در نمایشگاه کتاب آذربایجان عنوان شد:

همه بسیج شویم تا سرانه مطالعه بالا برود

تبریز - خبرنگار جام‌جم: آیت‌الله مجتهد شبستری در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از پایین بودن آمار علاقه‌مندان به خواندن کتاب و مطبوعات در استان آذربایجان شرقی و کشور ابزارتاسف کرد و در عین حال وظیفه همه مسوولان را تشویق و ترغیب جوانان به امر مهم کتابخوانی دانست. نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی افزود: برای رسیدن به این هدف به بسیج عمومی‌ نیاز داریم تا شهروندان و بخصوص جوانان را با کتاب‌های ارزشمند و خوب بیشتر آشنا کنیم.
کد خبر: ۲۸۴۲۵۵

وی مهم‌ترین وظیفه وزارت ارشاد را تشویق و تولید کتاب خوب و مفید و نشر آنها دانست و افزود: کتابی که بتواند جوانان و خوانندگان را از گمراهی نجات دهد، زمینه‌های رشد جامعه اسلامی‌را بیشتر فراهم می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: همه ما اعم از روحانیت، صدا و سیما، آموزش و پرورش، آموزش عالی و ... در قبال این امر مهم مسوولیم و باید با برنامه‌ریزی‌های اساسی فرهنگ کتابخوانی را در جامعه رواج دهیم.

وی گرانی قیمت کتاب را به عنوان معضل حوزه فرهنگ و هنر توصیف کرد و گفت: گرانی کتاب، معضلی است که باید فکری به حال آن کرد.امام جمعه تبریز گفت: همان‌طور که برای کالاهای اساسی مثل قند و شکر یارانه می‌دهند باید برای کتاب و تجهیزات چاپخانه نیز یارانه اختصاص یابد، چرا که کتاب و مطالعه، غذای روح است.شبستری تصریح کرد: هرچند به ظاهر مقداری یارانه به ناشران و دست‌اندرکاران فرهنگ اختصاص یافته اما این مقدار کافی نیست و باید افزایش یابد.نماینده ولی فقیه خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد گفته شده باید به کتابخانه‌های عمومی‌مان نیز در امر تجهیز و بیشتر کردن امکانات توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا کسانی که قادر به خرید کتاب نیستند از این مراکز و امکانات آنها استفاده کنند.

کتاب ارزان

پرویز، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ‌در این مراسم، نمایشگاه کتاب تبریز را یک رخداد بزرگ فرهنگی خواند و به رونق هرچه بیشتر این رخداد فرهنگی تاکید کرد.

وی تولید و عرضه ارزان کتاب را کمک به رونق این رخداد فرهنگی دانست و گفت: باید کاری کنیم کتاب خوب و مفید با قیمت مناسب‌تر در اختیار مردم و علاقه‌مندان قرار گیرد. در این صورت به طور مستقیم مردم را به مطالعه و کتابخوانی تشویق می‌کنیم. این امر، اتفاق نظر همه بزرگان است و ما خود را موظف به اجرای این فرمایشات می‌دانیم.

پرویز تصریح کرد: در این راستا باید طرح‌های زیادی انجام بگیرد که نمونه آن برگزاری نمایشگاه‌های کتاب است. با برگزاری نمایشگاه‌های کتاب علاقه‌مندان می‌توانند کتب مورد نظر خود را به صورت منسجم و در سطح وسیع و ارزان تهیه کنند.

وی از ضرورت احیای بعضی سنت‌های فراموش شده صحبت کرد و گفت: در گذشته بعضی از نیکوکاران کمک می‌کردند کتاب‌ها با قیمت مناسب تهیه شده و در اختیار طلاب یا مردم قرار گیرد اما متاسفانه اکنون این سنت روبه فراموشی رفته و باید زنده شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد به برپایی نمایشگاه‌های یادگار مهربان اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه‌ها به منظور تجهیز کتابخانه‌های مدارس پیش‌بینی شد که با همکاری استان‌ها تحقق یافت. وی اظهار امیدواری کرد که امسال برگزاری این نمایشگاه در استان‌ها بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد چرا که با این کار کتابخانه‌های مدارس تجهیز می‌شود.

وی همچنین برگزاری نمایشگاه مطبوعات را به فال نیک گرفت و اظهار کرد: علی رغم مشکلات دست‌اندرکاران مطبوعات، برگزاری سالانه این نمایشگاه جای امیدواری دارد چراکه با گسترش و توسعه روزافزون این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌توان شاهد افزایش روزافزون روزنامه‌خوان‌ها و مطالعه‌کنندگان جامعه بود.

تهاجم فرهنگی

بیگی، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم شرط پیروزی درمقابله با تهاجم فرهنگی با شیوه‌های مخملی و نرم را توجه به مقوله فرهنگ دانست و گفت: در شرایط کنونی که جنگ نرم بیش از پیش مورد توجه نظام سلطه قرار گرفته باید به رسالت‌های فرهنگی که مرتبا مورد تاکید مقام معظم رهبری است جامه عمل پوشاند.

استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: در آذربایجان شرقی به خاطر جمعیت 200 هزار نفری دانشجو و طلبه، بیش از اینها باید برگزاری نمایشگاه‌های کتاب را شاهد باشیم تا نیازمندی‌های این قشر مرتفع شود.

بیگی، استاندار آذربایجان شرقی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی منطقه یاد کرد و با اشاره به ضرورت توجه به گسترش فرهنگ در جامعه، افزود: فرهنگ از زیرساخت‌های اثر‌گذار فعالیت‌های مختلف در جامعه محسوب شده و غفلت از این، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به جامعه وارد می‌کند.

وی محافظت قوی و موثر از مرزهای فرهنگی و پاسداری از ارزش‌های ملی و اسلامی را ‌در برابر تهاجم فرهنگی در گرو مدیریت موفق فرهنگی در همه سطوح دانست.

تحول مدارس

احمدی‌منش، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ آذربایجان شرقی نیز در این مراسم ارتقای فرهنگ مطالعه را در جامعه، نیازمند شکل گیری یک نهضت عمومی‌ دانست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان با ضروری دانستن تغییر و تحول اساسی در سیستم آموزش و پرورش گفت: متاسفانه امروز مدارس و مراکز تعلیم و تربیت در دانش‌آموزان ما انگیزه مطالعه ایجاد نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: حتی نظام آموزش عالی نیز از ایجاد انگیزه برای مطالعه دانشجویان ما ناتوان است و این واقعیت تلخ را نباید انکار کرد بلکه باید آن را به سمت شکوفایی انگیزه‌ها تغییر داد.

احمدی‌منش با بیان این‌که تنها متولی بخش فرهنگ، وزارت ارشاد نیست، افزود: تمام دستگاه‌ها بویژه صدا و سیما مکلفند برای بهبود وضعیت فرهنگی جامعه بخصوص ارتقای فرهنگ مطالعه تمام تلاش خود را به کار گیرند.وی به نتایج یک پژوهش علمی‌مبنی بر پایین بودن سطح مطالعه در نزد بانوان اشاره و خاطرنشان کرد: زنان خانه‌دار و شاغل واقعا می‌توانند با حفظ جایگاه خود در ارتقای فرهنگ مطالعه موثر باشند.

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با حضور 900 ناشر داخلی و 75 ناشر خارجی در سالن امیرکبیر نمایشگاه بین‌المللی تبریز درحال برگزاری است و تا 12 مهرماه ادامه دارد. همچنین غرفه جام‌جم در طبقه دوم سالن امیرکبیر مقدم بازدیدکنندگان را گرامی‌ می‌دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها