خبر سلامت

خطر سنگ کیسه صفرا در زنان بیشتر است

یک متخصص بیماری‌های داخلی در‌باره زمینه‌های بروز سنگ کیسه صفرا، اظهار کرد: سنگ کیسه صفرا در زنان بالای 45 تا 50 سال، 85 درصد بیشتر از مردان دیده می‌شود.
کد خبر: ۷۳۹۰۹۹

به گزارش ایسنا، قباد سلیمی افزود: زنانی که چند زایمان انجام داده‌اند، افراد چاق، افرادی که زمینه ژنتیک دارند و اشخاصی که مواد کلسترولی بیشتری استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا قرار دارند.

وی درباره علائم سنگ کیسه صفرا نیز عنوان کرد: برخی از سنگ‌ها بدون علامت است و برخی دیگر سنگ‌های علامت‌دار، زمانی که سنگ موجب التهاب کیسه صفرا شود، ایجاد علامت می‌کند مانند درد شدید، تهوع و استفراغ. اگر سنگ در دهانه کیسه صفرا گیر افتاده باشد، باید به صورت اورژانسی عمل شود.

وی ابراز کرد: سنگ‌های بدون علامت که تک سنگ هم هستند می‌توانند درون کیسه صفرا بمانند، سنگ‌های تک یا دو سنگ را که اندازه آنها حداکثر دو سانتی‌متر است، می‌توان به وسیله امواج صوت، سنگ‌شکن کرد.

سلیمی خاطرنشان کرد: کیسه صفرا نیز مانند هر مجرای مسدود بدن قابلیت تولید سنگ دارد که این تولید سنگ ناشی از بر هم ریختن ترکیبات صفراست.

وی ضمن تقسیم‌بندی جنس سنگ‌های کیسه صفرا به دو نوع کلسترولی و پیگمنته، یادآور شد: عمده سنگ‌های کیسه صفرا از نوع کلسترولی هستند و رنگ زرد دارند، اما رنگ سنگ‌های پیگمنته قهوه‌ای تیره و سیاه است.

خطر شیوع بیماری‌های شبکیه پس از 60 سالگی

یک فوق تخصص جراحی شبکیه گفت: افراد در سنین بالای شصت سالگی باید مراقب بیماری وابسته به سن شبکیه باشند که معمولا ژنتیکی است.

دکتر مسعود سهیلیان در گفت‌و‌گو با جام‌جم افزود: این بیماری سبب کاهش میزان دید و در صورت بی‌توجهی به درمان به موقع، سبب از بین رفتن بینایی می‌شود. این بیماری دو نوع خشک و تر دارد. برای نوع خشک این بیماری، درمان مشخص و موثری هنوز شناخته نشده است؛ طی این بیماری سلول‌های لکه زرد شبکیه از بین می‌رود و لکه زرد بتدریج از فعالیت معمول خارج می‌شود و بینایی بیمار کاهش می‌یابد. در نوع تر این بیماری رگ‌های چشم نمایان و خونریزی ایجاد می‌شود و دید بیمار تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: طی ده سال گذشته تحولات زیادی در زمینه دارویی برای درمان این بیماری صورت گرفته است که با استفاده از آنها چشم پزشکان توانسته‌اند دید بیمار را بهبود بخشند و پیشرفت بیماری آنها را به تعویق اندازند.لازم است مبتلایان به این بیماری تحت معاینات دوره‌ای قرار گیرند تا با مصرف داروهایی مانند داروهای آنتی‌اکسیدان مانع از رسیدن بیماری به مرحله‌تر شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها