زنگنه:

ایران براساس منافع ملی نفت صادر می‌کند

وزیر نفت گفت: ایران برای فروش نفت در بازارهای جهانی به طور قطع هر تصـــــمیمی که به منفعت کشور باشد، خواهد گرفت.
کد خبر: ۷۰۵۳۶۶

به گزارش شانا، بیژن زنگنه در حاشیه برگزاری میزگرد سیاست‌های نفت، گاز و پتروشیمی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که ایران برای فروش نفت به منفعت کشور می‌اندیشد، درباره تاثیر شیل گس‌ها بر صادرات نفت ایران در بلندمدت افزود: شیل گس‌ها بر بازار جهانی نفت اثر دارد نه‌فقط بر بازار ایران، اما تحلیل‌ها حاکی است اثر تعیین‌کننده قیمتی بر بازار ندارد.

وی درباره این‌که آیا ایران از قیمت‌های کنونی نفت در بازارهای جهانی رضایت دارد، گفت: همه از قیمت‌های فعلی راضی هستند.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا عربستان با برداشتن تحریم‌ها فضا را برای بشکه‌های نفت ایران بازمی‌کند، گفت: عربستان با حداکثر ظرفیت تولید می‌کند و از امکاناتی که دارد استفاده می‌کند.وی درباره توقف عرضه نفت خام در بورس اظهار کرد: عرضه نفت خام در بورس در صورتی که امکان قانونی آن فراهم باشد با قیمت ٩٥ درصد بهای صادراتی انجام می‌شود ضمن آن‌که نفت خام عرضه شده در بورس باید در پالایشگاه‌های ایرانی فرآورش و نباید صادر شود.

زنگنه درباره این‌که آیا قرار است در هفته دولت گزارش اکتشاف‌های جدید نفت و گاز اعلام شود، تصریح کرد: در این مورد اطلاعی ندارم.وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که شرکت حفاری شمال از صندوق توسعه ملی برای وارد کردن دکل اعتبار دریافت کرده است، گفت: شرکت حفاری شمال شرکتی خصوصی است و امکان دارد این کار را کرده باشد و این موارد به وزارت نفت ارتباط ندارد.وی در مورد سوآپ نیز گفت: این بخش مشکل دارد ولی سال گذشته دستورهای لازم در مورد شرایط شرکت‌ها برای انجام سوآپ صادر شد.وزیر نفت در مورد برداشت پول از صندوق توسعه ملی تاکید کرد: از صندوق توسعه ملی پولی برداشت نشده است.زنگنه در مورد این‌که شرکت نیکو میعانات گازی را به یکی از شرکت‌های اماراتی فروخته است و در این مدت موفق نشده پول خود را بازگرداند نیز گفت: فرآورده، میعانات و نفت فروخته شده؛ ولی در دریافت و انتقال پول آن مشکل داریم.

افزایش ۲ برابری صادرات نفت سبک ایران

از سوی دیگر روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با اشاره به افزایش دو برابری صادرات میعانات گازی ایران طی ماه‌های اخیر و افزایش 1.5 میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران از این محل نوشت: ایران از این طریق بخشی از افت صادرات نفت خود را جبران کرده است.

به گزارش تسنیم، این روزنامه در گزارش خود افزود: ایران در حال یافتن راهی برای دور زدن تحریم‌ها و بالا بردن حجم صدور یک نوع نفت بسیار سبک به چین و دیگر کشورهای آسیایی است تا ارزش صادرات خود را میلیاردها دلار در سال افزایش دهد.

افزایش صادرات این نوع نفت در جریان کاهش جزیی تنش‌ها در روابط ایران و غرب و در طول انجام مذاکرات هسته‌ای صورت گرفت و به‌گفته کارشناسان انرژی، می‌توان آن را به‌ مثابه‌ مدارای آمریکا و اروپا با افزایش صادرات نفت ایران تحلیل کرد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، براساس آمارهای گمرک ایران، این کشور در ماه‌های اخیر 525 هزار بشکه در روز نفت بسیار سبک(میعانات) صادر کرده است که بیش از دو برابر نسبت به یک سال قبل افزایش نشان می‌دهد. به‌ گفته تحلیلگران، بر مبنای آمارهای تجاری ایران و قیمت‌های بازار، طی سه ماه گذشته، افزایش فروش میعانات موجب ایجاد 1.5 میلیارد دلار درآمد بیشتر (حدود شش میلیارد دلار در سال) برای ایران شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها