سیاره ای که 17 برابر زمین است

شکار گودزیلا در آسمان

آیا می‌توانید زندگی کردن در سیاره‌ای را تصور کنید که تغییرات فصول در آن تا حدی نامرتب است به حدی که نمی‌دانید باید لباس نازک بپوشید یا پالتوی گرم؟ این شرایط در سیاره‌ای عجیب و لرزان وجود دارد که بتازگی از سوی تلسکوپ فضایی کپلر کشف شده است.
کد خبر: ۶۴۸۷۰۸

به نقل از ناسا، این سیاره که Kepler-413b نام دارد، بشدت حول محور چرخش خود می‌لرزد. زاویه محور چرخش این سیاره هر 11 سال بیش از 30 درجه تغییر می‌کند و این امر به تغییرات سریع و نامنظم فصول منجر می‌شود. این در حالی است که تغییر جهت محور چرخشی زمین هر 26 هزار سال، 23.5 درجه است.

این سیاره در فاصله 2300 سال نوری از زمین و در صورت فلکی صلیب شمالی قرار دارد. این سیاره هر 66 روز یک‌بار به دور ستاره دوتایی می‌چرخد. حتی به نظر می‌رسد که چرخش این سیاره حول ستاره‌های دوتایی نیز با لرزش همراه است، زیرا سطح مدار چرخش آن نسبت به سطح مدار چرخشی ستاره‌های دوتایی 2.5 درجه انحراف دارد. به‌طور معمول حرکت سیارات مانند ساعت منظم است. زمانی که ستاره‌شناسان مشغول بررسی حرکات نامنظم این سیاره بودند، متوجه لرزش آن نیز شدند.

ستاره‌شناسان هنگام بررسی داده‌های کپلر در طول 1500 روز متوجه سه جابه‌جایی در 180 روز اول شدند (یعنی در هر 66 روز یک جابه‌جایی)، در حالی که در 800 روز بعدی هیچ جابه‌جایی نداشته است و پس از آن پنج جابه‌جایی هم ردیف مشاهده شد. هم‌اکنون ستاره‌شناسان تلاش می‌کنند توضیحی برای هم ردیف نبودن این سیاره با ستارگان خود بیابند. ممکن است اجرام آسمانی دیگری در این سیستم وجود داشته باشند که باعث انحراف چرخش می‌شوند و از طرفی دیگر امکان دارد ستاره سومی در آن نزدیکی باشد که نیروی جاذبه آن روی این سیستم تاثیر می‌گذارد.

بنا به گفته ستاره‌شناسان احتمالا سیاره دیگری وجود دارد که به علت مناسب نبودن زمان، قابل رویت نیست. این سیاره به علت نزدیکی بسیار به ستارگان خود، بیش از حد گرم است و به همین دلیل احتمال وجود آب و امکان زیستن آن وجود ندارد. همچنین این سیاره بزرگ گازی یک فوق نپتون است که جرم آن 65 برابر جرم زمین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها