شهرها و جاذبه‌ها‌

هنر 50 ساله مرواربافی احیا شد

مرواربافی با قدمتی بیش از 50 سال از صنایع دستی استان همدان است که اکنون زنان روستایی قشلاق دهنو ملایر به این حرفه روی آورده‌اند و درصدد احیای آن هستند.
کد خبر: ۴۴۷۱۹۵

با استفاده از مروار، انواع سبدها به شکل‌های کشکولی، قایقی، بیضی و مربعی در اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ، مبلمان، زیرتلویزیونی، میز ناهارخوری و جاروزنامه‌ای بافته می‌شود.

مروار یک نوع چوب تر بوده و از خانواده بید به رنگ زرد است که وقتی روغن جلا می‌خورد به رنگ طلایی درمی‌آید، در مرواربافی علاوه بر مروار از تخته‌های سه لایی، انواع میخ، روغن جلا و مفتول‌های سیمی نیز استفاده می‌شود و ابزار مورد استفاده در آن اره، رنده، چکش، انبردست، گاز انبر و قیچی باغبانی است.

به گزارش مهر، این رشته پس از یک دوره افول چندساله دوباره مورد توجه صنعتگران قرار گرفته و تعدادی از صنعتگران همدانی در کلاس‌های آموزشی این حرفه شرکت کرده‌اند.

از دست دادن بازار، کوچ و تغییر شغل مرواربافان از دلایلی است که صنعت مرواربافی در همدان را به سمت نابودی سوق داده است و با تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر در قالب برگزاری کلاس‌های آموزشی صورت گرفته است، این شرایط تا حدودی تغییر کرده است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این خصوص گفت: آموزش هنر مرواربافی در روستای محروم قشلاق دهنو ملایر منجر به اشتغالزایی تعداد زیادی از زنان ساکن در این روستا شد.

بهجت عباسی افزود: سال گذشته در این روستا دوره‌های آموزش صنایع‌دستی برگزار شد که خوشبختانه در نتیجه برگزاری این دوره‌ها، زنان موفق به درآمدزایی در کنار همسران خود شدند.

عباسی با اشاره به این‌که درآمد ساکنان این روستا تنها از طریق کشاورزی تامین می‌شد، گفت: هنرمندی که آموزش مرواربافی را در روستای قشلاق دهنو برعهده داشت هم اکنون کارگاهی را در این روستا راه‌اندازی کرده است.

وی با بیان این‌که روستای قشلاق دهنو در دامنه کوه واقع شده، عنوان کرد: با توجه به این‌که تولیدات مرواربافی این روستا در سایر استان‌های کشور و عراق به فروش می‌رسد، شرایط اقتصادی ساکنان این روستا بهبود خواهد یافت. صنعتگران شاغل در کارگاه مرواربافی روستای قشلاق دهنو روزانه 7 ساعت به تولید مروار در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف می‌پردازند.

بهجت عباسی با اشاره به این‌که یکی از بهترین انواع چوب مروار در مزارع شهرستان ملایر کشت می‌شود، افزود: مروارهای این منطقه به دلیل قدرت انعطاف‌پذیری بالا و نداشتن شاخه‌های جانبی و اضافی از مرغوب‌ترین نوع مروار هستند.

وی گفت: مروارها از زمین‌های کشاورزی روستاهای توچغاز، جوراب، حرم‌آباد و داویجان این شهرستان برداشت می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها