استاندار یزد: 20 تانکر در حال حاضر به روستاها آبرسانی می‌کنند

استاندار یزد با اشاره به بارندگی زیر 50 درصد میانگین در یزد، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌ها اگر آب زاینده‌رود با مشکلاتی مواجه شود، در شهرهای یزد، اردکان و میبد با بحران مواجه می‌شویم و این درحالیست که جایگزینی هم برای آب زاینده‌رود وجود ندارد.
کد خبر: ۱۶۶۵۲۲

به گزارش ایسنا ، محمدرضا فلاح‌زاده در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه در تشریح عمق خشکسالی در یزد به گزارش‌های دریافتی از منابع مختلف و سخنانش در نشست مشترک هیات دولت و استانداران اشاره کرد و افزود: اکنون رودخانه‌های ده‌بالا و طزرجان یک قطره آب ندارند و در پشت هیچ یک از بندهای جهاد کشاورزی و وزارت نیرو آبی جمع نشده است.

وی با اشاره به چشمه غربالیز با آبدهی 700 لیتر در ثانیه تاکید کرد: اکنون این چشمه یک لیتر در ثانیه هم آب ندارد.

فلاح‌زاده با بیان این که هنوز تبعات آینده خشکسالی و دورنمای آن بیان نشده است، تصریح کرد: اکنون آب 30درصد روستاها دچار تغییر کیفیت شده و 200 روستا با کمبود آب مواجه هستند.

وی با بیان این که اکنون 20 تانکر به آبرسانی به روستاها می‌پردازند، تصریح کرد: آب کشاورزی روستاها از هم اکنون سهمیه‌بندی شده است.

استاندار یزد با بیان این که کاهش آب و علوفه، عشایر و دامداران استان را با مشکل اساسی روبه‌رو کرده است، تصریح کرد: بحران خشکسالی کنونی باید مدیریت شود و با بهره‌گیری از کمک‌های خارج استانی و توانمندی داخلی، استان را از این بحران عبور دهیم.

وی در عین حال با بیان این که آب شرب یزد از زاینده‌رود قطع نخواهد شد، تاکید کرد: اگر آب زاینده‌رود با مشکلی مواجه شود، آب کشاورزی قطع خواهد شد و برای آب شرب مردم یزد مشکلی به وجود نخواهد آمد.

فلاح‌زاده در ادامه تشریح وضعیت خشکسالی به آمار بارندگی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اشاره و تصریح کرد: متوسط 46میلی‌متر بارندگی در شهرستان یزد طی سال جاری به 8/18 میلی‌متر، ابرکوه از 62 به 8/13، میبد از 59 به 33، صدوق به 20 میلی‌متر، تفت از 104 به 42، مهریز از 75 به 29، خاتم از 102 به 28، بافق از 44 به 5/22 و اردکان به 37 میلی‌متر کاهش یافته و تنها در شهرستان طبس بارندگی از متوسط 60 به 70 میلی‌متر افزایش یافته است.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش از برنامه‌ریزی برای دعوت از رییس جمهور برای سفر به استان در ماه‌های مهر یا آبان سال جاری خبر داد.

فلاح‌زاده با تاکید بر پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور تاکید کرد: استان باید مصوبات سفر بعدی را در لایحه بودجه سال آینده بگنجاند، چراکه تنها راه‌ برای برد و منفعت استان در این امر خلاصه می‌شود وگرنه در این زمینه استان متضرر خواهد شد.

وی با انتقاد شدید از گیرها و مشکلات استانی در روند اجرایی شدن مصوبات استانی هیات دولت، خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی ما مصوبات سفر است و دستگاه‌ها باید گیرهای استانی مصوبات را رفع کنند و گیرها و مشکلات وزارتی را نیز با پیگیری از سوی وزارتخانه مرتفع سازند و در این زمینه شخص استاندار و معاونان وی آماده کمک هستند.

فلاح‌زاده مسوولیت اجرایی شدن مصوبات هر دستگاه را بر عهده مدیر آن دستگاه ذکر و تاکید کرد: یک اقدام موثر در سال جاری دعوت از دولت و تنظیم مصوبات و پیگیری و گنجاندن آنان در بودجه سال آینده خواهد بود.

وی سپس به نامگذاری سال جاری به عنوان سال نوآوری و شکوفایی اشاره و تصریح کرد: دستگاه‌ها نیز باید در سال جاری به نوآوری بپردازند و برای تحقق این امر باید هر دستگاه با نیروهای علمی و عملی جلسه بگذارد که در این زمینه چه اقدامی انجام دهد.

فلاح‌زاده به پیشنهاد خود در حوزه عمران شهری اشاره کرد و گفت: باید با هدفگذاری مشخص هر ساله نمای یک خیابان را به شکل سنتی و مدرن درآوریم و برای این امر می‌توانیم در سال جاری در خیابان قیام شرکت‌های برق، مخابرات، فاضلاب کلیه دکل‌ها و سیم‌ها را جمع و به زیر زمین ببرند و میراث نمای خیابان را به شکل سنتی درست کند تا این خیابان هم سنتی و هم مدرن باشد و سال آینده خیابان دیگری را درست کنیم.

استاندار یزد در این زمینه با تاکید بر فعال‌سازی مشاورین جوان در هردستگاه‌، تاکید کرد: هر دستگاه باید از مشورت این مشاوران استفاده کند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها