گفت‌وگو با مدیرکل صداوسیمای مرکز چهارمحال و بختیاری

«افسانه ماه تی‌تی» در شبکه جهان‌بین به‌تصویر کشیده می‌شود

حجت‌الله رحیم‌زاده، متولد 1342 و دانش آموخته رشته علوم سیاسی گرایش امنیت ملی در مقطع کارشناسی ارشد است. این جانباز 8سال دفاع مقدس، مسوولیت‌های متعددی چون مدیرکل مرکز بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد را به عهده داشته و از سوی دیگر 4 سال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام تدریس کرده ‌است. رحیم‌زاده از آبان سال 1389 به عنوان مدیرکل صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری در آن مرکز مشغول به کار شده‌ است. با وی درخصوص فعالیت‌های رسانه‌ای این مرکز گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۴۱۳۴۱۵

دلایل نامگذاری شبکه استانی چهارمحال و بختیاری به نام شبکه جهان‌بین چیست؟

وجود کوهی به همین نام در حومه شهر شهرکرد دلیل این نامگذاری است. این مرکز قصد دارد آرم شبکه را تغییر دهد. به همین علت در این خصوص فراخوان و هم‌اکنون نیز با تعدادی از افراد متبحر و آشنا به فنون گرافیک نیز مذاکراتی انجام شده است.

هم‌اکنون پخش تولیدات رسانه‌ای صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری چگونه است؟

شبکه استانی سیمای جهان‌بین از بهمن 83 و شبکه استانی صدای مرکز از فروردین 81 آغاز به کار کرده است. هم اکنون شبکه استانی سیمای جهان‌بین همه روزه بجز جمعه‌ها پخش برنامه‌های خود را از ساعت 40‌/‌15 شروع و تا 24 ادامه می‌دهد. ساعت پخش برنامه‌های سیما در روزهای جمعه از ساعت 14 لغایت 24 است. از سوی دیگر با توجه به سیاست‌های جدید در معاونت امور استان‌های سازمان درخصوص افزایش پخش ساعات شبکه‌های استانی، این مرکز به لطف خدا از اواسط تیرماه امسال پخش 20 ساعته خود را همزمان با ولادت مسعود حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) آغاز می‌کند. در ضمن شبکه استانی صدای مرکز نیز پخش برنامه‌های خود را از ساعت 40‌/‌6 آغاز می‌کند و تا 30‌/‌22 ادامه می‌دهد. از مهم‌ترین ویژگی پخش برنامه‌های این صدا و سیما توجه به چابکی و چالاکی آن است. همچنین توجه به ساعات پخش برنامه‌های شبکه‌های سراسری و نیز چینش منطقی و هدفمند برنامه‌ها از دیگر ویژگی‌های آن به شمار می‌رود. میزان تعهد برنامه‌سازی مرکز در حوزه سیما بالغ بر 900 ساعت و در حوزه صدا 3000 ساعت است.

پرمخاطب‌ترین برنامه‌های شبکه استانی چیست؟

براساس آخرین نظرسنجی‌های به عمل آمده از سوی واحد آموزش و پژوهش مرکز، برنامه «شب‌های بام ایران» و «خونه مهر» در حوزه سیما و برنامه‌های «صبح و زندگی»، «موج زنده رود» و «روستا» در حوزه صدا، بیشترین مخاطب را دارد.

در آخرین نظرسنجی‌ها میزان مخاطبان در حوزه رادیو و سیما چند درصد بوده است؟

براساس آخرین نظرسنجی‌های به عمل آمده توسط واحد آموزش و پژوهش، میزان مخاطبان رادیو 36 و رضایت آنها 73 درصد و همچنین میزان مخاطبان برنامه‌های سیمای مرکز 65 و میزان رضایتمندی آنها60 درصد اعلام شده است.

با توجه به شرایط خاص فرهنگی و اقلیمی استان و ظرفیت‌های بومی و محلی، چه برنامه‌هایی برای انعکاس این ظرفیت‌ها و سپس معرفی و انتقال آن در سطح ملی دارید؟

استان چهارمحال و بختیاری نیز علاوه بر این‌که جزو مناطق غنی فرهنگی محسوب می‌شود، دارای خرده فرهنگ‌های متعدد است. طبیعت و اقلیم چهارفصل استان و وجود منابع وافر و خدادادی همچون آب، جنگل‌ها، مراتع و چشمه‌های فصلی و دائمی از دیگر مزیت‌هایی‌ هستند که لزوم برنامه‌ریزی مدون و دقیق را در این خصوص می‌طلبد. تشکیل جلسات متعدد اتاق فکر و نیز رایزنی با نهاد‌های فرهنگی استان و تشکیل شورای فرهنگی به مدیریت صدا و سیمای مرکز از جمله اقدامات موثر در عرصه سیاستگذاری در این خصوص است. تهیه برنامه‌های ویژه درخصوص فرهنگ و آداب و رسوم در حوزه صدا همچون برنامه‌های «گنجینه فرهنگ» و «یادمان» و نیز تهیه و تولید مستندهای فرهنگی و طبیعی در این خصوص از اقدامات مهم و موثر در این حوزه هستند. گفتنی است تهیه و تولید تله فیلم‌هایی با رویکرد فرهنگی و اجتماعی مانند افسانه «ماه تی‌تی» و «برای طوبی» از حرکت‌های مهم رسانه‌ای این مرکز است تهیه و تولید سریال همسفران باد و پخش آن از شبکه 3 و همچنین مستند «همدرنگ» با رویکرد معرفی آواها و نواهای بومی و محلی بختیاری و تهیه سرودهای بومی و محلی از تولیدات این مرکز برای شبکه‌های سراسری است. از دیگر اقدامات مرکز در سال جاری تعهد تهیه و تولید 10 ساعت مستند فاخر با عناوین شهد پارسی، اوزی، رنگ و نارنگ، گره عشق، میشکال، کوچ، بردگوری، طلای سرخ،یکی داستان پر آب چشم، مسافر چین، ناگهان بانگی برآمد و حاشیه‌نشینان زاینده‌رود است که هریک به نوعی به معرفی فرهنگ، آداب و رسوم وطبیعت استان می‌پردازد.

در مورد تله فیلم افسانه ماه تی‌تی و مراحل ساخت آن بیشتر توضیح دهید؟

توجه به خرده فرهنگ‌ها، سنت‌ها و رسوم کهن این دیار از رویکردهای مهم رسانه استانی ما بوده است.

داستان این تله فیلم در خصوص ماه تی‌تی، یکی از قدیمی ترین و زیباترین افسانه‌های بختیاری است که نسل به نسل و سینه به سینه میان مردم استان نقل شده است. تمام صحنه‌های تله فیلم در استان چهارمحال و بختیاری و بیشتر لوکیشن‌ها در مناطق سخت گذر و بکر تصویربرداری شده است که جذابیت‌های خاصی خواهد داشت. این فیلم به سفارش سیمای استان‌ها تهیه و به طریق Full HD تصویربرداری می‌شود.

ماه تی‌تی دختری است که هنگام تولد، مادرش را از دست می‌دهد و با پدر، نامادری و 6 خواهرش زندگی می‌کند. پدرش به دلیل تنبیه نامادری و خواهرانش او را نزد عمه اش می‌برد. در گیر و دار حمله غارتی‌ها به ایلات، ماه تی‌تی و 6 خواهرش از ایل جدا می‌مانند و گرفتار دیوی به نام آلازنگی می‌شوند ولی با زیرکی و دانایی ماه تی‌تی از دست دیو فرار می‌کنند و به این شکل افسانه ماه تی‌تی شکل می‌گیرد.

این تله فیلم مراحل تصویربرداری را در مناطق مختلف استان چهارمحال و بختیاری از جمله تالاب بین‌المللی چغاخور، قلعه سورک و منطقه دیناران شهرستان اردل سپری می‌کند و همزمان نیز تدوین می‌شود.

در حال حاضر تله فیلم‌های دیگری هم در حال ساخت دارید؟

بله. استان چهارمحال و بختیاری جزو معدود استان‌های کشور است که امسال تعهد تهیه 5 تله‌فیلم را به سیمای استان‌ها دارد. ابتدا سال جاری تله فیلم برای طوبی به تهیه‌کنندگی آقای شایان‌فر تهیه و تولید شد که اکنون در حال تدوین نهایی است. همچنین 3 تله فیلم دیگر نیز با عناوین روی خط باریک، تفنگ آزاد خان و چویل نیز در مرحله تحقیق و نگارش هستند که به لطف و یاری خداوند تا پایان امسال تهیه و تولید خواهند شد.

این رسانه استانی تا چه حد در انعکاس مشکلات و معضلات شهری و منطقه‌ای فعال بوده و چه اقداماتی برای بهبود شرایط توسعه استان انجام داده و می‌دهد؟

برنامه‌های پرس و جو در رادیو و سفر به شهرستان‌ها و در شهر در سیما از جمله برنامه‌هایی هستند که به معضلات شهری پرداخته و از سوی دیگر، صدا و سیما در تعامل با شهرداری شهرکرد به تفاهمات مشترکی رسیده و اقدام به تهیه و تولید برنامه‌های ویژه در این خصوص کرده است.»

همچنین طراحی 2 برنامه در حوزه‌های صدا و سیما و خبر با عناوین «در مسیر توسعه و نگاه نو» و «از ما نشنیده بگیرید» از اقدامات عملی مرکز برای تحقق توسعه در استان بوده است. از سوی دیگر، تشکیل شوراهای داخلی با حضور کارشناسان مرکز و دستگاه‌های ذی‌ربط مکمل شورای توسعه است.

شبکه جهان‌بین چه برنامه‌هایی در بخش کودک و نوجوان دارد و این شبکه تا چه حد در ساخت برنامه‌های سرگرم کننده برای این دسته از مخاطبان موفق بوده است؟

توجه به محورهای دین، اخلاق، امید، آگاهی، نیازهای جدید نسل کودک و نوجوان، اهمیت دادن به مولفه‌های بومی و محلی و ایجاد فضای شاد و مفرح از جمله رویکردهای این مرکز در بخش کودک و نوجوان هستند.

«اتل و متل» و «مسابقه در حوزه سیما» و «فصل نقره‌ای» و «شکوفه‌ها» در حوزه صدا از مهم‌ترین برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان هستند. از دیگر اقدامات مرکز در حوزه کودک می‌توان به مجموعه‌های در دست تولید عروسکی «بئیک و جنگل بلوط» (جمعا به مدت 18 ساعت)‌ و نیز 5 مجموعه انیمیشن با عناوین کارستان، نگار و نوید، ماهیان ماجراجو، سنجابک و یک مجموعه در دست بررسی در مرکز سیمای استان‌ها (جمعا به مدت 12 ساعت)‌ اشاره کرد که تهیه وتولید این مجموعه‌ها به نوبه خود در سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته از ارتقای کیفی و کمی خوبی برخورار بوده است.

بتازگی شاهد راه‌اندازی سامانه خبرگیری الکترونیکی در مرکز بوده‌ایم. مهم‌ترین مزایای این سامانه چیست؟

راه‌اندازی این سامانه که خبرگیری الکترونیکی با بهره‌گیری از بستر وب است موجب سرعت انتقال اخبار و اطلاعات از حوزه‌های فعالیت خبرنگاران شهرستان‌ها و روابط عمومی دستگاه‌های مختلف استان شده است. استفاده از این سامانه به نشانی الکترونیکی news@chb.irib.ir موجب شده همه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف سطح استان و خبرنگاران آزاد شهرستان‌ها، اخبار مکتوب خود را سریع‌تر به سامانه پورتال دیجیتالی خبر در تحریریه ارسال کنند. سامانه ایمیل ژورنالیسم نه تنها موجب صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و حذف مرحله تایپ خبرهای ارسالی را به دنبال داشته، بلکه قابلیت دریافت دعوت نامه‌های ادارات و عکس‌های خبری از خبرنگاران و روابط عمومی‌ها را نیز فراهم
کرده است.

مهم‌ترین موفقیت‌های مرکز در جشنواره‌های مختلف طی یک سال اخیر

1. درخشش نماآهنگ سیگنال آسمانی در جشنواره نماز و نیایش

2. راهیابی مستند زمزمه زنده رود به بخش ویژه جشنواره بین‌المللی کشور تونس

3. کسب 3 عنوان برتر در جشنواره بام ایران توسط آثار مستند سختکوشان و همدرنگ

4. کسب عنوان دیپلم افتخار و جایزه بخش برنامه‌های رادیویی همراه تندیس این بخش به تهیه‌کننده برنامه آوای روستا در جشنواره ملی رسانه‌های آموزشی (یادواره شهید آوینی)

5. کسب لوح تقدیر و جایزه بهترین گزارشگر بخش برنامه‌های رادیویی به گزارشگر برنامه آوای روستا در جشنواره ملی رسانه‌های آموزشی ( یادواره شهید آوینی)

6. رتبه اول صدابرداری نمایش فقط خدا در اولین جشنواره نمایش‌های کوتاه قرآنی (اصفهان)

7. رتبه دوم تهیه‌کنندگی نمایش فقط خدا در اولین جشنواره نمایش‌های کوتاه قرآنی (اصفهان)

8. رتبه سوم بخش نمایش هزاران صبح تا خورشید در دومین جشنواره رضوی همدان

9. برنامه برتر پیرغلام در اولین مسابقه برنامه‌های مستند رادیویی پیرغلامان بوشهر

10. کسب رتبه اول فرستنده‌های موج متوسط مدل سه در جشنواره فنی سال 90

حمید حیدرپناه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها