
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
دانشآموزان ایرانی هم در 3 دوره اخیر آزمونهای تیمز و پرلز شرکت کرده و در آخرین آزمون در سال 2006 بین 45 کشور جهان، چهل و دوم شدند. سال 2001 هم از 35 کشور به رتبه 32 رسیده بودند. به دست آوردن این رتبهها از چند بعد قابل تامل است؛ چراکه هرچند مسوولان نظام آموزش مدعیاند موقعیت آموزشی ایران در حال رشد است؛ اما این نتیجه نشان میدهد هنوز زیر استاندارد جهانی قرار داریم.
بخشی از مشکلات کسب رتبههای نهچندان مطلوب، ناشی از محتوای کتابهای درسی و همسو نبودن مهارتهای دانشآموزان ایرانی با دنیاست، در این زمینه سند ملی آموزش که در سالهای آینده اجرا خواهد شد، میکوشد با بازبینی برنامه درس ملی این خلأ را پر کند. نکته مهم دیگر، شیوههای بهروز نشده آموزش در مدارس است که هنوز بر روشهای سنتی و مشق و تکلیف شبانه و متکلم وحده بودن معلمان تاکید دارد و مانع رشد هوش انتقادی و پرسشگری دانشآموزان میشود.
به نظر میرسد بررسی علل ناکامی دانشآموزان ایرانی در آزمونهای بینالمللی قابل بررسی باشد، نکتهای که از سال 2001 باید مورد تامل کارشناسان آموزش و پرورش قرار میگرفت و حساسیت مدیران آموزشی را برمیانگیخت؛ چراکه هیچکس نمیتواند منکر هوش و استعداد دانشآموزان ایرانی باشد. به هر حال فروردین سال آینده، این آزمون با حضور 5000 دانشآموز ایرانی برای بار چهارم برگزار میشود.
این آزمون باید محکی بر عملکرد مسوولان نظام آموزش و سنجش موفقیت برنامههای آنان باشد.
کتایون مصری / گروه جامعه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: