در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

دستور رئیس جمهور برای برخورد با پدیده «فروش پایان‌نامه»

نامه 1900 دانشجوی علوم‌پزشکی در اعتراض به پذیرش دانشجوی پولی

1900 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور در نامه‌ای سرگشاده به روسای قوا و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتراض خود را نسبت به روند پذیرش دانشجوی شهریه‌پرداز در پردیس‌های دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور اعلام کردند.
کد خبر: ۷۲۰۱۷۴

به گزارش ایسنا، در این نامه آمده است: یکی از مهم‌ترین عرصه‌های تجلی عدالت، حوزه آموزش پزشکی و سلامت است. ما به عنوان دانشجویان رشته‌های پزشکی که علاوه بر تحقق آرمان‌های عدالت‌جویانه، تامین سلامت جامعه را نیز جزو مسئولیت‌های غیرقابل انکار خویش می‌دانیم، باید اعلام کنیم که بعضی جهتگیری‌ها در سیاست‌گذاری‌های نظام آموزش عالی، نه فقط هیچ سنخیتی با آرمان‌های عدالت‌جویانه در بطن انقلاب اسلامی ما ندارد، بلکه با سرعتی شتاب آلود در حال طی کردن مسیری معکوس است؛ مسیری که اگر متوقف نشود، مقصدش ناکجاآباد خواهد بود.

سیاست‌های اشتباه در حوزه آموزش علمی کشور مانند گسترش بی‌رویه پذیرش دانشجو بدون توجه به کیفیت آموزشی و علمی و متاسفانه راه‌اندازی پردیس‌های خودگردان در سالیان اخیر آن هم بر اساس رویکرد سلیقه محور و برخلاف نص صریح قوانین بالادستی که توضیحات پیرامون آنها در ادامه خواهد آمد، موجبات نگرانی عمیق جامعه علمی کشور را فراهم آورده است. اقداماتی که نه‌تنها عدالت نظام اسلامی را زیر سوال برده است، بلکه زمینه ساز افت کیفیت آموزشی و سطح علمی دانشجویان و دانشگاه‌های ما در آینده نه‌چندان‌دور خواهد شد.

دانشجویان در این نامه تاکید کرده‌اند: طرحی که اخیرا به مرحله اجرا در آمده و به عنوان پذیرش دانشجوی پولی (و به عبارتی دانشجوی شهریه‌پرداز مطرح است) ابتدا در سال 86 و تحت عنوان پردیس بین‌الملل کلید زده شد. این طرح در ابتدا هدف خود را ایجاد ظرفیت‌های جدید و جلوگیری از خروج ارز از کشور و جذب دانشجویان بین‌المللی قرار داد، اما متاسفانه، طرح مذکور که شاید با فلسفه درستی شروع به کار کرده بود، سال به سال و در فرآیندی تدریجی و به گمان ما برنامه‌ریزی شده، از مسیر خود منحرف شد.

امروز دیگر خبری از نام پردیس بین‌الملل نیست و به جای آن، رسما از پردیس‌های خودگردانی نام‌برده می‌شود که با اخذ شهریه‌هایی که مسلما جز برای معدودی از هموطنان قابل پرداخت نیست، اقدام به پذیرش دانشجو در بهترین دانشگاه‌های کشور می‌کنند. اینچنین است که فرصت تحصیل در بهترین رشته‌ها و بهترین دانشگاه‌های کشور بسان کالای لوکسی در ویترین مغازه‌ای به فروش گذاشته می‌شود.

از ذبح شدن عدالت آموزشی سخن راندیم، اما نگرانی ما بسی بیشتر از این آرمان‌سوزی عریان است. ما نگران قانون‌شکنی‌های رسمی و البته بیمناک تبعات مهلک چنین طرحی بر کیفیت آموزش و ارائه خدمات سلامتیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها