اقتصاد-جدیدترین اخبار ایران و جهان | پایگاه خبری جام جم

بانک‌ها علیه سرپناه مردم

بانک‌ها علیه سرپناه مردم

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴ | نظر

آخرین آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در فرآیند ساخت قرار گرفته که بخشی از آنها تکمیل و تحویل شده و بخشی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارند. با این حال آنچه پیداست این‌که همچنان و باوجود گذشت سه سال از وعده ساخت و طرح نهضت ملی مسکن، اما همچنان شاهد آن هستیم که مساکن زیادی به مردم تحویل نشده و میزان پیشرفت این طرح در سراسر کشور به‌شدت کند است.

گرانی شیر در سفره مردم

گرانی شیر در سفره مردم

۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱ | نظر

نزدیک به یک ماه پیش برخی دامداران استان یزد در اعتراض به قیمت شیر، محصول خود را روی زمین ریختند که فیلم آن در شبکه اجتماعی بازدید زیادی داشت. دامداران معتقدند قیمت تعیین شده ۱۵ هزار تومانی برای هر کیلوگرم شیر که از اردیبهشت ماه سال گذشته بود، ناعادلانه است و برای اثبات این مدعا معتقدند قیمت یونجه از ۷۰۰۰ تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده و دیگر این قیمت کفاف تولید شیر را نمی‌کند.

سیاست رفع فقر در دولت چهاردهم

سیاست رفع فقر در دولت چهاردهم

۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲ | نظر

بحث رفع فقر ازمهم‌ترین سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت‌هاست که برای کاهش آن برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌کنند.

بودجه اول روی گسل ناترازی‌ها

بودجه اول روی گسل ناترازی‌ها

۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰ | نظر

آبان‌ماه امسال بخش اول نخستین لایحه بودجه دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد؛ این درحالی‌است که کارشناسان معتقدند سازمان برنامه و بودجه و دیگر متولیان دولت چهاردهم باتوجه به چالش‌های موجود در اقتصاد کشورمان با مشکلات زیادی همراه هستند و باید برای حل آنها قبل از تقدیم لایحه به مجلس چاره‌جویی کنند؛ از این‌رو در این گزارش به برخی از این چالش‌ها خواهیم پرداخت.

بایسته های مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی

بایسته های مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی

۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ | نظر

یکی از شاخصه های مهم مدیریتی در صنعت پتروشیمی ، قدرت درک و تحلیل چالشهای موجود و متعاقبا، برداشتن گامهای عملیاتی در مواجهه با آنهاست.

قانون رسیدگی به دارایی مقامات موفق بود؟

قانون رسیدگی به دارایی مقامات موفق بود؟

۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷ | نظر

فساد اقتصادی یکی از مشکلات کشور است، هرچند در سال‌های گذشته در خصوص این موضوع اقدامات زیادی انجام شده، اما نتوانسته موفقیت مطلوبی به دست بیاورد، با این حال تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور را به خود معطوف کرده است. در قانون اساسی بر مقابله با فساد اقتصادی تاکید شده و این موضوع در اسناد بالادستی و قوانین نیز مورد توجه قرار گرفته است.

نسخه غیرقیمتی رفع ناترازی بنزین

نسخه غیرقیمتی رفع ناترازی بنزین

۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹ | نظر

کشورمان با چالش ناترازی انرژی مواجه است؛ این موضوع در بنزین شدت بیشتری دارد . محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت اعلام کرده که حل ناترازی بنزین یکی از اولویت‌هایش است و تاکید کرده بود که برنامه‌ای برای افزایش قیمت آن ندارد و برای کنترل مصرف، راهکارهای غیرقیمتی در برنامه دارد.

آب؛ قربانی تعارض‌منافع دو وزارتخانه

آب؛ قربانی تعارض‌منافع دو وزارتخانه

۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴ | نظر

 آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد که ۷۰درصد آب‌های ناشی از بارندگی سالانه از کشور خارج می‌شود که تبخیر آب سهمی حدود ۶۰ درصد و آب‌های مرزی سهمی ۱۰درصدی در این امر دارند. به‌همین دلیل می‌توان گفت که آب شرب مورد نیاز مردم، کشاورزی و صنعت تنها با ۳۰ درصد از بارندگی‌ها تامین می‌شود؛ در‌صورتی که کشورمان بتواند ۳۰ درصد از این ۷۰درصد آبی را که از کشور خارج می‌شود، نگه دارد، می‌توانیم بدون این‌که نگران تامین آب آنها باشیم، آب مورد نیاز ۸۵ میلیون ایرانی را در صورت افزایش جمعیت و ۱۳۰‌میلیون تن محصول کشاورزی دیگر را  تامین کرده و صنایع مختلف کشورمان را توسعه دهیم.

قطع امید رژیم‌صهیونیستی از رشد اقتصادی

قطع امید رژیم‌صهیونیستی از رشد اقتصادی

۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳ | نظر

وزارت دارایی رژیم‌صهیونیستی با اذعان به این‌که جنگ تقریبا یک‌ساله در غزه بر اقتصاد این رژیم فشار وارد کرده است، پیش‌بینی خود برای رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۴ را کاهش داد.

تکرار غلط بنگاه‌داری بانک‌ها

تکرار غلط بنگاه‌داری بانک‌ها

۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۹ | نظر

وظیفه بانک‌ها، تامین مالی و بانکداری است و نباید به بنگاه‌داری بپردازند، با این حال بسیاری از بانک‌ها به این سمت رفته‌اند و علاقه زیادی به حفظ بنگاه‌ها و شرکت‌های خود دارند و حاضر نیستند آنها را واگذار کنند.

چراغ بورس، سبز می‌شود؟

چراغ بورس، سبز می‌شود؟

۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲ | نظر

 بازار سرمایه ایران در چند سال گذشته روند عجیبی را پشت سر گذاشته و در این مدت سرمایه‌گذاران و سهامداران در این بازار روی خوش ندیده‌اند و با وجود تلاش برای حمایت از حقوق سهامداران اما سهل‌انگاری‌ها منتج به کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران، خروج سرمایه و ریزش بورس، تشدید نوسان معاملات بورس و ترس سهامداران از ورود سرمایه‌هایشان به این بازار شد.