آغاز کوچ پاییزه عشایر شمال خراسان

مدیر امور عشایری استان گلستان گفت: کوچ پاییزه عشایر کرد شمال خراسان از مناطق ییلاقی به مراتع قشلاقی در مرواه تپه و شمال گنبد کاووس در شرق استان گلستان آغاز شده است.
کد خبر: ۲۲۰۱۳۴

رضا علیپور در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این عشایر کوچنده یکهزار و 723 خانوار با جمعیت بالغ بر 10 هزار و 772 نفر به همراه 450 هزار راس دام هستند که دام های خود در 1200 هزار هکتار از مراتع شهرستان‌های کلاله و گنبد کاووس مستقر می‌کنند.

وی ادامه داد: کوچ عشایر کرد شمال خراسان از سه ایلراه عشایری خشتلی، قاز انقایه و شملی صورت می‌گیرد.

علیپور اظهار کرد: این عشایر که متشکل از 20 طایفه مستقل هستند پس از 60 روز طی مسیر اجازه استقرار در مناطق قشلاقی گلستان را خواهند داشت.

به گفته وی برای کوچ عشایر کرد شمال خراسان ضمن هماهنگی با ادارات دامپزشکی، ‌منابع طبیعی و دانشگاه علوم پزشکی، تمهیدات لازم در ارتباط امنیت کوچ در ایل‌راههای فوق فراهم شده است.

مدیر امور عشایری استان گلستان تصریح کرد: جامعه عشایری استان گلستان شامل عشایر کوچنده و نیمه کوچنده هستند که در سطح 350 هزار هکتار از مراتع به پرورش دام می‌پردازند.

عشایر کرد همه ساله از شهرستان‌های بجنورد، شیروان، قوچان و اسفراین به مدت پنج ماه از سال به مناطق قشلاقی گلستان کوچ می‌کنند.

عشایر نیمه کوچنده نیز دامداران ترکمن منطقه که جزو عشایر اسکان یافته تلقی می‌شوند که بالغ بر یکهزار و 437 خانوار با جمعیت بالغ بر 10 هزار و 23 نفر هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها