همین چند هفته پیش بود که اعلام کرد اگر در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری شکست بخورد، عطای دنیای سیاست را به لقایش می‌بخشد و از این عرصه پر پیچ و خم خداحافظی می‌کند.
کد خبر: ۴۶۸۱۰۷

شاید اگر این جمله از زبان سیاستمداران کارکشته‌ای گفته می‌شد که مدت‌هاست سرد و گرم دنیای سیاست را چشیده‌اند، تا حدودی قابل قبول بود، اما نیکولا سارکوزی این حرف‌ها را زده است؛ کسی که مردم فرانسه حتی اگر اقداماتش در پنج سال حضور وی در کاخ الیزه را فراموش کنند، هیچ‌گاه حاشیه‌های به وجود آمده توسط وی و خانواده‌اش طی این نیم دهه را از یاد نخواهند برد.

سال 2007 که سارکوزی در انتخابات ریاست‌جمهوری با کسب 53 درصد آرا سگولن رویال را شکست داد و برجای ژاک شیراک تکیه زد، تنها حاشیه زندگی‌اش این بود که یک‌بار ازدواج ناموفق داشته است.

زمانی‌که سارکوزی در میدان کنکورد پاریس آواز پیروزی سر می‌داد، سیسیلیا، همسر دومش کنارش ایستاده بود و شاید به این فکر می‌کرد که قرار است برای پنج سال بانوی اول فرانسه و کاخ الیزه باشد، اما همه چیز یکباره تغییر کرد.

حاشیه‌های آقای رییس‌جمهور با یک دیدار آغاز شد. یکی از چهره‌های سرشناس اما جنجالی فرانسه، مهمان سارکوزی در الیزه بود.

یک خواننده ایتالیایی‌تبار و یک مدل لباس به نام کارلا برونی که رابطه‌اش با مردان مختلف، او را به چهره‌ای خبرساز میان فرانسویان تبدیل کرده بود.

هنوز جای سارکوزی روی صندلی ریاست‌جمهوری گرم نشده بود که اولین خبر از وی جامعه فرانسه را دچار بهت کرد. خبرها می‌‌گفتند سارکوزی یک‌بار دیگر در زندگی مشترک شکست‌خورده و قصد جدایی از سیسیلیا را دارد.

جدایی میان این دو با تمام اخبار و حواشی‌اش خاتمه یافت، اما موضوع مهم‌تر دو هفته پس از این طلاق اتفاق افتاد. هنوز جوهر طلاق سارکوزی خشک نشده بود که شایعاتی مبنی بر رابطه سارکوزی و برونی به گوش رسید.

بعد از چند هفته مشخص شد که این آشنایی کار امروز و دیروز نیست، بلکه همان مهمانی هوش و حواس از سر رئیس‌جمهور سرزمین شوالیه‌ها برده بود.

بعد از آن بود که سارکوزی بیشتر با برونی در انظار حاضر می‌شد. برخی حضور علنی سارکوزی با برونی در انظار عمومی ‌و در برابر دوربین عکاسان را اقدامی ‌عمدی برای مهیا‌کردن افکار عمومی ‌از نیت خود برای ازدواج با وی می‌دانستند.

نیت آنها از این کارها هر چه بود، بعد از چند ماه این دو با یکدیگر ازدواج کردند. ماحصل دو بار ازدواج ناموفق سارکوزی پیش از برونی، سه دختر و دو پسر بود.

برونی هم پیش از سارکوزی، تنها و فقط یک‌بار به صورت رسمی‌ ازدواج کرده بود که ماحصلش یک پسر بود. از این زمان به بعد بود که این زوج فرانسوی برای دسته گل به آب‌دادن و خلق حاشیه از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. با گذشت زمان مشخص شد که این در و تخته فرانسوی و ایتالیایی خوب به هم می‌آیند.

حاشیه‌های کارلا برونی

برونی پس از ازدواج با سارکوزی قول داد دیگر کار مدل شدن را کنار بگذارد، اما با توجه به اخلاق وی که شدیدا به همه چیز متعهد بود! این‌بار هم زیر قول خود زد. او مدل یک مجسمه‌ساز شد و تندیس 2 متری و 80 هزار دلاری‌اش در لباس یک خدمتکار ساخته شد.

مخالفان سارکوزی این را بهترین فرصت برای انتقادکردن از وی یافتند. آنها می‌گفتند این که شما یک مدل و خواننده ایتالیایی را به لباس کارگران درآورید کاملا مضحک و ابلهانه است. این توهین به کارگرانی است که این نماد به اسم آنها ساخته می‌شود، اما در حقیقت تبلیغی برای یک مهاجر ثروتمند به نام کارلا برونی است.

کارلا برونی هیچ‌گاه نماینده قشر کارگر نبود. البته اندک موافقان سارکوزی هم جوابی در آستین داشتند و گفتند برونی نماد زن مهاجر ایتالیایی است که پیش از پیوستن به جمع مدل‌های اروپایی در یک کارخانه کار می‌کرده است واین مجسمه می‌تواند نماد فرصت‌هایی باشد که فرانسه در اختیار مهاجران قرار می‌دهد.

همسر آقای رییس‌جمهور حتی بنیادی بشردوستانه به نام «کارلا برونی» به راه انداخت تا نشان دهد در ژست گرفتن هم تبحری خاص دارد البته بعد از مدتی کاشف به عمل آمد بانوی اول فرانسه باز هم حاشیه درست کرده است.

هفته‌نامه فرانسوی ماریان در گزارشی بلند بالا اعلام کرد همسر رییس‌جمهور فرانسه به قرار داشتن در بطن یک رسوایی مالی متهم شده است.

به نوشته این نشریه، کارلا برونی از نفوذ خود برای واریزکردن مبالغ غیرقانونی و بدون مناقصه به یکی از نزدیکانش سوءاستفاده کرده بود. ماجرا از این قرار بود که صندوق جهانی مبارزه با ایدز، کمکی دو و هفت میلیون یورویی برای تبلیغات رسانه‌ای در اختیار این بنیاد قرار داده بود. گفته می‌شد بیشتر این مبلغ به حساب شرکت‌هایی ریخته شده بود که ریاست آنها برعهده ژولیا سیوانژ، دوست و مشاور برونی است. البته اقدامات و اظهارات حاشیه ساز برونی طی این پنج سال آنقدر زیاد است که شاید پس از خارج شدن وی و همسرش از کاخ الیزه بتوان با اطلاع یافتن از ریز و درشت آنها کتابی مفصل از آنها نوشت.

سارکوزی و پسرانش

شاید از پدری همچون سارکوزی که از یک طرف به رتق و فتق امور مملکت می‌پردازد و از طرف دیگر اشتباهات ریز و درشت همسرش را درست می‌کند، نتوان انتظار داشت زیاد متوجه رفتار فرزندانش باشد. تازه‌ترین جنجال به وجود آمده مربوط به لوئیس، پسر 15 ساله سارکوزی بود.

گفته شد این پسر نوجوان به همراه دو نفر از دوستانش و از پنجره الیزه به طرف یک پلیس زن نگهبان کاخ، گوجه و گلوله‌های کاغذ پرتاب کرده‌اند. البته با توجه به نزدیک بودن انتخابات و جلوگیری از بهره‌برداری این اتفاق از سوی رقیبان، سارکوزی در یک برنامه تلویزیونی ضمن عذرخواهی از آن پلیس اظهار داشت که پسرش اشتباه کرده است. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین گفت: این رفتار ناشایست بوده است و من به پسرم آنچه را فکر می‌کردم درست است، گفتم.

البته این تنها حاشیه مربوط به یک اولاد آقای سارکوزی نیست.دو سال پیش زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر این‌که ژان پسر 23 ساله سارکوزی که هنوز دوران دانشجویی در مقطع فوق‌دیپلم را سپری می‌کرد برای به‌عهده گرفتن مدیریت نهادی مهم موسوم به‌ ای‌پد (بزرگ‌ترین نهاد دولتی در منطقه تجاری و پرسود لادفانس پاریس) خود را آماده می‌کند.

شباهت این وضع با روندی که نیکلا سارکوزی را به ریاست‌جمهوری رساند رفته‌رفته این نگرانی را در ذهن مردم فرانسه و احزاب ایجاد کرد که سارکوزی با استفاده از موقعیت خود به عنوان رییس‌جمهور و حضور نمایندگان حزب حاکم در این نهاد پر رونق، در نظر دارد با جهش دادن به حرفه فعلی پسرش که در آن زمان در شورای شهر «نویی» عضویت داشت، وی را از هم اینک برای آینده فرانسه آماده کند.

بعضی‌ها با کنایه و با کاربرد الفاظی مانند شاه و شاهزاده، از آن به عنوان حرکت به سوی موروثی شدن ریاست‌جمهوری در فرانسه یاد کردند. اگرچه ژان جوان تحت فشار رسانه‌ها و احزاب از این تصمیم خود کناره‌گیری کرد، اما مشخص شد آقازاده ارشد سارکوزی خوب راه پدر را یاد گرفته و برای رسیدن به پست و مقام از گذشتن از هر حد و مرزی فروگذار نمی‌کند.

حسین خلیلی -‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها