سینتیا بریزیل، دانشمندی که ربات جیبو را طراحی کرده است، این نوآوری خود را مدیون آرزوهای دوران کودکی خود می‌داند. او در دوران کودکی با تماشای فیلم «جنگ ستارگان» شیفته فناوری رباتیک شد.
کد خبر: ۷۰۱۵۶۵

پدر و مادر سینتیا در آزمایشگاهی مرتبط به علوم رایانه کار می‌کردند و به همین دلیل او از همان کودکی با انواع سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مختلف آشنا شد. با این‌که ابتدا می‌خواست در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد، اما پس از مدتی منصرف شد و به امید فضانورد شدن وارد ناسا شد؛ ولی شوق رباتیک در نهایت او را به موسسه فناوری ماساچوست کشاند و به این ترتیب وارد حوزه طراحی و ساخت ربات شد.

از نظر سینتیا، تنها عاملی که می‌تواند یک ربات را برای انسان‌ها قابل تحمل کند و حتی فراتر از آن، یک ربات را به عضوی از خانواده تبدیل کند، توانایی تعامل احساسی و طبیعی ربات با انسان است. به همین دلیل او در طراحی ربات جیبو، نهایت تلاش خود را برای گنجاندن رفتارهایی مشابه انسان به خرج داد. جیبو اکنون می‌تواند احساسات و زبان بدن انسانی را که در برابرش قرار گرفته شناسایی و با ارائه واکنشی مشابه، به نوعی احساس همدلی خود را با او نشان دهد.

با این‌که بسیاری از ما با شنیدن نام ربات، به یاد آدم آهنی‌های فیلم‌های علمی ـ تخیلی می‌افتیم که همچون خدمتکاری سر به راه در خانه به دستورهای صاحبشان گوش می‌دهند، اما حقیقت آن است که با وجود پیشرفت‌های زیاد صورت گرفته، هنوز فاصله زیادی با ساخت رباتی با توانمندی‌های یک خدمتکار خانه داریم. مثلا برای این‌که یکی از پیشرفته‌ترین ربات‌های موجود بتواند کار ساده‌ای همچون تا کردن یک حوله کوچک را انجام دهد، به حدود 20 دقیقه زمان نیاز دارد. شاید جیبو بتواند با توانایی خود برای تعامل با انسان‌ها و بروز رفتارهایی شبیه رفتارهای احساسی ما، نگاه‌ ما را به ربات‌ها تغییر دهد.

یکی از ویژگی‌های پروژه جیبو این است که قرار است اطلاعات آن در اختیار برنامه‌نویسان قرار گیرد. در این صورت درست مانند سیستم‌عامل اندروید که برنامه‌های کاربردی زیادی برای آن نوشته شده است، برنامه‌نویسانی از سراسر دنیا می‌توانند برنامه‌هایی ویژه برای بهره‌گیری از تمام قابلیت‌های این ربات تهیه کنند. به این ترتیب شاید بزودی کارکردهایی نظیر کنترل دما و روشنایی خانه یا حتی بررسی وضع سلامت افراد سالمند حاضر در خانه نیز به قابلیت‌های جیبو افزوده شود.

جیبو تاکنون توانسته نظر مساعد بسیاری از کارشناسان متخصص در حوزه رباتیک را به خود جلب کند. کن گلدبرگ، یکی از این کارشناسان است؛ او که یک متخصص رباتیک در دانشگاه کالیفرنیا است، باور دارد این ربات می‌تواند به احتمال زیاد مورد استقبال خانواده‌ها قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها