گلستان دارای 1500 محوطه باستانی و تاریخی است که ساخت و سازهای بی رویه این محوطه ها و آثار باستانی را در معرض تخریب قرار داده است.از مجموع آثار باستانی و تاریخی استان، 500 محوطه تفریحی و هزار و محوطه و آثار تاریخی است که در شهرهای و روستاها استان واقع شده اند.
کد خبر: ۴۸۱۹۷۲

مشاور میراث فرهنگی و گردشگری گلستان درباره اماکن تاریخی استان گفت: دراستان گلستان 1500مکان باستانی داریم که تحت نظارت میراث فرهنگی وگردشگری است و طرح جابجایی روستاییان از حریم محوطه های باستانی و تاریخی از جمله طرح هایی است که کارگروه گردشگری گلستان به آن توجه دارد و عامل مهم در این اجرای این طرح تامین اعتبار و همکاری روستانشینان است.

"جبرییل نوکنده" افزود: ازاین مکان ها500محوطه تفریحی وهزار محوطه تاریخی است و بیشتر این مکانها در روستاها وشهرها واقع شده اند که به علت ساخت وسازهای بیرویه مورد تخریب قرار می گیرد.
 
دکتر نوکنده با بیان اینکه دو محوطه شاخص با قدمتی دیرینه که مربوط به دوره اشکانی است در استان شناسایی شد، گفت: درحفاری هایی که در سال89 انجام شد بقایایی ویژه از معماری این دوره پیدا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان نیز با اشاره واقع شدن برخی روستاها در حریم تپه های باستانی تصریح کرد: جابجایی روستاییان منطقه تورنگ تپه و تپه تاریخی بازگیر مینودشت در حال بررسی است و ما باید دراین زمینه خدمات درست را به روستاییان ارایه دهیم تا بتوانیم این تپه تاریخی را ازخطرات احتمالی حفظ وحراست نماییم.
 
 
وی گفت: ما از بنیاد مسکن روستایی تقاضا داریم تا با انتقال خانه های این روستا و پرداخت وام برای ساخت مسکن برای روستاییان همکاری لازم را انجام دهند.
 
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری گفت: طرح جابجایی مردم روستای بازگیرمینودشت و تورنگ تپه دربازدیدی که استاندارگلستان ازاین منطقه داشت مطرح و قرار شد تا مدیرکل مسکن روستایی دراین زمینه همکاری لازم را با ما داشته باشند.

وی عنوان کرد: همچنین آزاد سازی چهار هکتار از اراضی اطراف این برج نیزتوسط میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است.
 
بر اساس اعلام کارشناسان بنیاد مسکن گلستان، تعداد 28 خانوار در حریم تپه تاریخی واقع شده اند که 2.5 هکتار زمین برای جابجایی آنان نیاز است و برای جابجایی کل روستاییان به چهار میلیارد ریال اعتبار برای خرید زمین و تاسیسات زیربنایی نیاز است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها