گروه سیاسی: یک روز بعد از انتشار خبری مبنی بر دستگیری 5 انگلیسی از سوی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد که این موضوع در دست بررسی است. دوشنبه شب، رسانه‌های انگلیسی به نقل از وزارت امور خارجه این کشور اعلام کردند 5 روز پیش (چهارشنبه گذشته)، 5 قایقران بریتانیایی به خاطر ورود به آب‌های ایران، از سوی نیروی دریایی این کشور بازداشت شده‌اند. این گزارش‌ها که تاکید ویژه‌ای بر غیرنظامی بودن قایقرانان انگلیسی و ورود سهوی آنها به آب‌های ایران داشت، حاکی از آن بود که این افراد رهسپار شرکت در مسابقه قایقرانی میان دبی و مسقط بوده‌اند.
کد خبر: ۲۹۷۹۷۹

بر همین اساس اعلام شده بود این 5 نفر در سلامت بوده و خانواده‌هایشان از بازداشت آنها باخبر شده‌اند و علت رسانه‌ای نشدن این مساله تا کنون این بوده است که وزارت خارجه انگلیس قصد داشته تا با سکوت خبری، امکان آزادی این افراد را بیشتر کند.

با وجود ارائه این گزارش‌ها از سوی رسانه‌های انگلیسی، رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز تاکید کرد که اصل این موضوع که آیا اتفاق افتاده یا نه و همچنین جزئیات آن در دست بررسی است و به محض این که صحت و سقم آن مشخص شود، اعلام خواهد شد.

پس از این اظهار نظر که تنها موضع رسمی مقامات کشورمان در این ارتباط بوده است، وزیر خارجه انگلیس گفت: این مساله را که ایران در حال حاضر سرگرم تحقیق درباره این حادثه است درک می‌کنیم، چرا که این کاری معقول است و ما امیدواریم هرچه سریع‌تر این مساله حل و فصل شود.به گزارش ایرنا، دیوید میلیبند با بیان این‌که ما در این موضوع به دنبال مقابله و مشاجره با ایران نیستیم، گفت: این صرفا یک مساله کنسولی است

و ما در پی آن هستیم که در همین چارچوب با این مساله برخورد شود. وی گفت: تا آنجا که ما می‌دانیم با این افراد بخوبی رفتار می‌شود و این همان چیزی است که ما از کشوری مثل ایران انتظار داریم.

در صورت اثبات سوءنیت، برخورد ما قاطع خواهد بود

در همین حال، اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور با تأکید بر این‌که نحوه برخورد با 5 تبعه انگلیس که در آب‌های خلیج فارس توسط نیروهای ایرانی دستگیر شده‌اند، دستگاه قضایی کشور تعیین می‌کند، گفت: طبیعتا در صورت اثبات سوء نیت این افراد، برخوردی جدی و قاطع با آنها صورت خواهد گرفت.به گزارش فارس، رحیم‌مشایی در حاشیه شانزدهمین همایش بیمه و توسعه در جمع خبرنگاران در خصوص دستگیری 5 انگلیسی متجاوز در آب‌های خلیج فارس، اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان جزئیات این خبر را به طور دقیق بیان کرد؛ اما به طور کلی سیاست‌های ما در قبال سیاست‌های جهان به صورت کاملا تعاملی و مثبت است.به گفته وی، در مواردی از این دست اگر قصد اخلال در امنیت وجود داشته باشد، طبیعتا برخورد جدی با آن صورت خواهد گرفت و مسیر برخورد را هم دستگاه قضایی کشور تعیین می‌کند که مستقل از دولت است. در سال 2007 میلادی نیز 8 ملوان و 7 تفنگدار دریایی انگلیس به علت تجاوز به مرزهای آبی کشورمان از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شدند که پس از 12 روز به دستور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور کشورمان آزاد شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها