رئیس پارلمان ترکیه و وزیر دفاع عمان به تهران سفر می‌کنند

تهران؛ کانون گفت‌وگوهای منطقه‌ای

به دنبال پیروزی دیپلماتیک تهران و مسکو در مهار جنگ در منطقه و دستیابی به توافقی جهانی برای سر مقابله با بحران سوریه با استفاده از راهکارهای سیاسی و نه نظامی، اکنون تهران تبدیل به کانون گفت‌وگوهای منطقه‌ای شده و در همین راستا رئیس‌پارلمان ترکیه و وزیر دفاع عمان به تهران سفر می‌کنند.
کد خبر: ۵۹۷۴۹۱

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس پارلمان ترکیه سی و یکم شهریور در سفری دو روزه به تهران سفر می‌کند.

حسین شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با فارس با اشاره به سفر رئیس مجلس ترکیه به کشورمان اظهار کرد: سفر جمیل چیچک رئیس مجلس پارلمان ترکیه با دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود. وی افزود:‌ چیچک ضمن دیدار با همتای ایرانی خود با تنی چند از مقامات سیاسی و پارلمانی ایران دیدار می‌کند که آخرین تحولات منطقه و نیز گفت‌وگو پیرامون گسترش روابط در حوزه‌های پارلمانی و سایر حوزه‌ها از جمله موضوعات مورد بحث در این دیدارها خواهد بود.همچنین بدربن سعودبن حارب البوسعیدی، وزیر مسئول در امور دفاعی عمان در صدر یک هیات بلندپایه نظامی امروز به دعوت رسمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، به تهران می‌آید.

به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، وزیر مسئول در امور دفاعی عمان در طول مدت اقامت خود در تهران علاوه بر مذاکره با سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و مقامات بلندپایه سیاسی کشورمان از نمایشگاه توانمندی‌های دفاعی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران بازدید می‌کند. در این سفر همچنین سند یادداشت تفاهم همکاری‌های دفاعی میان ایران و عمان به امضای وزرای دفاع دو کشور خواهد رسید.

دیدار وزیرخارجه انگلیس با روحانی قطعی شد

اما در همان حال که مقامات مسئول کشورهای همسایه در سفر به کشورمان، تلاش می‌کنند تا از ظرفیت‌های بالای دیپلماتیک تهران استفاده کنند، سفر رئیس‌جمهور به نیویورک به منظور حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز فرصتی برای رایزنی‌های بین‌المللی شده و با وجود آن‌که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه تاکید کرده است که هنوز دیدارهای روحانی در حاشیه این سفر قطعی نشده، اما خبرگزاری فارس گزارش داده که دیدار ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس با حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد در نیویورک قطعی شده است. این دیدار به درخواست طرف بریتانیایی و در حاشیه اجلاس سران سازمان ملل متحد در نیویورک انجام خواهد شد.

دعوت پادشاه عربستان از روحانی

همچنین در کنار این رایزنی‌های دیپلماتیک برای دیدار مقامات کشورهای مختلف با رئیس‌جمهور ایران، دیروز اعلام شد که دعوت‌نامه رسمی ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی از حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران از طریق سفارت عربستان سعودی در تهران به نهاد ریاست جمهوری تقدیم شده است. گرچه روحانی همچنان تصمیم نهایی را برای پذیرفتن این دعوت نگرفته است، اما گفته می‌شود که تصمیم نهایی در این باره پس از سفر وی به نیویورک گرفته خواهد شد. در صورتی که رئیس‌جمهور دعوت پادشاه عربستان را برای سفر به این کشور بپذیرد، این سفر در دهه سوم مهرماه انجام خواهد شد.

بحران‌سازی منطقه‌ای با هدف ایجاد تفرقه

همچنین در ادامه نقش‌آفرینی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تهران، شنبه‌شب روسای مجالس جمهوری اسلامی ایران و عراق دیدار کرده و با تاکید بر این که بحران سوریه راه‌حل سیاسی دارد، بحران‌سازی‌ها و دخالت‌های خارجی در منطقه را با هدف ایجاد تفرقه بین کشورهای اسلامی و در جهت تامین امنیت رژیم صهیونیستی عنوان کردند.

علی لاریجانی در دیدار اسامه النجیفی گفت: اهمیت مسائل منطقه‌ای که فضای بین‌المللی را تحت تاثیر قرارداده ایجاب می‌کند که ایران و عراق به همکاری و رایزنی‌های مستمر خود در جهت استقرار ثبات و آرامش منطقه‌ای همچنان ادامه دهند. رئیس مجلس شورای اسلامی بااشاره به حوادث تروریستی در عراق، گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات تروریستی در عراق را با هدف ایجاد اختلاف و تفرقه بین طوایف مختلف عراق اعم از شیعه و سنی و ایجاد بحران در سطح منطقه می‌داند و با آن مخالف است و آنها را محکوم می‌کند.

لاریجانی همچنین با اشاره به تحولات سوریه، تصریح کرد: امروز منطقه حساس خاورمیانه بیش از هر زمان دیگر به آرامش نیاز دارد و ما از همان ابتدا این ایده را با قاطعیت مطرح کردیم که مشکل و بحران سوریه به راه‌حل سیاسی نیاز دارد. وی افزود: اصلاحات دموکراتیک در کشورها یک خواست ملی است که باید بدون دخالت خارجی و بدون توسل به زور و خشونت و تسلیح تروریست‌ها در بستر منطقی خود صورت گیرد.

رئیس مجلس نمایندگان عراق نیز در این دیدار گفت: بحران جاری در سوریه به نفع کشورهای همجوار نیست و منافع امت اسلامی را هدف گرفته‌ است. النجیفی در ارتباط با موضوع منافقین نیز گفت: مجموعه اقدامات و رویکردهای حاکم بر منافقین برای مردم عراق غیر قابل تحمل بود و از مدت‌ها قبل به سازمان‌های بین‌المللی هشدار داده بودیم که جای آنها در این کشور نیست و باید از کشورمان خارج شوند.

طرح عراق برای حل بحران سوریه

رئیس مجلس کشورمان همچنین در نشست مطبوعاتی خود با رئیس مجلس عراق اعلام کرد، عراق طرحی برای حل بحران سوریه داد؛ اسامه النجیفی نیز گفت: این طرح برای حل بحران سوریه به اتحادیه عرب، ترکیه و ایران ارائه شده است.

به گزارش مهر، علی لاریجانی در نشست مطبوعاتی خود با اسامه النجیفی، موضوع بحران سوریه را یکی از موارد مهم در مذاکرات خود با رئیس مجلس عراق خواند و ادامه داد: در موضوع بحران سوریه مخصوصا حمله نظامی آمریکا، موضع مشترکی داشتیم و مذاکرات خوبی در زمینه روابط دوجانبه خصوصا درباره مبارزه با حرکت‌های تروریستی و بحران سوریه انجام شد.

وی افزود: در این نشست نسبت به مبارزه با حرکت‌های تروریستی و مسائلی که در سوریه است، نگاه مشترکی داشتیم و درباره دخالت نظامی در این کشور نیز به مواضع مشترکی رسیدیم.

لاریجانی با تاکید بر این ‌که راه‌حل بحران سوریه راه‌حلی سیاسی است، گفت: تروریست‌ها را مشکلی برای کل منطقه می‌دانیم و امیدواریم رایزنی بین ایران و عراق بتواند کمکی برای منطقه باشد و به امنیت منطقه بیفزاید.

وی به موضوع مهمی درخصوص دیدار خود با النجیفی اشاره کرد و گفت: آقای النجیفی، طرحی برای حل بحران مساله سوریه ارائه کرد که راجع به این مهم بحث و بررسی بسیاری صورت گرفت.

اسامه النجیفی گفت: ما گمان می‌کنیم راهکار نظامی نمی‌تواند مشکل سوریه را حل کند و بهترین راه‌حل برای حل مشکل سوریه راه‌حل سیاسی است و آن هم باید با مشارکت تمامی افراد و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای اجرای راهکاری دموکراتیک در این کشور با همکاری کشورهای بزرگ منطقه از جمله ایران، عراق، ترکیه و عربستان و با هماهنگی کشورهای بزرگ مانند آمریکا و روسیه صورت گیرد.

النجیفی در مورد روابط دو کشور نیز افزود: روابط دو کشور حائز اهمیت است و برقراری ثبات در عراق و منطقه موضوع مهمی برای دو کشور و کشورهای منطقه است.

النجیفی در پاسخ به پرسشی درخصوص محورهای طرح ارائه شده در مورد حل بحران سوریه و زمان‌بندی اجرای آن افزود: این ابتکار عمل در واقع از سوی پارلمان، دولت و نیروهای سیاسی عراق مطرح شده است و اولا به برقراری آتش‌بس در سوریه می‌پردازد و دوم این ‌که بر عقب‌نشینی نیروهای خارجی چه گروه‌های مسلح و چه نیروهای کشورها و جوامع یا احزاب دیگر اشاره دارد که باید از این کشور عقب‌نشینی کنند. همچنین یک جدول زمانی خواهد بود برای برگزاری انتخابات دموکراتیک که از طریق این انتخابات، افراد پیروز عهده‌دار اداره کشور سوریه خواهند شد و این امر به همکاری کشورهای منطقه در جهت برقراری ثبات در سوریه نیاز دارد.

وی یادآور شد: البته این ابتکار عمل جزئیات زیادی دارد و ما تنها به خطوط کلی آن اشاره کردیم و این ابتکارعمل به اتحادیه عرب و ترکیه ارسال شده و امروز با آقای لاریجانی آن را مطرح کردیم و طی روزهای آینده به طرف ایرانی نیز ارسال خواهد شد.

رئیس مجلس عراق در ادامه برنامه های خود در سفر به تهران عصر دیروز با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه: سازمان ملل پیگیر حل دیپلماتیک مساله سوریه باشد

علاوه بر رایزنی هایی که این روزها میان مقامات کشورمان و مسئو لان برخی کشور های منطقه در تهران جریان داشته و دارد، معاون د بیر کل سازمان ملل نیز که به تهران سفر کرده دیروز با وزیر امورخارجه​کشورمان دیدار کرد. ظریف در این دیدار با اشاره به پیشینه همکاری‌ها و تعاملات خوب جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل متحد درباره امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری به مهاجرین و آوارگان از جمله در افغانستان و عراق، آمادگی کشورمان را برای توسعه و گسترش این همکاری‌ها اعلام کرد؛ محمدجواد ظریف همچنین از سازمان ملل خواست که پیگیر حل دیپلماتیک مساله سوریه باشد.

به گزارش ایرنا، ظریف دیروز در دیدار ‌والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری که در راس هیاتی به تهران سفر کرده است، این مطالب را بیان کرد. وی با اشاره به اوضاع حساس و پیچیده منطقه از جمله بحران جاری در سوریه، به تشریح تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای کمک به حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل سوریه و کمک‌های انسان‌دوستانه کشورمان در ابعاد مختلف به مردم سوریه پرداخت.

وزیر امورخارجه با تاکید بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه بر حل و فصل آن از طریق سیاسی و مخالفت و محکومیت با هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی از سوی هر کس و در هر جا، از کارآمدی تلاش‌های دیپلماتیک در عبور از این مرحله حساس ابراز خرسندی کرد.

ظریف ابراز امیدواری کرد سازمان ملل متحد همراه دیگر کشورهای تاثیرگذار نقش موثر، سازنده و مستقل خود را برای پیگیری و موفقیت کامل این تلاش‌های سیاسی و حل و فصل کامل این بحران و رفع تبعات انسانی آن بر زندگی مردم در منطقه ایفا کند.وی با اشاره به ظرفیت‌ها و تجارب خوب جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بلایای طبیعی در داخل و خارج از ایران، آمادگی کشورمان را برای تبادل و انتقال تجربیات و همکاری تنگاتنگ با دفتر سازمان ملل در تهران در این ارتباط اعلام کرد.معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با ظریف، بر نقش مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در روند تحولات منطقه و بویژه تقویت و گسترش بیش از پیش امور بشردوستانه و کاهش درد و رنج مردم در برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه از طریق تسهیل کمک‌رسانی به مردم این کشور تاکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها