اخضر ابراهیمی اعلام کرد

موافقت سوریه با آتش‌بس از عید قربان

در حالی که هنوز سوریه به‌صورت رسمی اعلام آتش‌بس نکرده و می‌گوید امروز (پنجشنبه) تصمیم نهایی خود را اعلام خواهد کرد، اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا دیروز از موافقت سوریه با برقراری آتش‌بس از عید قربان خبر داد.
کد خبر: ۵۱۱۷۴۱

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در قاهره به همراه نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد، مقامات سوریه با طرح جدید او مبنی بر برقراری آتش‌بس موافقت کرده‌اند. وی همچنین تاکید کرد دولت سوریه بزودی بیانیه‌ای را صادر و طی این بیانیه موافقتش را با این طرح بیان خواهد کرد. ابراهیمی در ادامه خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم براساس اجرای این طرح از اعلام یک آتش‌بس طولانی‌مدت در سوریه سخن بگوییم.

اخیرا ابراهیمی پیشنهاد داده بود همزمان با فرارسیدن عید قربان در سوریه آتش‌بس اعلام شود. وزارت امور خارجه سوریه دیروز در واکنش به این اظهارات ابراهیمی اعلام کرد، تصمیم نهایی خود را درباره اعلام آتش‌بس با مخالفان سوریه روز پنجشنبه اتخاذ می‌کند.

همزمان سخنگوی دبیرکل سازمان ملل دیروز اعلام کرد، اخضر ابراهیمی گزارش خود درخصوص وضع سوریه را به این سازمان ارائه کرده است. به گزارش ایسنا، مارتین نسیرکی، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد، اخضر ابراهیمی از قاهره و از طریق ویدئوکنفرانس گزارش خود را در مورد وضع سوریه به اعضای شورای امنیت ارائه کرده است. این احتمال وجود دارد که شورای امنیت درباره نحوه نظارت بر آتش‌بس قطعنامه جدیدی را صادر کند.

در همین حال خبرگزاری نووستی روسیه اعلام کرد، مسکو به شورای امنیت پیشنهاد داده تا دو قطعنامه‌ درخصوص دعوت ابراهیمی برای اعلام آتش‌بس در سوریه طی روزهای عید قربان و انفجار روز بیست و یکم اکتبر دمشق تصویب شود. کشورهای ایران، ترکیه، روسیه و آمریکا در کنار کشورهای عضو اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا از تلاش‌های ابراهیمی برای برقراری آتش‌بس در سوریه از عید قربان حمایت کرده‌اند. گروه‌های مخالف دولت سوریه نیز به صورت ضمنی با این آتش‌بس موافقت کرده و گفته‌اند مشروط به آن که دولت به آن پایبند باشد آن را به اجرا خواهند گذاشت. این گروه‌ها در عین حال خواستار یک تضمین بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس از طریق ارسال نیروهای ناظر بر صلح هستند؛ مساله‌ای که بعید به نظر می‌رسد روسیه و چین با آن در شورای امنیت موافقت کنند.

ادامه درگیری‌ها

این در حالی است که به گزارش برخی منابع خبری، درگیری‌های مسلحانه در سوریه همچنان ادامه دارد. به گزارش شبکه الجزیره، طی دو روز گذشته ده‌ها نفر در ریف، دمشق ، ادلب و دیرالزور کشته و زخمی شده‌اند. در یک خبر اعلام شد، بیش از 20 زن و کودک در دوما کشته شده‌اند. مخالفان، دولت سوریه را متهم به ارتکاب این جنایت می‌کنند؛ این در حالی است که منابع رسمی سوریه می‌گویند «گروه‌های تروریست» عامل کشتار شهروندان غیرنظامی بوده‌اند.

به گزارش فارس، در میان کشته‌شدگان یک زن و سه کودک مشاهده می‌شود. از سوی دیگر روز گذشته اعلام شد انفجاری تازه در دمشق، پایتخت سوریه و در نزدیکی پل الرئیس به وقوع پیوسته که هنوز از میزان تلفات و خسارهای احتمالی آن گزارشی ارسال نشده است.

در یک خبر دیگر مرتبط با حوادث سوریه، نیکلای ماکاروف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه از دسترسی گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه به موشک‌های ضدهوایی آمریکایی استینگر‌ خبر داد.

به گزارش ایرنا، وی دیروز در جمع خبرنگاران با بیان این که درباره کشورهایی که این سلاح را در اختیار گروه‌های مسلح غیرقانونی سوریه قرار داده‌اند، اطلاعی ندارم،‌ افزود: رسانه‌های خبری جهانی بتازگی اعلام کرده‌اند که تحویل سلاح ضدهوایی به گروه‌های مسلح ضددولتی در سوریه با اجازه دولت اوباما صورت گرفته است. پیشتر دولت آمریکا تحویل چنین سلاح‌هایی را تکذیب کرده و گفته بود کمک‌های آمریکا تنها شامل کمک‌های غیرنظامی است. روسیه بارها نسبت به خطر تحویل سلاح ضدهوایی به جنگجویان ضددولتی سوریه هشدار داده بود و مقام‌های روس اعلام کردند با توجه به تهدید گروه‌های جنگجو به حمله به فرودگاه دمشق به بهانه استفاده نظامی دولت سوریه از این فرودگاه، هواپیماهای مسافربری ممکن است مورد حمله جنگجویان قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها