وجود3200 فرد آلوده به ایدز در فارس

تاکنون بیش از 3200 فرد مبتلا به ویروس HIV در استان فارس شناسایی شده است. دکتر مژگان ثابت کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این بالاترین میزان در مقایسه با دیگر استان‌های کشور است.
کد خبر: ۱۹۱۰۴۵

وی با اشاره به این که کنترل بیماری‌های رفتاری در استان فارس سابقه فعالیت 4 ساله دارد، گفت: از این تعداد افراد شناسایی شده، بیش از 970 نفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی قرار دارند، که این افراد در زمینه‌های خدمات بهداشتی، کاهش آسیب، واکسیناسیون و تامین دارو خدمات رایگان دریافت می‌کنند.

وی علت زیر پوشش قرار نداشتن باقی افراد مبتلا به ویروس HIV را ناشی از عدم دسترسی به آنان اعلام و خاطرنشان کرد: این افراد بیشتر از طریق انتقال خون شناسایی شده‌اند و هم‌اکنون در دسترس نیستند.

دکتر ثابت انتقال از طریق تزریق مشترک را همچنان بالاترین علت شیوع ایدز دانست و اظهار کرد: 23 درصد افراد از طریق دلایل نامشخص و 7 درصد افراد نیز از طریق تماس جنسی مبتلا به ایدز شده‌اند.

کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گروه سنی 25 تا 35سال را بالاترین رقم در مبتلایان به ایدز دانست و افزود: 95 درصد مبتلایان مرد و تنها 5 درصد آنها  زن است که بیشترزنان به ایدز از طریق همسران آلوده مبتلا شده‌اند.

دکتر ثابت اجرای برنامه کاهش آسیب برای معتادان تزریقی را از جمله اقدامات موثر در کاهش آمار شیوع به این بیماری اعلام کرد و گفت: ترک اعتیاد و تغییر روش‌های استفاده مواد مخدر از راهکارهای مورد استفاده برای این بحث است که در مراکز گذری و DIC ترک اعتیاد انجام می‌شود.

شیراز ــ خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها