سرزمین کهن

اگه برای من آب نداره‌ برای تو که نان داره

کد خبر: ۳۲۷۵۹۱

***

مطمئنا برایمان اتفاق افتاده است که والدین یا دوستانمان برای انجام کاری به ما پافشاری کنند که برای ما سودی در آن نهفته است، اما ما مدام برای آنها دلیل و برهان‌های مختلفی بیاوریم که نمی‌شود این کار را انجام دا‌د یا انجام این کار به صلاح نیست یا چنین و چنان و بعد هم از آنها شنیده‌ایم که عزیز من شما این کار را انجام بده چرا که اگر برای من آب ندارد برای تو که نان دارد.

تا حالا به این مساله فکر کرده‌اید؟ یا اصلا متوجه منظور گوینده شده‌اید؟

می‌گویند در زمان محمدشاه قاجار‌حاج‌آقاسی صدراعظم او حفر قنات و توپ‌ریزی نظامی را از عوامل مهمی می‌دانست و می‌گفت که حفر قنات باعث توسعه کشاورزی و توپ‌ریزی موجب تقویت ارتش می‌شود.

یک روز او برای بازدید یکی از قنات‌ها رفته بود تا از عمق چاه و میزان آب آن آگاهی پیدا کند مقنی که همراه او بود گفت از این چاه آبی درنمی‌آید و فکر نمی‌کنم رگه آبی در آن وجود داشته باشد.

حاج آقاسی تاکید به ادامه کار کرد و گفت که مایوس نشوید و به کار خود ادامه دهید.

او روزهای مختلف به قنات سرکشی می‌کرد و هردفعه که مقنی صدراعظم را می‌دید تاکید به نبود آب و خشک بودن چاه داشت و کندن چاه را کاری بیهوده می‌دانست.

حاج آقاسی که دیگر از حرکات و حرف‌های بیهوده او خسته و کلافه شده بود عصبانی شد و فریاد زد که اصلا به تو چه ارتباطی دارد که در این زمین آب ندارد. اگر در این قنات آبی نیست برای تو که نان دارد.

و در اینجا بود که بنیان این ضرب‌المثل پایه‌ریزی شد. در مواقعی که ممکن است فردی به کاری اصرار کند که در آن برای او حتی ضرری باشد، اما این ضرر موجب نفعی برای اجراکننده یا انجام‌دهنده کار است به کار می‌رود.

حال اگر دلسوزان ما برای رسیدن به اهدافمان به ما اصرار دارند آن را به فال نیک بگیریم و با اشتیاق و بدون یاس و ناامیدی هدفمان را که برایمان به قولی نانی در بر دارد دنبال کنیم.

راضیه فتحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها