نوبخت: اکنون که نرخ تورم و بهای ارز کاهش یافته تولید کنندگان باید قیمت‌های خود را واقع بینانه کاهش دهند

حمایت تلویحی دولت از کاهش قیمت خودرو

درحالی که انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در نامه‌ای خواستار کاهش قیمت خودروهای داخلی تحت‌تاثیر کاهش قیمت ارز شد، سخنگوی دولت نیز تلویحا از این اقدام حمایت کرد.
کد خبر: ۶۳۳۸۷۲

به گزارش خبرنگار ما، این انجمن دو روز قبل در اطلاعیه‌ای خواستار کاهش 20 درصدی قیمت خودرو به‌دلیل کاهش قیمت ارز شده بود. قیمت ارز در سه ماه گذشته تقریبا بین ارقام 2950 تا 3000 تومان در نوسان بوده و به نظر می‌رسد در این حدود تثبیت شده است.

این در حالی است که قیمت ارز درماه‌های آغازین امسال در حدود 3200 تا3400 تومان سیر می‌کرد. در همین حال درخواست انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از یکسو با انتقاد تند انجمن خودروسازان و ایران‌خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور مواجه شد اما از سوی دیگر حمایت تلویحی سخنگوی دولت را به خود دید. از این رو به نظر می‌رسد این اطلاعیه آغازی باشد بر داغ‌شدن دوباره بحث‌ها بر سر کاهش قیمت خودرو.

نوبخت: برخی در برابر اعمال کاهش قیمت ارز در محصولاتشان مقاومت می‌کنند

سخنگوی دولت در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در حاشیه جلسه دیروز دولت گفت: دولت ضمن اعتقاد به حمایت از تولید بشدت به مردم فکر می‌کند، این‌که برخی واحدهای تولیدی و صنعتی زمانی که نرخ ارز کوچک‌ترین حرکتی به سمت صعود نشان می‌دهد بلافاصله آن را روی قیمت‌های خود اعمال می‌کنند اما وقتی قیمت ارز پایین می‌آید همچنان مقاومت می‌کنند در این شرایط دولت کاملا در کنار مردم است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدباقر نوبخت افزود: دولت در این شرایط این واحدها و فعالان تولیدی را موظف خواهد کرد همان طور که در یک بازار منعطف با افزایش هزینه عوامل تولید از جمله نرخ ارز، قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند، اکنون که تورم به سمت کاهش است و قیمت ارز نیز این وضع را دارد آنها باید خود را با این شرایط متناسب کنند و قیمت‌های خود را واقع بینانه کاهش دهند، از این جهت دولت در این زمینه حتما از حقوق مردم دفاع می‌کند.

ایران‌خودرو: ارز را گران خریده‌ایم

در همین حال هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در واکنش به اطلاعیه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌‌کنندگان مبنی بر لزوم کاهش قیمت خودرو به دلیل کاهش نرخ ارز اظهار کرد: بر اساس این اطلاعیه با توجه به کاهش قیمت ارز به 2600 تومان قیمت خودرو باید کاهش یابد این در حالی است که خودروسازان ارز مورد نیاز خود را به صورت میانگین بر اساس قیمت 3200 تومان تامین کرده‌اند.

وی در گفت‌وگو با نسیم، با بیان این‌که بر اساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت ارز خودروی سواری در سال آینده نیز بر اساس ارز متقاضی یعنی همان ارز بازار آزاد تامین خواهد شد، گفت: از طرفی باید توجه داشت که قیمت‌های رایج در سطح بازار بر اساس ارز مبادلاتی 2500 تومانی تعیین شده است از این رو حتی اگر مقرر شود که تأمین ارز این صنعت از متقاضی به مبادلاتی تغییر یابد فقط مانع تغییر قیمت‌ها خواهد شد و کاهش نرخی رخ نمی‌دهد.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو در بخش دیگری از سخنان خود مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش خرید وام خودرو به 20 میلیون تومان را مورد اشاره قرار داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود که با اجرایی شدن این مصوبه رونق به بازار خرید و فروش خودرو باز‌گردد زیرا تسهیلات هفت میلیون تومانی در این بخش بسیار اندک بود.

واکنش تند انجمن خودروسازان

در همین حال انجمن خودروسازان در واکنش به یادداشت دیروز جام‌جم درباره راه‌های کاهش قیمت خودرو که با عنوان کاهش قیمت خودرو از حرف تا عمل منتشر شده بود، پاسخی را ارسال کرد.دراین جوابیه که با لحن نسبتا تندی به انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تاخته، آمده است:

گزارش منتشره با استناد به مطالب بی‌پایه و اساس به نقل از یک مرجع ناشناس تحت عنوان انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان تهیه شده است و در گزارش این انجمن هیچ‌یک از آمار و اعداد منتشره در گزارش یادشده صحت نداشته و مورد تائید انجمن خودروسازان ایران نیست و این انجمن پیشتر پاسخ گزارش انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان را داده است.همچنین درخصوص مبحث بهره‌وری که در گزارش این روزنامه قید شده ذکر این نکته ضروری است که در شرکت‌های خودروسازی تعداد زیادی از افراد به عنوان پرسنل مشغول فعالیت هستند که باید اشتغال و معیشت آنها موردتوجه قرار گیرد و نمی‌توان در خصوص زندگی تعداد زیادی خانواده به همین راحتی سخن گفت و آن را با مباحث مربوط به بهره‌وری درآمیخت.

امکان‌پذیر است؟

سرانجام این پرسش وجود دارد که آیا کاهش قیمت خودرو با کاهش قیمت ارز امکان‌پذیر است؟ با وجود این‌که شفاف‌سازی این موضوع باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد، اما درنگاهی کلی می‌توان گفت از آنجا که خودروسازان بارها گفته‌اند ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کرده و با این ارز به حاشیه سودی ‌ـ هرچند اندک ـ نیز دست یافته‌اند، بنابر این کاهش قیمت ارز می‌تواند بر بهای محصولات آنها تاثیر بگذارد. به عبارت دیگر با سپری شدن زمان مناسبی تا پایان سال، مواد اولیه یا قطعات مصرفی که با ارز گران وارد شده باشد مورد مصرف قرار گرفته و به اتمام خواهد رسید آن‌گاه با آغاز سال جدید انتظار می‌رود همان گونه که قطعات و مواد مصرفی جدید مورد استفاده خودروسازان با ارز ارزان‌تر تهیه شده، قیمت محصولات آنان نیز تعدیل شود.

با این حال به نظر می‌رسد دولت باید بزودی در این باره شفاف‌سازی‌های لازم را انجام دهد تا افکار عمومی درباره یکی از مهم‌ترین مطالبات خود اقناع شود.

بررسی چگونگی ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در هیات دولت

سخنگوی دولت گفت جلسه دیروز هیات دولت به اظهارنظر و جمع‌بندی درخصوص موضوع بسیار مهم هدفمند کردن یارانه‌ها و چگونگی ادامه اجرای آن اختصاص یافت.

نوبخت افزود: با توجه به مطالعات و بررسی‌های تیم اقتصادی دولت و با توجه به این‌که موضوع چگونگی ادامه هدفمندی یارانه‌ها در مرحله نهایی و جمع‌بندی قرار گرفت، دیدگاه‌های هیات وزیران در این باره استماع شد.

وی اظهار کرد: به جهت ضرورت توجه به همه نظرها، رئیس‌جمهور از روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس و تعدادی از نمایندگان اقتصادی و مرتبط با موضوع هدفمندی دعوت کرد تا امروز در جلسه‌ای دیدگاه‌های آنان نیز موردتوجه قرار گیرد.

وی افزود: آماده هستیم در این صورت و ضمن برخورداری از دیدگاه‌های صاحب‌نظران و کارشناسان که در طول ماه‌های گذشته این اتفاق افتاد، تمهیدی را که در ادامه اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها اندیشیده‌ایم در قالب یک لایحه جامع به مجلس تقدیم کنیم.

نوبخت گفت: با توجه به تاکید جمعی از نمایندگان در کمیسیون‌های مجلس مبنی بر این‌که به جای ارائه یک لایحه جامع، تبصره‌ای در لایحه بودجه سال آینده به چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یابد، با استماع دیدگاه‌های نمایندگان مجلس در جلسه امروز جمع‌بندی خواهیم کرد که اگر بشود موضوع چگونگی ادامه اجرای هدفمندی یارانه‌ها را در قالب یک تبصره کلی به لایحه 93 ارسال و الحاق کنیم.وی ادامه داد: اگر نتوانیم این موضوع را در قالب یک تبصره کلی ارسال کنیم ناگزیریم به صورت یک لایحه جامع آن را به مجلس تقدیم کنیم.

سخنگوی دولت گفت: ما فکر می‌کنیم اقتصاد باید خود را با رقم تعیین‌شده ارز در لایحه بودجه 93 یعنی 2650 تومان تنظیم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها