید بر این‌که منطقه اصفهان در حال فقیر شدن در منابع آب و خاک است و برای نجات منطقه باید آب را به تالاب گاوخونی برگردانیم، تصریح کرد: فروش ماسه سبب نشست زمین و ابنیه تاریخی می‌شود و خاک اصفهان به دلیل برداشت از آب زیرزمینی فرونشست کرده و اصفهان به سمت سومالیایی شدن در حال حرکت است.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به خشکی تالاب گاوخونی، گفت: ما یک نوع همزیستی با تالاب گاوخونی داریم. این تالاب روزی پر آب بود ولی امروز خشک شده و قطره‌ای آب به این تالاب نرسیده است. زمانی که فقر فراگیر در شرق اصفهان خانمان کشاورزان را نابود کرده و مردم پس از ۱۷ تا ۱۸ ماه به آب رسیدند، اجازه رسیدن آب به تالاب را نمی‌دهند./ ایلنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها