
همه ما این جمله یا ضربالمثل را از قدیم و از دهان بزرگترها شنیدهایم که میگوید: «کاسه همان کاسه است و آش همان آش.»
اگر در طول سال به رخدادهای ادبی که در گوشه و کنار این سرزمین پهناور برگزار میشود دقت کرده باشیم، در مییابیم که اغلب آنها ابتدا فراخوانی منتشر میکنند و سپس تعدادی شعر به دبیرخانه آنها ارسال میشود و در نهایت یک مراسم اختتامیه و چند شعرخوانی طراحی و اجرا میشود و البته در برخی موارد مانند کنگره شعر دفاع مقدس، کار کمی گستردهتر میشود و در چند مرحله استانی و کشوری شاعران با هم رقابت میکنند.
حال اگر ماجرا در همین اشتراک شکل، شیوه و اجرا خلاصه میشد، کمی قابل گذشت بود، اما مساله اینجاست که شعارها و اهداف هم یکسان است و میبینیم که دبیر جشنواره شعر فجر مهمترین اولویت جشنواره را کشف استعدادها بویژه استعدادهای جوان عنوان میکند.
با توجه به این اولویت که از سوی علی موسویگرمارودی ترسیم و عنوان شده است، این سوال پیش میآید که پس نقش کارگاههای شعر، جلسات نقد و بررسی، شبهای شعر استانی و همچنین کنگرهها، جشنوارهها و جوایز فراوان شعر آن هم با رویکرد به شعر جوان چیست؟
اگر این جایزهها، جشنوارهها و کنگرهها نمیتوانند استعدادی کشف و معرفی کنند، پس چرا شعار اصلی خود را به این موضوع اختصاص میدهند و اگر آنها در جهت هدف خود عمل میکنند و موفق هستند، پس شعر فجر که باید همانند دیگر همقطاران فجری خود (سینمایی، تئاتری، موسیقی و تجسمی) مهمترین، متفاوتترین و بزرگترین رخداد تخصصی آن حوزه باشد، چرا اولویت اصلی خود را تا حد دیگر جشنوارههای کوچک و منطقهای کاهش میدهد؟
سینا علیمحمدی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
دکتر همایون میگویدحقیقت امام فراتر از چیزی است که در انتظارش هستیم
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد