وزیر نیرو: بازار آب در 609 دشت کشور اجرا می‌شود

وزیر نیرو گفت: بازار آب در 609 دشت کشور اجرا می‌شود تا قیمت آب وضع اقتصادی پیدا کند و از هدررفت آن جلوگیری شود.
کد خبر: ۷۱۸۸۱۲

به گزارش ایرنا، حمید چیت‌چیان شامگاه پنجشنبه در نشست شورای آب استان کرمان که با حضور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و مسئولان استان در استانداری برگزار شد، افزود: این تصمیم در نشست شورای عالی آب با حضور هیات دولت در تهران به تصویب رسید.

وی بیان کرد: در شورای عالی آب مصوب شد به جای این‌که دولت بر روند مصرف آب کنترل داشته باشد تشکل‌های مردمی این کار را در چارچوب قانون انجام دهند.

وی گفت: یکی دیگر از مصوبات شورای عالی آب این بود که از سال آینده بخش عمده‌ای از اعتبارات وزارت نیرو به بخش آب‌های زیرزمینی اختصاص داده شود و نصب کنتورهای هوشمند، برقی کردن چاه‌های آب، بستن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از برداشت آب بیشتر از پروانه، از دیگر مصوبات این نشست بود.وزیر نیرو ادامه داد: به طور متوسط بارش باران 35 درصد کاهش یافته و موجب کاهش ذخایر آب دریاچه‌های پشت سدها شده است.وی گفت: ما در سال‌های گذشته دست روی دست نگذاشتیم، زیرا در این مدت نیز طرح‌های خوبی در زمینه اجرای تصفیه‌خانه‌ها، سد و آبیاری‌های نوین اجرا شده است.

چیت‌چیان تاکید کرد: بیشتر همت مدیران بخش آب برای مدیریت آب سطحی بوده و از آب زیرزمینی غفلت شده است. این در حالی است که 54 درصد آب از منابع زیر زمینی تامین می‌شود.وی گفت: طرحی را برای مدیریت آب‌های زیرزمینی در شورای عالی آب ارائه کرده‌ایم و اعضای شورا مجموعه کار را تصویب کردند که یکی از مصوبات این بود به طور متوسط 25 درصد مصارف آب زیرزمینی را کاهش دهیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: کشاورزان باید به این نکته توجه داشته باشند که مدیریت مصرف به این معنا نیست که درآمد آنها کاهش پیدا کند بلکه با کاهش مصرف آب، درآمد آنها افزایش یابد.

چیت چیان ادامه داد: در محاسباتی که انجام شده ده سال پیش 130 میلیارد متر مکعب آب تجزیه‌پذیر داشتیم که اکنون این منابع به 120 میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده و این در حالی است که جمعیت زیاد شده و بخش صنعت و معدن نیز توسعه داشته است.وی گفت: به ازای هر فرد ایرانی 1550 متر مکعب آب تجزیه‌شونده داریم در حالی که در دنیا این حجم، 6400 متر مکعب است.

وزیر نیرو اظهار کرد: هر کشوری در دنیا که کمتر از 6700 متر مکعب داشته باشد در بحران آب قرار دارد و ما باید این واقعیت را به مردم بگوییم تا چاره‌اندیشی شود و ما را همراهی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها