شکست دولت سنیوره در انتخابات لبنان

مخالفان دولت لبنان در مبارزه ای شدید بین دولت تحت حمایت امریکای لبنان و مخالفان تحت حمایت سوریه آن ، یکی از دو کرسی پارلمان را در انتخابات میان دوره ای روز یکشنبه برای جانشینی دو نماینده ترور شده از حزب حاکم به دست آوردند.
کد خبر: ۱۴۱۶۳۹

ائتلاف دولت کرسی دوم را، عملا بدون رقیب به دست آورد. اگرچه رای گیری برای انتخاب فقط 2کرسی از 128کرسی پارلمان بود می توانست بر آینده سیاسی این کشور دچار تفرقه از نظر انتخاب رئیس جمهور آن به وسیله پارلمان در سال جاری ، تاثیر بگذارد.
دولت لبنان و جناح مخالف آن - به رهبری حزب الله - مدت ها است در یک جنگ قدرت شدید درگیرند. انتخاب رئیس جمهور جدید می تواند موازنه قدرت را به نفع این یا آن بر هم زند. رای دهندگان جانشینان پی یر جمیل ، نماینده مسیحی که نوامبر گذشته کشته شدس و ولید عیدو، نماینده مسلمان سنی که ژوئن در انفجار خودرو بمب گذاری شده کشته شد را انتخاب کردند. جمیل وزیر کابینه نیز بود.
مبارزه شدید در منطقه متن ، محله مسیحی نشین شمال شرقی بیروت جریان داشت . امین جمیل رئیس جمهور لبنان در 1982-88از جانب دولت برای کرسی پسر کشته شده اش با کامل خوری ، سیاستمدار تازه وارد رقابت می کرد که مورد حمایت میشل عون مسیحی فرمانده سابق ارتش و نخست وزیر موقت پیشین به عنوان مخالف دولت بود. دولت اعلام کرد: ائتلاف حاکم این کرسی را با تفاوت ناچیزی باخت : خوری 39534و جمیل 39116رای آورد.اما ائتلاف طرفدار دولت کرسی خود را در بیروت حفظ کرد. محمدالامین ایتانی نامزد مورد حمایت جنبش آینده سعد حریری رهبر اکثریت پارلمان به علت نداشتن رقیب از جناح مخالف دولت به آسانی برنده شد. ایتانی با 22988رای انتخاب شد و نزدیکترین رقیبش 3556رای آورد.
رئیس جمهور کنونی باید پیش از 23نوامبر کنار برود. عون گفته برای ریاست جمهوری نامزد می شود. عون و جمیل هر دو مسیحی هستند و رئیس جمهور باید مسیحی مارونی باشد. عون و جمیل یکدیگر را به تقلب متهم کردند و طرفدار آنان اواخر وقت یکشنبه در شرق بیروت و متن درگیر شدند. آنتوین نصرالله سخنگوی عون گفت : طرفداران جمیل در تیراندازی به طرفداران عون یکی از آنان را مجروح کردند.
عون از ایستگاه تلویزیونی خود خبر پیروزی اش را اعلام کرد. درگیری هایی نیز در جدیده در شرق بیروت بین طرفداران عون و جمیل رخ داد. جمیل گرچه صبح یکشنبه شکست خود را نپذیرفت و به طرفداران خود تبریک گفت ، اما کمی بعد گفت ما خواهان مقابله ای که به آن نیاز نداریم نیستیم.
در حالی که سیاستمداران طرفدار دولت مخالفان را متهم می کنند عامل سوریه هستند، رهبران حزب الله و عون اکثریت حاکم را متهم می کنند، سرسپرده امریکا هستند.
جمیل و دولت لبنان دمشق را عامل قتل فرزند جمیل و تعدادی از سیاستمداران و شخصیت های لبنان که طی دو سال گذشته کشته شده اند، می دانند. اما سوریه همواره این اتهامات بدون مدرک را رد کرده است. پس از مرگ عیدو، تفاوت پارلمانی فواد سنیوره نخست وزیر فقط به 4کرسی رسیده بود.انتخابات می تواند بحران سیاسی در حال عمیق شدن کشور را تشدید کند زیرا دولت تحت حمایت سنیوره به طور غیرقانونی و بدون تصویب امیل لحود رئیس جمهور خواهان برگزاری انتخابات شد.
لحود همواره مانع تلاش ها برای انتخابات میان دوره ای می شد. او که متحد مخالفان دولت است ، دولت سنیوره را غیرقانونی می داند.


منبع: آسوشیتدپرس
مترجم: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها