آرامگاهی متبرک در کرمانشاه

«بابا یادگار» بیدار است! + عکس

مرواریدهای بالدار باغ صدفی

به نظر خیلی‌ها، فصل بهار بهترین زمان برای سفر کردن است. شهر خسرو و شیرین، کرمانشاه، شهر آثار باستانی و تاریخ ایران یکی از زیباترین شهرهای ایران به حساب می‌آید. کرمانشاه شهری با جاذبه‌های تاریخی و مذهبی است. این استان با داشتن آب و هوای دل‌انگیز و جاذبه‌های فراوانش، یکی از استان‌های پرگردشگر ایران است.
کد خبر: ۴۶۷۹۰۲

این بار به استان کرمانشاه سفر می‌کنیم؛ چراکه توانسته بزرگ‌ترین باغ پرندگان خاورمیانه را در خود جای دهد. لذت‌بردن از تماشای پرندگان آن هم از گونه‌های مختلف و زیبا در هر فصل و مکانی امکان‌پذیر نیست، اما باغ پرندگان در کرمانشاه این امکان را فراهم کرده تا بتوانیم این زیبایی‌ها را از نزدیک مشاهده کنیم.

در باغ صدفی چه می‌گذرد؟

باغ صدفی عنوانی است برای این مجموعه که گوهرهای زیبای آفرینش را در خود جای داده است. این باغ که بزرگ‌ترین باغ پرندگان خاورمیانه است، مجهز به پانسیون و بیمارستان تخصصی پرندگان بوده و حدود 2000 قطعه پرنده در 130 گونه مختلف را در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته است. 90 درصد پرندگان این باغ وارداتی هستند و از آمریکای جنوبی و آسیای‌شرقی خریداری شده‌اند، به نظر می‌رسد دیدن گونه‌هایی که در ایران نداریم، خالی از لطف نباشد!

مهم‌ترین گونه‌های موجود در این باغ، قوی سیاه و چوگان (پرنده سندباد)، قرقاول، انواع طاووس و... هستند و تمام گونه‌های مرغ و خروس دنیا در این باغ دیده می‌شوند. همچنین می‌توانید سراغی از طوطی توکان یا پیلاپیلا که در کارتون‌های کودکی‌مان آنها را دیده‌ایم، بگیریم.

دو نمونه پرنده نادر

قوی سیاه: قوی سیاه در استرالیا (بخصوص در قسمت شرقی و ساحل غربی آن) و تاسمانیا دیده می‌شود، اما این روزها در نیوزیلند زندگی می‌کنند. این پرنده زیبا در دریاچه‌های آب شیرین، برکه‌ها، رودهایی که سرعت جریان آب کمی دارند و حتی در تالاب‌های حاشیه دریاها ساکن هستند. قوی‌سیاه با محیط خود بسیار سازگار است و می‌تواند سراسر استرالیا را تنها با کمی توقف در کنار منابع آب، پرواز کند. رژیم غذایی قوی سیاه شامل گیاهان آبی است. زمان تولد جوجه‌ها به طور کلی در فصل بارانی شروع می‌شود. قوهای سیاه در 18 ماهگی بالغ می‌شوند؛ هرچند آنها در سن 3 ـ 4 سالگی، شروع به‌تخمگذاری می‌کنند. آنها مانند قوهای دیگر تک‌جفتی هستند، یعنی تا آخر عمر با جفتشان زندگی می‌کنند. جوجه‌های قوی سیاه در 3‌ماهگی قادر به پرواز هستند. جالب است بدانید این همه زیبایی فقط عمری 10 ساله دارد.

 

 

 

 

 

 

طوطی توکان یا پیلاپیلا: توکان‌ها با دارکوب‌ها متفاوتند، اما تقریبا از خانواده‌ای نزدیک به هم هستند، هر دوی این پرندگان دارای پاهایی هستند که 2 چنگال به سمت جلو و 2 چنگال به سمت عقب دارند. طوطی توکان هنگام پرواز بالا و پایین می‌رود و این به دلیل سرعت حرکت دادن بال‌هایش در پرواز است. منقار توکان به طرز شگفت‌انگیزی تا دوسوم طول کل بدنش است و این یکی از اعجاب‌انگیزترین مشخصات این پرنده است. رنگ توکان یا همان پیلاپیلا آنقدر زیباست که باعث می‌شود همنوعان خود را بخوبی تشخیص داده و جفت خود را جذب کند. توکان منقار تیز پرنده‌ای زیبا و یکی از بزرگ‌ترین اعضای خانواده توکان‌هاست. هرچند منقار او به نظر زشت می‌آید، این پرنده برای خوردن میوه‌ها بسیار دقیق است. از دیگر مشخصات ظاهری این گونه می‌توان به حالت توکان در پرواز اشاره کرد که چهره منحصر به فردی دارد. این پرنده‌ها معمولا در گروه‌های کوچک زندگی می‌کنند. حدود 35 گونه از توکان‌ها امروزه در جهان زندگی می‌کنند و آنها را فقط در نقاط مرکزی و جنوبی آمریکا می‌توان یافت که در حال حاضر نمونه‌هایی از این توکان ها در باغ پرندگان دیده می‌شود. در باغ صدفی، واحد تکثیر پرندگان زینتی هم با هدف جلوگیری از انقراض گونه‌های کمیاب و باارزش وجود دارد. این باغ می‌تواند تحول بزرگی در زمینه اقتصادی و توسعه گردشگری استان کرمانشاه ایجاد کند .

پرندگانتان را فراموش نکنید

اگر از آن دسته افراد هستید که پرنده نگهداری می‌کنند، وقتی می‌خواهید به سفر بروید حتما به این فکر می‌کنید که با پرنده‌تان چه کنید؟ آن را نه در خانه می‌توان بدون آب و غذا گذاشت و نه کسی را دارید که پرنده‌تان را به او بسپارید. باغ پرندگان کرمانشاه محلی را برای این زیبایی‌های خلقت در کوتاه‌مدت در نظر گرفته تا علاقه‌مندانی که پرنده در خانه دارند و برای زمان کوتاهی به سفر می‌روند، به آنجا سپرده و از آن نگهداری کنند.

یادتان نرود حتما سری به کرمانشاه بزنید و از باغ پرندگان آنجا دیدن کنید.

فرگل غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها