معاون سازمان آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی:

محیط‌ تحصیل دانش‌آموزان باید شاد باشد

معاون نظری و مهارتی سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: یکی از علل افت تحصیلی، عدم شناخت سلایق دانش‌آموزان در انتخاب رشته است. محسن ازغندی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این چنین نیست که همه دانش‌آموزان باید صد درصد قبول شوند، چرا که مردودی یک امر پذیرفته شده در دنیا بوده و اگر خود فرد تمایل به ادامه تحصیل نداشته باشد و یا امکانات آموزش و پرورش کافی نباشد، مردودی اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۱۶۱۳۱۹

وی در رابطه با افت تحصیلی گفت: هر میزانی که آموزش و پرورش از شاخص‌های تعریف شده برای اهداف تعیین شده فاصله داشته باشد، افت رخ می‌دهد.


ازغندی با بیان این که عوامل بیرونی افت دانش‌آموزان مربوط به خانه و جامعه است، ادامه داد: اگر خانواده‌ای متعارف نباشد و به درس و سواد اهمیتی ندهند و یا در جامعه مسائل مادی و تهاجمات فرهنگی موانعی را برای طالب علم ایجاد کند، به طور قطع انگیزه برای تحصیل کاهش می‌یابد.

معاون نظری و مهارتی سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی عوامل درونی افت تحصیلی را کمبودهای موجود در مدارس عنوان کرد و گفت: بیشتر عوامل افت مربوط به این است که تعداد مدارس در استان کافی نیست و با وجود 200 دبیرستان و هنرستان دو نوبتی در استان، دانش‌آموزان نوبت بعدازظهر در ساعات صبح در فضای خیابان به سر می‌برند و با این وجود در بعد از ظهر کشش چندانی برای یادگیری وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: پیمودن مسافت‌های طولانی برای رسیدن به مدرسه، تراکم بالای کلاس‌ها، ناآگاهانه انتخاب رشته کردن، نبود نیروی متخصص و استفاده از سرباز معلم‌ها، واقف نبودن برخی از معلمان با شیوه‌های نوین تدریس و برخوردار نبودن بعضی از مدارس از فناوری روز از دیگر عوامل افت تحصیلی است.


وی با بیان این که می‌توانیم از همین افت اندکی و کم جلوگیری کنیم، تصریح کرد: یکی از راه‌های موجود این است که وضعیت معلمان را از نظر معیشت و مسکن، حقوق و منزلت ارتقا ببخشیم و برای این که با شیوه‌های نوین تدریس آشنا شوند، برای معلمان کلاس‌های ضمن خدمت تدارک ببینیم تا بر روی سلیقه و شیوه تدریس آن‌ها بیشتر کار شود.

ازغندی افزود: محیط‌های دانش‌آموزان باید شاد بوده و مدرسه‌ها از نظر رنگ و میدان‌های ورزشی و تجهیزات و فناوری جذاب باشد زیرا اگر دانش‌آموزان در مدرسه محیطی شاد و خوبی داشته باشند دیگر به کوچه و خیابان پناه نمی‌برند.


وی با ابراز تاسف تاسف از این که فقط نیمی از روز دانش‌آموزان در دست آموزش و پرورش هستند، اظهار داشت: هر دانش‌آموز در سال فقط 200 روز در مدرسه حاضر است و به طور متوسط فقط روزی 3 ساعت در اختیار ما هستند و 21 ساعت باقی مانده در خدمت جامعه و خانواده است که ضرورت اصلاح آن‌ها را هم می‌طلبد.


معاون نظری و مهارتی سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: برای دانش‌آموزان ضعیف هم باید کلاس‌های جبرانی گذاشته شود که این کار را در مناطق محروم انجام داده و ارتباط بین معلم، اولیا، خانه و مدرسه را تقویت می‌کنیم.


ازغندی تاکید کرد: بر طبق تحقیق سازمان ملی جوانان دانش‌آموزان ایرانی هم از نظر دینی و هم از نظر ملیت پایبند، علاقه‌مند و بسیار بااستعداد هستند ولی در مورد مقدار مردودی اندکی که وجود دارد باید ریشه‌یابی کنیم.

وی با بیان این مطلب که یک دانش‌آموز در سال 500 هزار تومان هزینه دارد، خاطرنشان ساخت: باید سعی کنیم با مطالعه و سرمایه‌گذاری بیشتر، این هزینه‌ها، عمر دانش‌آموزان و تلاش‌های معلمان به هدر نرود.

 
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها