وزیر نیرو:

مدیریت مصرف آب بدون اصلاح قیمت ممکن نیست

وزیر نیرو گفت: اگر تعرفه آب اصلاح نشود مدیریت مصرف در حد توصیه اخلاقی باقی می‌ماند.
کد خبر: ۷۴۰۹۱۲

به گزارش مهر، حمید چیت‌چیان افزود: تهران بزرگ‌ترین شبکه و تصفیه‌‌‌خانه متمرکز فاضلاب را در کشور دارد و در ابتدا این طرح به‌ صورت متمرکز اجرا می‌شد، اما با بازنگری در این طرح مقرر شد با ایجاد تصفیه‌‌خانه‌های محلی، بخشی از فاضلاب‌‌ها در مناطق مختلف تصفیه و مصرف شود و حتی ایجاد تصفیه‌‌خانه‌های کوچک در مجتمع‌‌ها هم مطرح شده است.

وی یکی از چالش‌‌های مهم بخش آب را نبود توازن بین هزینه و درآمد تامین آب عنوان کرد و افزود: بارها اعلام کرده‌ایم که برای تامین آب شرب شهرها به‌ طور متوسط هزار تومان هزینه می‌شود، اما درآمد آن 300 تومان است و این نبود توازن، امکان بازسازی و بهسازی شبکه و ارتقای بازده در طرح‌‌های آب را سلب کرده است.

وزیر نیرو با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست‌‌های تعرفه‌‌ای در بخش آب بیان کرد: کارشناسان بالا بودن مصرف سرانه در کشور را ناشی از پایین بودن تعرفه آب می‌‌دانند و اگر تعرفه‌‌ها اصلاح شود، مدیریت مصرف نیز امکانپذیر خواهد بود و شاید با این تغییر، منابع موجود برای آینده تهران نیز جوابگو باشد.

چیت‌چیان یکی از مشکلات بارز در زمینه تامین آب را در کلانشهرها بویژه در منطقه البرز مرکزی عنوان کرد و افزود: افزون‌ بر 17.5 میلیون نفر جمعیت در سه استان تهران، البرز و قزوین متمرکز شده‌‌اند و برای تامین آب این جمعیت، روی تمام رودخانه‌‌هایی که امکان استحصال آب داشته‌‌اند سد زده شده و در جنوب البرز امکان جدیدی برای استحصال آب و انتقال به مراکز جمعیتی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌‌های اخیر متوسط میزان بارش‌‌ها در ایران از 250 به 242 میلی متر رسیده است؛ منابع آب تجدیدشونده از 130 به 120 میلیارد مترمکعب کاهش یافته و حجم روان‌‌آب‌‌های کشور نیز با کاهش 50 درصدی مواجه است.

وزیر نیرو دو چالش دیگر در تهران را سرانه مصرف بالای آب شرب و فرسودگی تاسیسات آبرسانی با عمر بالای 50 سال عنوان کرد و افزود: این چالش‌‌ها یک تهدید بالقوه برای تامین آینده آب تهران است.

50 درصد بیلان آبی دشت‌های کشور منفی شد

وزیر نیرو با تاکید بر لزوم اصلاح تعرفه آب و این‌که آلودگی شدید منابع آب تهران را تهدید می‌کند، گفت: بیلان آبی نیمی از دشت‌های کشور منفی شد.

چیت‌چیان آب را یک موضوع اساسی در ابعاد اقتصادی و اجتماعی عنوان و اظهار کرد: آب تاثیر مستقیمی در رفاه مردم، اقتصاد کشور و بهداشت جامعه دارد و تمام شئون زندگی مردم متاثر از آب است، اما در سال‌‌های اخیر به‌ دلیل خشکسالی و پدیده تغییر اقلیم با بحران آب مواجه بوده‌ایم و همین تاثیر زیادی در مسائل مختلف کشور داشته است.

وزیر نیرو پیشنهاد دیگر را استفاده از سامانه‌های متعدد آبرسانی و تفکیک آب شرب از آب بهداشتی عنوان کرد و ادامه داد: حتی برخی استفاده از سامانه سوم برای آبیاری فضای سبز مجتمع‌‌ها را مطرح می‌کنند، اما باید دید این امر چگونه برنامه‌ریزی و سامان می‌یابد و هنوز پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها